Megfizethető díjat kérnének a városhatáron

Az unió nem enged. Fontosabb volna a BKV finanszírozásának megoldása. A kormánydöntés még várat magára.

2015. 10. 09. 13:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Száz százalékig biztos vagyok benne, hogy ha már szeptember végéig nem is, de egy hónapos csúszással mindenképpen dönt a kormány a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. hosszú távú finanszírozásáról – mondta lapunknak Tarlós István. A főpolgármesternek Orbán Viktor szeptember végi dátumot ígért. A városvezető megerősítette: a kormányfőnek a hetekben a kerületekkel teljes egyetértésben küldte el a dugódíj bevezetését is kezdeményező levelet.

Rajta kívül a dokumentumot Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes, Láng Zsolt, a II., Kocsis Máté, a VIII., Kovács Péter, a XVI., valamint Riz Levente, a XVII. kerület polgármestere jegyzi. Miközben a jelenleg jogilag bevezethetetlen dugódíjról vitatkozik a fél sajtó, mára az ügyről legalább alapismeretekkel bírók számára is egyértelmű: az állam hiába vállalta át idén a közlekedési társaság több mint 60 milliárd forintnyi adósságát, és hiába fordította mára pozitívvá a 2010 utáni városvezetés a cég gazdálkodását, az agglomerációs járatok, valamint a másfél éve átadott 4-es metró üzemeltetésével együtt 15 milliárd forint hiányzik a működésből. – Ha nem kapjuk meg a pénzt, akkor novemberig tart ki a BKV – nyilatkozta a napokban Bolla Tibor, a közlekedési társaság elnök-vezérigazgatója.

Lapunk több forrásból is megerősített információja szerint ha holnaptól Budapest határán nem mennének túl a buszok és a HÉV-ek, máris eltűnne a BKV hiánya. Szakemberek szerint a dugódíj bevezetése csupán egyik eleme a rendezésnek, de legalább ugyanilyen fontos, hogy a tömegközlekedéshez az agglomerációs települések is hozzájáruljanak. Viszont az Országgyűlésben korábban épp a főváros vonzáskörzetéhez tartozó megyék fideszes képviselői vétózták meg ezt az elképzelést, s hasonló okokból szavazták le az előző ciklusban a dugódíj bevezetését célzó, fővárosi politikusok által beterjesztett törvényjavaslatot.

Tarlós István nemrég jelentette be: Brüsszel elutasította a magyar főváros kérelmét a dugódíj ügyében. Korábban az a szóbeszéd járta, hogy ha nem vezetjük be a díjat – amit Demszky Gábor korábbi főpolgármester 2013-as határidővel vállalt –, veszélybe kerül a 4-es metró 181 milliárd forintos uniós támogatása. Ezzel szemben megtudtuk, hogy az Európai Bizottság illetékesei világossá tették, 10 százalékos elvonásra számíthatnánk szankcióként. A 18 milliárd forint a BKV jelenlegi hiányával együtt működésképtelenné tenné a céget.

Mint arról korábban beszámoltunk, a főpolgármester 2016 végéig kapott haladékot a kötelezettség teljesítésére a brüsszeli döntéshozók „hallgatólagos beleegyezésével”. Az eredetileg forgalomcsillapítási és környezetvédelmi okokból bevezetni tervezett dugódíj legújabb változata szerint a megyei útdíjak mintájára a Budapest közigazgatási területére behajtóknak útdíjat kellene fizetniük. Így az éves matrica ára ötezer, míg a havi 450-500 forintba kerülne. Ez évente 700-800 milliós, csak a BKV-ra fordítható bevételt jelentene, de ha a fővárosi autósoknak is fizetniük kell, az már két-két és fél milliárdot. A belső városmagban kialakíthatnak egy szűkebb zónát is. Erről Tarlós István a Népszavának azt nyilatkozta a napokban, hogy a Kiskörút vonalában húzhatják meg a határt. Információnk szerint az ebben a zónában élők a parkoláshoz hasonlóan mentességet kapnának.

Lapunknak a javaslat kidolgozásában részt vett, de magukat megnevezni nem akaró szakemberek és fővárosi politikusok azt mondták: nevetséges, jelképes dugódíjat anélkül, hogy az EU ne kifogásolná, nem lehet bevezetni, akárcsak a mérték nélküli ellenzéki javaslatokat. – A dugódíj belső magja nem lehet bővebb az V. kerületnél: ha a budai oldalra is kiterjesztenék, Óbudától Budafokig valóban hatalmas dugók lennének – mondta el egyik informátorunk. Ha októberben sem oldaná meg a kormány a BKV finanszírozását, Tarlós István járatcsökkentéseket sem tart elképzelhetetlennek. Szerinte azonban hiába rontanák a szolgáltatás minőségét, szűkítenék a meglévő kedvezményeket és emelnék 70-80 százalékkal a tarifákat, alig egymilliárd forintos pluszbevételhez jutnának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.