A szakszervezetnek erősen bűzlik a BKV buszbeszerzése

Szerintük a metrófelújítás idejére drágábban bérelné a szükséges buszok egy részét a BKV, mint ha megvenné.

2015. 10. 27. 19:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

300 új buszt vásárol 27,5 milliárd forintért, hitelre a BKV egy most szerdán várható fővárosi közgyűlési döntés értelmében, amivel nincs is gond, ha csak azt vesszük, hogy a hármas metró közelgő, várhatóan elhúzódó felújítása alatt legalább a metró színvonalát megközelítő közösségi gyorsforgalmi szolgáltatásra szükség van a Váci és az Üllői úton, beleértve a belvárost is. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) viszont úgy látja, a buszbeszerzési konstrukció mellett futó másik projekttel komoly baj van, ugyanis a 300 új busz mellett a társaság bérelhet még 75 másikat tíz évre – megközelítőleg még egyszer annyi pénzért (21 milliárd forint), ami az érdekképviselet szerint felveti a hűtlen kezelés gyanúját.

„A két egymás mellett futó konstrukció első számításra összesen legalább 13 milliárddal többe fog kerülni, mintha a 375 buszt egyben megvenné a cég” – tudta meg a szakszervezettől az MNO. Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke az után fogott gyanút, hogy állítása szerint a közgyűlés elé terjesztett beszerzést egyetlen szakmai bizottság sem szavazta meg. Nemesék úgy tudják, hogy még a megrendelő, a Budapesti Közlekedési Központ sem tartja jó megoldásnak a bérleti konstrukciót.

Ráadásul – érvel Nemes – a fővárosi közgyűlési előterjesztésből egyértelműen kiderül, hogy a tervezett bérleti szerződés számos meglepő költségkategóriát tartalmaz, amely jelentősen drágítja ezt a fajta beszerzést. Ilyen egyebek között a bérbuszok teljes körű casco biztosítása – miközben ilyen a BKV saját járműveinek egyikén sincs –, valamint a karbantartás, amelyért a járművek forgalomba állítását követően külön fog fizetni a cég. A szakszervezeti vezető szerint járulékos történésként a BKV nem titkoltan még hetven karbantartót el is bocsát „csak azért, hogy külsős céget fizessen meg ugyanazért a munkáért, amelyet a saját emberei is elvégeznének”.

Panaszáról Nemes Gábor levelet írt a városvezetésnek, kilátásba helyezve, hogy amennyiben az október 28-ai ülésen megszavazzák a 75 busz bérbevételét az ismert formában, az EKSZ hűtlen kezelés gyanúja miatt bírósághoz fordul. A szakszervezet álláspontja szerint a 375 buszos konstrukciónak legfeljebb 34 milliárd forintból ki kellene jönnie, ehelyett még egy olyan pluszszolgáltatót is bevonnak, amely leveszi a maga hasznát az ügyletből.

Az MNO is megírta a maga leveleit, már hétfőn. A BKV-tól azt szerettük volna megtudni, mit gondolnak az érdekképviselet azon álláspontjáról, miszerint szakmai vélemények figyelmen kívül hagyásával döntöttek a bérleti konstrukcióról, és hogyan néznek ki az ő olvasatukban a tízéves buszkölcsönzés, valamint a 300 tételes vásárlás anyagi kondíciói – hogy összehasonlíthassuk az adatokat. A BKV személyeskedésektől, fenyegetésektől és indulatoktól sem mentes válaszát az alábbi közleményben foglalta össze:

