Kényszerből tanul a magyar gyerek

A tizedik osztályra megduplázódik a diákok közötti fejlettségbeli különbség.

Csókás Adrienn
2014. 12. 22. 5:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több nemzetközi felmérés összhangban álló eredményei jelzik, hogy a magyar tanulók teljesítménye az elmúlt évtizedekben romlik – hívta fel a figyelmet a Tárki. A 2014-es Társadalmi Riport című kiadványban megjelentetett tanulmány szerint a magyar gyerekek között egyre magasabb a gyengén teljesítők aránya, miközben évről évre kevesebben vannak a kiemelkedő eredményt elérők.Súlyos veszélyként emelték ki, hogy a funkcionális analfabéták aránya folyamatosan növekszik, a tizenöt évesek körében már megközelíti a húsz százalékot.

– A tanulóink tudásának minőségével kapcsolatos egyre nagyobb problémák főként a tanítási módszerek és eszközök korszerűtlenségére vezethetők vissza – állapítja meg a Tárki, hozzátéve: tipikus jelenség, hogy a diákok hiába sajátítják el a tudnivalókat, nehezen tudják azokat a gyakorlatban alkalmazni, mert rossz stratégiával tanulnak. A tanulás minőségét rontja az is, hogy a magyarok megértésre törekvő módszerek helyett főként memorizálva, kényszerből tanulnak, és jelentős részben nem is érdekli őket, amiről olvasnak – derül ki az elemzésből, amely szerint a matematikáról 2012-ben a magyar diákok 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem érdekli a tananyag. Ezzel az aránnyal az OECD (Európai Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) 34 tagországa közül a 31. helyre kerültünk.

Emlékeztettek arra is, hogy a legutóbbi, 2012-es PISA-vizsgálaton mindhárom mért területen elmaradtunk az OECD-átlagtól: matematikából a 29. helyen végeztünk, szövegértésben a 22., a természettudományok területén pedig a 23. helyen. Sajnos a papíralapú eredményeknél is rosszabb a helyzet, ha számítógépes feladatokról és kreatív problémamegoldásról van szó: az interaktív, digitális teszthez a tanulók harmada gyakorlatilag hozzá sem tudott szólni, a gyerekek 35 százalékának megoldása teljesen értékelhetetlen lett. – Mindez azt jelzi előre, hogy a modern, technikagazdag tanulási és munkahelyi környezetben a tanulóink jelentős része nem fogja tudni megállni a helyét – hangsúlyozták.

Köztudott, hogy Magyarországon az iskolarendszer kevéssé képes kompenzálni az otthonról hozott különbségeket, a Tárki azonban rámutatott, hogy a meglévő hátrányok még erősödnek is: a diákok között az iskolába lépéskor meglévő, átlagosan ötévnyi fejlődésbeli különbség a 10. évfolyamra a duplájára emelkedik hazánkban. Márpedig ha a kedvezőtlen családi hátterű gyerekeknek az oktatási rendszerből kilépve nincs a munkaerőpiacon hasznosítható tudásuk, akkor nem vagy csak kisebb részt képesek a közteherviselésből vállalni, miközben költséget jelentenek a társadalomnak, egyebek között a munkanélküli-, a szociális és az egészségügyi ellátás terén, de idesorolhatjuk a büntetés-végrehajtás költségeit is – jelentették ki.

A környező országok közül az iskolások tudását tekintve Magyarország Szerbiát, Romániát és Szlovákiát előzi meg, a lengyelek, csehek, osztrákok és horvátok viszont sokkal előrébb járnak nálunk. Az OECD becslése szerint ha Magyarország elérné a PISA-felmérésekben élen álló finnek jelenlegi teljesítményét, az a most született generáció élete során nagyjából akkora többletet eredményezne, mint az éves nemzeti jövedelmünk öt-hatszorosa.

A tanulmány rámutat: nem lehetetlen célkitűzés a Nyugat-Európához való felzárkózás, Németország és Lengyelország például néhány év alatt nagyon látványos javulást tudott elérni. A hátrányaink ledolgozásához elsősorban az kell, hogy csökkenjenek az iskolák közötti különbségek, ami úgy érhető el, ha az intézmények arányosan, jelentősebb szelekció nélkül befogadják a különböző hátterű tanulókat, és az egyenlő esélyek megteremtésére törekszenek.

A köznevelési államtitkár szerint ez az elmozdulás az állami felelősségvállalás kiterjesztésével már megtörtént. Czunyiné Bertalan Judit a tanulmányban hivatkozott lesújtó PISA-eredmények kapcsán nemrég azt mondta: a 2010-es kormányalakításkor már reagáltak a kedvezőtlen folyamatokra, de évek kellenek ahhoz, hogy a pozitív változások mérhetőkké váljanak. Elődje, Hoffmann Rózsa szerint a rossz eredmények éppen azt igazolják, hogy szükség volt a köznevelési rendszer alapos megreformálására, így az alaptanterv újraírására, az iskolák állami fenntartásba vételére vagy épp a tanfelügyelet bevezetésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.