Legyen számtech az osztályfőnökin – javasolja az IKSZ

„Ráhívnák” az adatvédelmi hivatal szakembereit az osztályfőnöki órákra, évente ötször.

2015. 10. 14. 17:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2012-ben a második Orbán-kormány 27 százalékra emelte az addig 25 százalékos áfakulcsot. Ennyivel adóznak sok más egyéb mellett a digitális tankönyvek és az e-könyvek, ezt a számot csökkentené vissza a Netet nekünk! javaslatcsomaggal a KDNP ifjúsági szervezete, az IKSZ. Mint a szervezet elnöke, Nacsa Lőrinc az MNO-nak elmondta, az interneten, illetve elektronikus úton (e-könyv, pdf) elérhető, magyar nyelvű tananyagok már középiskolai szinten is elérik a 20 százalékos arányt, s ha a csak idegen nyelvű kiadványokat néznénk, még sokkal magasabb lenne ez a szám, arról nem is beszélve, hogy a legtöbb tudományterületen, így a közgazdaságtanban, a jogban és az egészségügyi szakirodalomban már teljesen hétköznapi, hogy nem kell a tudásért a szakkönyvboltig elmenni.

A fiatal kereszténydemokraták abból indulnak ki, hogy az internet felé most már új szemlélettel kellene fordulni.

– A hozzáférés ma már nem lehetőség, hanem alapvető dolog a tanulásban, a továbbtanulásban, a vállalkozóvá válásban vagy az álláskeresésben is. Akkor lesz a diákoknak versenyképes tudásuk, ha ehhez ráadásul megfelelő eszközökön keresztül férnek hozzá, amit szintén segíteni kell – vélekedik Nacsa, aki a részletekbe menve úgy látja, pénz is, oktatási időkeret is van a programjuk fedezetére. – A Nemzeti tehetség programban gondolkodunk, amelynek van egy „Egyéb” fejezete. Ebben az érdeklődés, illetve a sikeresség növekedésével lehetne emelni a keretösszeget. Javaslatunk szerint a köznevelésbe pedig az osztályfőnöki és a számítástechnika-órák közös átszervezésével lehetne bevinni az ismeretátadást – konkretizálja Nacsa Lőrinc, aki úgy látja, mivel a diákok hatodikos-hetedikes korukban kezdenek önálló internethasználatba, ettől az évtől kellene évenként egy öt osztályfőnöki órás blokkot erre rááldozni, a kilencedikesek pedig már magasabb színvonalon ismerkedhetnének az adatvédelemmel, illetve az internetes „védekezéssel”. És azért épp az osztályfőnöki órán, mert bár az az osztályfőnök és a diákok személyes kapcsolatának erősítésére szolgál, az internethasználat szerinte igen szoros értelemben vett része a felnőtté válás folyamatának.

De miből állna a tananyag a „kicsiknek”? Nacsa szerint rettentő fontos, hogy tudatos internethasználatra mindenki képes legyen, mire kikerül az iskolából, de sokan ma még a tudatos keresésre sem képesek, akik gépközelbe kerülnek, ezért sok veszélynek lehetnek kitéve.

– Rengeteg átverős, lehúzós oldal van ma a világhálón, ha nem ismerik fel ezeket a diákok, az baj. Ugyanígy, ha túl sok adatot osztanak meg magukról, az is káros következményekkel járhat.

Arra, hogy hogyan tennék ezt a tudásátadást a tanítási folyamat részévé, miközben a köznevelés folyamatában az új törvény értelmében csak pedagógia végzettségű ember vehet részt, Nacsa így reagál:

– Akik ezeket az órákat tartják, azok tanárok: az osztályfőnök és az informatikatanár. Ők a motorjai a folyamatnak, nekik birtokukban van a képzés anyaga is, amit megoszthatnak a diákokkal. Szemléltetésként pedig, és erre a törvény lehetőséget biztosít, hívhatnak az órákra szakembereket a digitális technológia vagy az adatvédelem területéről, akik színesítik a tananyagot. Mi magunk is szorgalmazzuk, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információs Hivatal szakemberei is vegyenek részt ebben.

De ki a digitális tehetség?

Az a tanuló, akiből a jövő nagy digitális cégének az alapítója, munkatársa, kreatív fejlesztője lehet, mint például a Ustream vagy a Prezi. Ezek igen tehetséges és magyar vállalkozások, ilyenből kellene még több, ők már digitális világsikereknek tekinthetők. Időben ki kell emelni a fogékony gyerekeket, és bátorítani őket, hogy ezt a pályát válasszák. A magyar start-up cégek 80-90 százaléka digitális technológiával foglalkozik, olyan dolgokat tárnak a világ elé, amelyek összefonódnak a mérnöki, informatikusi munkával.

Az Alföldön néhány iskolában egyébként már működik az IKSZ „modellje” a Samsung és a Telenor bevonásával, akik eszközöket és szakembereket is biztosítanak az intézményekben. A külföldi példákról szólva Nacsa a Benelux államokra mutat, ahol az „adatvédelem-óra” már része a közoktatásnak, az ott bedolgozó cégeknek pedig vannak magyar partnereik, akik be tudnak számolni az ottani tapasztalatokról, ez is értékes tudást jelenthet.

A kormány tehetségprogramjában, mint Nacsa rámutat, a tavalyi évről az ideire már meg is duplázódott a keretösszeg, ami szerinte jelzi a kabinet elköteleződését, ezeket az összegeket pedig például az oktatáshoz szükséges eszközpályázatra lehetne lehívni. Mint mondja, anno a szocialista kormányok idején sem a digitális táblákkal volt a baj, hanem hogy azokat csak önmagában odaadták az iskoláknak, de nem volt mögötte semmilyen elképzelés, a tanárok pedig nem tudták használni azokat.

A Netet nekünk! programnak csak az egyik pillére a digitális kompetenciák fejlesztése, később Nacsáék még hozzáillesztik az online elérésről és az eszközökhöz jutásról szóló csomagot, de már azt is átütő eredménynek tartják, hogy az „internetes” áfacsökkentő kezdeményezés hamarosan a kormány asztalára kerül. Amikor pedig a NAT módosítása esedékes lesz, ott tudják majd képviselni a további javaslatokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.