„Nemes Gábor eddig csak a BKV vezetését illette alaptalan rágalmakkal, most viszont elment odáig, hogy a Fővárosi Közgyűlést is belekeveri a buszbérléssel kapcsolatos, valóságtartalmat nélkülöző kommunikációs kampányába. Úgy tűnik, egyetlen célja, hogy bármi áron lejárasson mindenkit, akinek köze lehet a BKV számára most egyik reális megoldás, a rendelkezésre tartási konstrukció bevezetéséhez. [ ] Értelmes, gondolkodó embernek, szakszervezeti vezetőnek továbbá világos kell hogy legyen: ha egyszer a BKV számára nem áll rendelkezésre hitel sem, amiből az új buszok beszerezhetők lennének, akkor most az egyetlen járható út az, ha olyan lehetőséget választ, aminek a pénzügyi fedezete biztosított. Ez pedig nem más, mint a rendelkezésre tartás megvalósítása. Vélhetően azt is tudnia kellene Nemes Gábornak, hogy amennyiben erről a konstrukcióról lemondunk – és hitel hiányában autóbusz-beszerzés sem valósulhat meg –, akkor áll fenn reálisan a túlfutott járművek miatt a kiszervezés veszélye. Az EKSZ elnöke ennek ellenére folytatja a csúsztatásokat tartalmazó félretájékoztatást, a korrektség szikráját is nélkülöző kommunikációt. Amennyiben Nemes Gábor ellenkampánya célt érne, és a közgyűlés nem támogatná a rendelkezésre tartási szerződés megkötését, akkor okkal feltételezhetjük, hogy az autóbusz-ágazatban további kiszervezésekre kerülne sor, melyek során a piaci szolgáltatók nyernének teret, és a BKV teljesítménye tovább csökkenne. Azaz több száz BKV-s munkavállaló munkahelye és családjának megélhetése kerülne veszélybe éppen az EKSZ elnökének köszönhetően. A BKV menedzsmentje minden ésszerű és lehetséges lépést megtesz ennek elkerülése érdekében. [ ] Érdeke a BKV-nak, hogy a 70 busz rendelkezésre tartását elfogadja a közgyűlés. Amennyiben a hiteltender előzetes jóváhagyása szintén megtörténik a közgyűlésen, akkor lehetőség lesz további 150 autóbusz megvásárlására is, de a BKV számára ennél nagyobb hitel felvételére most nem látunk esélyt. A költségesnek tűnő rendelkezésre tartási konstrukció egyébként nem hasonlítható össze direkt módon a járműbeszerzéssel, hiszen ennek költsége nem csak a rendelkezésre állást, hanem a járművek műszaki karbantartását, üzemeltetését (karambolos és sérülésjavítás stb.) is tartalmazza, míg vásárlás esetén ez a BKV-t terheli. [ ] A BKV Zrt. nem tartja korrektnek, hogy Nemes Gábor kommunikációjával ismételten félretájékoztatja a közvéleményt. Teszi ezt azért, hogy önmaga érdekvédelmi tevékenységét fényezze, miközben ezzel éppen az őt megválasztó BKV-dolgozók jóhiszeműségével él vissza, hiszen érdekeiket önös céljainak rendeli alá. Ezzel a magatartással alapvető kárt okoz a társaságnak és a munkatársaknak, miközben azt a BKV-vezetést vádolja, amelynek célja a buszágazat megmentése, fejlesztése, ellentétben vele, aki – jelentős jövedelemmel járó – szakszervezeti pozícióját kívánja csúsztatások árán erősíteni.”

A BKK-tól mint megrendelőtől azt tudakoltuk, valóban igaz-e, amit Nemesék állítanak, hogy a BKK nem tartja jó megoldásnak a bérleti konstrukciót, és kíváncsiak voltunk arra is, hogyan kommentálják az EKSZ közlésének egészét. A BKK válaszul azt írta az MNO-nak:

„Köszönjük megkeresését! A közleményben leírtakra nem kívánunk reagálni.”

Hogy milyen buszokról volna szó, természetesen csak azután derülhetne ki, hogy a pályázatot meghirdették és eredményesen le is zárták. Az idő sürget, jövő évben már muszáj lesz elkezdeni a siralmas állapotú 3-as metró felújítását.

Az előterjesztés a közgyűlés szerdai ülésének 22. pontjaként szerepel, előterjesztője Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.