300 új buszt vásárol 27,5 milliárd forintért, hitelre a BKV egy most szerdán várható fővárosi közgyűlési döntés értelmében, amivel nincs is gond, ha csak azt vesszük, hogy a hármas metró közelgő, várhatóan elhúzódó felújítása alatt legalább a metró színvonalát megközelítő közösségi gyorsforgalmi szolgáltatásra szükség van a Váci és az Üllői úton, beleértve a belvárost is. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) viszont úgy látja, a buszbeszerzési konstrukció mellett futó másik projekttel komoly baj van, ugyanis a 300 új busz mellett a társaság bérelhet még 75 másikat tíz évre – megközelítőleg még egyszer annyi pénzért (21 milliárd forint), ami az érdekképviselet szerint felveti a hűtlen kezelés gyanúját.
„A két egymás mellett futó konstrukció első számításra összesen legalább 13 milliárddal többe fog kerülni, mintha a 375 buszt egyben megvenné a cég” – tudta meg a szakszervezettől az MNO. Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke az után fogott gyanút, hogy állítása szerint a közgyűlés elé terjesztett beszerzést egyetlen szakmai bizottság sem szavazta meg. Nemesék úgy tudják, hogy még a megrendelő, a Budapesti Közlekedési Központ sem tartja jó megoldásnak a bérleti konstrukciót.
Ráadásul – érvel Nemes – a fővárosi közgyűlési előterjesztésből egyértelműen kiderül, hogy a tervezett bérleti szerződés számos meglepő költségkategóriát tartalmaz, amely jelentősen drágítja ezt a fajta beszerzést. Ilyen egyebek között a bérbuszok teljes körű casco biztosítása – miközben ilyen a BKV saját járműveinek egyikén sincs –, valamint a karbantartás, amelyért a járművek forgalomba állítását követően külön fog fizetni a cég. A szakszervezeti vezető szerint járulékos történésként a BKV nem titkoltan még hetven karbantartót el is bocsát „csak azért, hogy külsős céget fizessen meg ugyanazért a munkáért, amelyet a saját emberei is elvégeznének”.
Panaszáról Nemes Gábor levelet írt a városvezetésnek, kilátásba helyezve, hogy amennyiben az október 28-ai ülésen megszavazzák a 75 busz bérbevételét az ismert formában, az EKSZ hűtlen kezelés gyanúja miatt bírósághoz fordul. A szakszervezet álláspontja szerint a 375 buszos konstrukciónak legfeljebb 34 milliárd forintból ki kellene jönnie, ehelyett még egy olyan pluszszolgáltatót is bevonnak, amely leveszi a maga hasznát az ügyletből.