Fővárosi mentőöv kell a BKV-nak

Fejlesztési tartalékából 13,5 milliárd forinttal kénytelen a főváros kisegíteni Budapest tömegközlekedését.

2015. 10. 24. 5:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokkal előbb kell Budapestnek a tartalékokhoz nyúlnia a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), illetve közvetetten a BKV működési hiánya miatt, mint azt csaknem egy hete Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester bejelentette. – Csak átmeneti finanszírozással képes biztosítani a főváros a közösségi közlekedés zavartalan működését – szögezték le a Fővárosi Közgyűlés október 28-ra összehívott ülésére készített közös előterjesztésükben Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesek. Mint írták: október közepéig sem érkezett meg az önkormányzat számlájára a központi költségvetésben a közösségi közlekedésre előirányzott 24 milliárd forint. Így a fővárosnak pontosan 13,5 milliárd forintot kell átmenetileg és ütemezetten átutalnia a BKK számlájára, hogy a közlekedésszervező cég kifizethesse abból a BKV-tól megrendelt kötelező közszolgáltatás költségeit, illetve mindkét cégnél a novemberi béreket. A jelentős összeget az önkormányzat az uniós és egyéb fejlesztések pályázati önrészére félretett keretből tudja lecsippenteni.

Mint ismert, hiába küldte el a városvezetés több mint egy hónapja a miniszterelnöknek a javaslatot a BKV hosszú távú finanszírozására, benne a dugódíj bevezetésére, levelükre eddig még csak választ sem kaptak.

Pedig minden fejlesztési pénzre szükség lesz a 2020-ig tartó uniós ciklusban, s éppen ezért egy másik javaslat szerint csaknem 90 milliárd forintos lehívható összeggel kötne a város hitelkeret-megállapodást az Európai Beruházási Bankkal. Budapest adósságát 2014-re vállalta át teljesen az állam, és a BKV tartozását is kifizették.

A közgyűlés ugyanakkor dönthet arról, hogy a BKV egyelőre 70 lerobbant buszt cserél egy új konstrukcióban, amely sokkal kedvezőbb, mint az eddigi kiszervezés. Úgynevezett rendelkezésre tartási szerződéssel a közlekedési cég üzemeltetné a járműveket, amelyek karbantartását azonban a gyártók, a már kihirdetett közbeszerzés nyertesei végeznék majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.