Palkovics László felsőoktatási államtitkár a kerekasztal ülése utáni sajtótájékoztatón elmondta: a koncepció öt fő irányvonalat rögzít, így együttműködést és versenyhelyzet kialakítását a felsőoktatásban, a munkaerő-piaci elvárásokhoz igazodó képzési struktúrát, az akadémiai értékeket megjelenítő, tudományos kiválóságon alapuló, világszínvonalú felsőoktatás megteremtését, kitér a magyar gazdaság innovációs képességét biztosító egyetemi kutatás-fejlesztés és innovációs háttér kialakítására és a fenti célokhoz igazodó intézményrendszer létrehozására. Az államtitkár közölte: november 5-éig várják a kerekasztal résztvevőitől a véleményeket, a dokumentum november 16-áig egészül ki az észrevételekkel, és ez képezi az alapját annak az előterjesztésnek, amelyet decemberben benyújtanak a kormánynak.
Értékelése szerint a felsőoktatás a magyar társadalom sikerágazata, ellátja feladatait, az elmúlt huszonöt évben kiszélesedtek a diploma megszerzésének lehetőségei. Szerkezeti változtatásra azonban szükség van, és magasabb fokozatba szeretnék kapcsolni a felsőoktatást. Az államtitkár ezt a „versenyhelyzet és teljesítmény” szavakkal jellemezte.
Kiemelte a munkaerő-piaci igények kielégítését, és hangsúlyozta: fontos, hogy a magyar kutatás nemzetközi szinten is versenyképes legyen. Szeretnék a közvetlenül uniós forrásból támogatott projektek számát ötven százalékkal növelni.
Palkovics László megerősítette: intézményt nem zárnak be sehol, de a szakokat át kell tekinteni. A koncepció alapján új képzési szerkezet és alapképzési típusok kialakítását tervezik, erősítenék a gyakorlatorientált képzéseket, bevezetik a duális képzési formát.
Világos profillal bíró intézményeket hoznának létre – egyetem, alkalmazott tudományok egyeteme, közösségi főiskola –, és ezeket megfelelően finanszíroznák. Az általános felvételi pontszám 2016-tól 300-ra nő, a felvételhez emelt szintű érettségi kell majd, és mérnék az oktatói teljesítményeket is. Ezzel párhuzamosan versenyképes bérezést is teremtenének – olvasható a kiosztott háttéranyagban.