Több nemzetközi felmérés összhangban álló eredményei jelzik, hogy a magyar tanulók teljesítménye az elmúlt évtizedekben romlik – hívta fel a figyelmet a Tárki. A 2014-es Társadalmi Riport című kiadványban megjelentetett tanulmány szerint a magyar gyerekek között egyre magasabb a gyengén teljesítők aránya, miközben évről évre kevesebben vannak a kiemelkedő eredményt elérők.Súlyos veszélyként emelték ki, hogy a funkcionális analfabéták aránya folyamatosan növekszik, a tizenöt évesek körében már megközelíti a húsz százalékot.
– A tanulóink tudásának minőségével kapcsolatos egyre nagyobb problémák főként a tanítási módszerek és eszközök korszerűtlenségére vezethetők vissza – állapítja meg a Tárki, hozzátéve: tipikus jelenség, hogy a diákok hiába sajátítják el a tudnivalókat, nehezen tudják azokat a gyakorlatban alkalmazni, mert rossz stratégiával tanulnak. A tanulás minőségét rontja az is, hogy a magyarok megértésre törekvő módszerek helyett főként memorizálva, kényszerből tanulnak, és jelentős részben nem is érdekli őket, amiről olvasnak – derül ki az elemzésből, amely szerint a matematikáról 2012-ben a magyar diákok 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem érdekli a tananyag. Ezzel az aránnyal az OECD (Európai Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) 34 tagországa közül a 31. helyre kerültünk.
Emlékeztettek arra is, hogy a legutóbbi, 2012-es PISA-vizsgálaton mindhárom mért területen elmaradtunk az OECD-átlagtól: matematikából a 29. helyen végeztünk, szövegértésben a 22., a természettudományok területén pedig a 23. helyen. Sajnos a papíralapú eredményeknél is rosszabb a helyzet, ha számítógépes feladatokról és kreatív problémamegoldásról van szó: az interaktív, digitális teszthez a tanulók harmada gyakorlatilag hozzá sem tudott szólni, a gyerekek 35 százalékának megoldása teljesen értékelhetetlen lett. – Mindez azt jelzi előre, hogy a modern, technikagazdag tanulási és munkahelyi környezetben a tanulóink jelentős része nem fogja tudni megállni a helyét – hangsúlyozták.