A szakszervezetnek erősen bűzlik a BKV buszbeszerzése

Szerintük a metrófelújítás idejére drágábban bérelné a szükséges buszok egy részét a BKV, mint ha megvenné.

2015. 10. 27. 19:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

300 új buszt vásárol 27,5 milliárd forintért, hitelre a BKV egy most szerdán várható fővárosi közgyűlési döntés értelmében, amivel nincs is gond, ha csak azt vesszük, hogy a hármas metró közelgő, várhatóan elhúzódó felújítása alatt legalább a metró színvonalát megközelítő közösségi gyorsforgalmi szolgáltatásra szükség van a Váci és az Üllői úton, beleértve a belvárost is. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) viszont úgy látja, a buszbeszerzési konstrukció mellett futó másik projekttel komoly baj van, ugyanis a 300 új busz mellett a társaság bérelhet még 75 másikat tíz évre – megközelítőleg még egyszer annyi pénzért (21 milliárd forint), ami az érdekképviselet szerint felveti a hűtlen kezelés gyanúját.

„A két egymás mellett futó konstrukció első számításra összesen legalább 13 milliárddal többe fog kerülni, mintha a 375 buszt egyben megvenné a cég” – tudta meg a szakszervezettől az MNO. Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke az után fogott gyanút, hogy állítása szerint a közgyűlés elé terjesztett beszerzést egyetlen szakmai bizottság sem szavazta meg. Nemesék úgy tudják, hogy még a megrendelő, a Budapesti Közlekedési Központ sem tartja jó megoldásnak a bérleti konstrukciót.

Ráadásul – érvel Nemes – a fővárosi közgyűlési előterjesztésből egyértelműen kiderül, hogy a tervezett bérleti szerződés számos meglepő költségkategóriát tartalmaz, amely jelentősen drágítja ezt a fajta beszerzést. Ilyen egyebek között a bérbuszok teljes körű casco biztosítása – miközben ilyen a BKV saját járműveinek egyikén sincs –, valamint a karbantartás, amelyért a járművek forgalomba állítását követően külön fog fizetni a cég. A szakszervezeti vezető szerint járulékos történésként a BKV nem titkoltan még hetven karbantartót el is bocsát „csak azért, hogy külsős céget fizessen meg ugyanazért a munkáért, amelyet a saját emberei is elvégeznének”.

Panaszáról Nemes Gábor levelet írt a városvezetésnek, kilátásba helyezve, hogy amennyiben az október 28-ai ülésen megszavazzák a 75 busz bérbevételét az ismert formában, az EKSZ hűtlen kezelés gyanúja miatt bírósághoz fordul. A szakszervezet álláspontja szerint a 375 buszos konstrukciónak legfeljebb 34 milliárd forintból ki kellene jönnie, ehelyett még egy olyan pluszszolgáltatót is bevonnak, amely leveszi a maga hasznát az ügyletből.

Az MNO is megírta a maga leveleit, már hétfőn. A BKV-tól azt szerettük volna megtudni, mit gondolnak az érdekképviselet azon álláspontjáról, miszerint szakmai vélemények figyelmen kívül hagyásával döntöttek a bérleti konstrukcióról, és hogyan néznek ki az ő olvasatukban a tízéves buszkölcsönzés, valamint a 300 tételes vásárlás anyagi kondíciói – hogy összehasonlíthassuk az adatokat. A BKV személyeskedésektől, fenyegetésektől és indulatoktól sem mentes válaszát az alábbi közleményben foglalta össze:

