A huszonegyedik században a telekommunikációs technológia robbanásszerű fejlődésének köszönhetően egyre inkább beköltözik a munka világa az emberek szabadidejébe – állítják többen a szakemberek közül. Az okostelefonok és a szélessávú internet korában szinte bármikor elérhető egy munkavállaló, a munkáltatók pedig rengeteg esetben bőven a munkaidő lejárta után – vagy éppen az előtt – teszik fel nekik kérdéseiket, adnak ki feladatot. A munkaidő ilyesfajta kitolódásának még kevés mérhető hatása van, ám többek állítása szerint a jelenség erős kifáradást, és ezzel kapcsolatos betegségeket is okozhat a munkavállalóknál.
Sipos Sándor HR tanácsadó, tréner, munka- és szervezetpszichológus, a shapeHR tulajdonosa lapunknak elmondta: a hagyományos munkaidőn kívüli készenlétre vonatkozó elvárás multinacionális tulajdonú vagy ilyen típusú, teljesítményorientált munkakultúrával rendelkező cégek esetén jellemző leginkább. Mint mondta, vannak vezetők, akik explicit módon elvárják a munkaidőn kívüli reagálást, vannak, akik csak utalnak erre a folyamatos sürgetés és utalgatások révén, és vannak, akik kifejezetten jelzik, hogy nem várják el a beosztottaiktól, hogy munkaidőn kívül dolgozzanak, még akkor is, ha a vezető maga ezt meg is teszi.
Ugyanakkor gyakran az is megfigyelhető, hogy noha nem feltétlenül elvárás a munkaidőn kívüli e-mail-olvasás és megválaszolás, a munkavállaló mégsem „bírja ki”, hogy ne nézze meg, hogy mi az a sürgős e-mail, amit éjszaka kapott. Furdalja a kíváncsiság, hogy ki dolgozik még ilyenkor és mi sürgőset küldhetett neki. Ha pedig megnézte, már kész a baj: hiába reagálhatna másnap is, ha addig ott motoszkál a fejében a probléma, amiről már tud.
Sipos fontosnak tartotta megjegyezni, hogy nemcsak cégek, de ugyanannál a cégnél dolgozó vezetők és munkatársak körében is óriási különbségek vannak az elvárások, illetve az azoknak való megfelelés terén. Vannak beosztottak, akik vélt vagy valós félelmeik miatt munkaidőn kívül is elérhetők, mert azt hiszik – vagy tényleg így van –, hogy ez az elvárás. Vannak ugyanakkor sokkal tudatosabbak, akik meghúzzák a határokat: nem reagálnak az e-mailekre munkaidőn kívül, és a telefont is csak kivételes esetben – például a közvetlen vezetőjüknek – veszik fel. Sipos szerint az ezzel kapcsolatos félelmek a legtöbbször alaptalanok: a Munka Törvénykönyve nem teszi lehetővé, hogy valakit emiatt hátrány érjen, és ezzel a cégek, a vezetők is tisztában vannak. Mint mondta, ritka az olyan vezető, aki ennek ellenére nyomást gyakorol azokra beosztottaira, akik nem hajlandók munkaidőn kívül dolgozni.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!