Balog: Egyetemi tanárnak lenni a nemzetstratégia része

Egyetemi tanárnak lenni közügy, mert a közjó, a nemzet szolgálatát jelenti – mondta Balog Zoltán.

MD
2014. 09. 17. 15:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Balog Zoltán arról beszélt, az, hogy a miniszter felterjesztésére Magyarország köztársasági elnöke nevezi ki az egyetemi tanárokat, több, mint eljárásrendi kérdés. Hozzátette: nem egyszerűen egy intézmény belső ügye, ki milyen pozícióban, milyen munkakörben végzi a munkáját, szolgálja intézményét.

Arra hívta fel a figyelmet, hogy az egyetemi tanároknak nemcsak az adott tanszék munkájára, előmenetelére kell odafigyelniük, hanem lehetőségük és kötelességük az intézményük és az egész magyar felsőoktatás szempontjait is érvényesíteni.

Azt kérte a kinevezendő egyetemi tanároktól, tekintsenek úgy munkájukra, hogy az a nemzetstratégia része, és így Magyarország és a magyar nemzet felemelkedését szolgálja. Az egyetemi tanároknak kötelességük az is, hogy jelzéseket, javaslatokat tegyenek, ha úgy látják, hogy valami nem jól működik, „ha valahol rendszerszerű probléma van” – tette hozzá.

A miniszter szerint az egyetemi tanároknak felelősségük van a felsőoktatás sorsának alakításában, abban, hogy mi történik annak keretein belül, mit adnak át a következő nemzedéknek, a jövő elitjének, hogyan szolgálják intézményük hallgatóinak szellemi, lelki, fizikai és erkölcsi fejlődését.

Balog Zoltán a felsőoktatás alakítására szövetséget ajánlott az egyetemi tanároknak. Azt mondta, a felsőoktatás nemzeti és emberi erőforrás egyaránt, az egyetem pedig egyszerre értékőrző és értékképző intézmény, a tudományos munka bázisa, tehetséggondozó szervezet és fontos szerepet játszik Magyarország nemzetközi híre szempontjából is.

Balog Zoltán Eötvös Józsefet, Magyarország első vallás- és közoktatásügyi miniszterének szavait idézve „erős tanítói rendnek” nevezte az egyetemi tanárokat, és azt mondta, a mostani kormánynak is az a célja, hogy ez a rend „erős legyen és erős maradjon”.

A felsőoktatási reformról szólva arról beszélt, a társadalmi és gazdasági megújuláshoz illeszkedő racionalizálási folyamatnak a közepén vagyunk, és ennek a célja az, hogy versenyképes, hatékony, fenntartható, rugalmas felsőoktatás legyen Magyarországon.

A miniszter 89 egyetemi tanári kinevezést adott át.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.