„Nemes Gábor eddig csak a BKV vezetését illette alaptalan rágalmakkal, most viszont elment odáig, hogy a Fővárosi Közgyűlést is belekeveri a buszbérléssel kapcsolatos, valóságtartalmat nélkülöző kommunikációs kampányába. Úgy tűnik, egyetlen célja, hogy bármi áron lejárasson mindenkit, akinek köze lehet a BKV számára most egyik reális megoldás, a rendelkezésre tartási konstrukció bevezetéséhez. [ ] Értelmes, gondolkodó embernek, szakszervezeti vezetőnek továbbá világos kell hogy legyen: ha egyszer a BKV számára nem áll rendelkezésre hitel sem, amiből az új buszok beszerezhetők lennének, akkor most az egyetlen járható út az, ha olyan lehetőséget választ, aminek a pénzügyi fedezete biztosított. Ez pedig nem más, mint a rendelkezésre tartás megvalósítása. Vélhetően azt is tudnia kellene Nemes Gábornak, hogy amennyiben erről a konstrukcióról lemondunk – és hitel hiányában autóbusz-beszerzés sem valósulhat meg –, akkor áll fenn reálisan a túlfutott járművek miatt a kiszervezés veszélye. Az EKSZ elnöke ennek ellenére folytatja a csúsztatásokat tartalmazó félretájékoztatást, a korrektség szikráját is nélkülöző kommunikációt. Amennyiben Nemes Gábor ellenkampánya célt érne, és a közgyűlés nem támogatná a rendelkezésre tartási szerződés megkötését, akkor okkal feltételezhetjük, hogy az autóbusz-ágazatban további kiszervezésekre kerülne sor, melyek során a piaci szolgáltatók nyernének teret, és a BKV teljesítménye tovább csökkenne. Azaz több száz BKV-s munkavállaló munkahelye és családjának megélhetése kerülne veszélybe éppen az EKSZ elnökének köszönhetően. A BKV menedzsmentje minden ésszerű és lehetséges lépést megtesz ennek elkerülése érdekében. [ ] Érdeke a BKV-nak, hogy a 70 busz rendelkezésre tartását elfogadja a közgyűlés. Amennyiben a hiteltender előzetes jóváhagyása szintén megtörténik a közgyűlésen, akkor lehetőség lesz további 150 autóbusz megvásárlására is, de a BKV számára ennél nagyobb hitel felvételére most nem látunk esélyt. A költségesnek tűnő rendelkezésre tartási konstrukció egyébként nem hasonlítható össze direkt módon a járműbeszerzéssel, hiszen ennek költsége nem csak a rendelkezésre állást, hanem a járművek műszaki karbantartását, üzemeltetését (karambolos és sérülésjavítás stb.) is tartalmazza, míg vásárlás esetén ez a BKV-t terheli. [ ] A BKV Zrt. nem tartja korrektnek, hogy Nemes Gábor kommunikációjával ismételten félretájékoztatja a közvéleményt. Teszi ezt azért, hogy önmaga érdekvédelmi tevékenységét fényezze, miközben ezzel éppen az őt megválasztó BKV-dolgozók jóhiszeműségével él vissza, hiszen érdekeiket önös céljainak rendeli alá. Ezzel a magatartással alapvető kárt okoz a társaságnak és a munkatársaknak, miközben azt a BKV-vezetést vádolja, amelynek célja a buszágazat megmentése, fejlesztése, ellentétben vele, aki – jelentős jövedelemmel járó – szakszervezeti pozícióját kívánja csúsztatások árán erősíteni.”

A BKK-tól mint megrendelőtől azt tudakoltuk, valóban igaz-e, amit Nemesék állítanak, hogy a BKK nem tartja jó megoldásnak a bérleti konstrukciót, és kíváncsiak voltunk arra is, hogyan kommentálják az EKSZ közlésének egészét. A BKK válaszul azt írta az MNO-nak:

„Köszönjük megkeresését! A közleményben leírtakra nem kívánunk reagálni.”

Hogy milyen buszokról volna szó, természetesen csak azután derülhetne ki, hogy a pályázatot meghirdették és eredményesen le is zárták. Az idő sürget, jövő évben már muszáj lesz elkezdeni a siralmas állapotú 3-as metró felújítását.

Az előterjesztés a közgyűlés szerdai ülésének 22. pontjaként szerepel, előterjesztője Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.