Nem sokat ér a tanári pályaalkalmassági szűrés

Könnyű bejutni a pedagógia szakokra, de sok hallgató már a diplomázás előtt rájön: rosszul döntött.

Csókás Adrienn
2015. 10. 03. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fényes karrier és anyagi jólét helyett inkább kiszámíthatóságra, biztos állásra és harmonikus családi életre vágynak azok a fiatalok, akik a tanári hivatást választják – derült ki az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) munkatársai által végzett kutatásból. A pedagógushallgatók motivációit, jövőképét vizsgáló, tegnap ismertetett felmérés rámutatott, hogy a leendő tanítók és tanárok szerint az általuk választott pálya nagy előnye az állásbiztonság és a családdal való összeegyeztethetőség, ugyanakkor megbecsültség, presztízs, fizetés, karrierlehetőség szempontjából a tanári munka jócskán elmarad más foglalkozásoktól, sőt materiális javak tekintetében még a diplomát nem igénylő állásokat is jobbnak látják a fiatalok, mint a tanárit.

Az adatokból kiderült az is, hogy bár a többség valóban elhivatott, sokan már a diplomaszerzés előtt megbánják, hogy tanárnak álltak. A felmérés szerint a megkérdezett elsőéves hallgatók negyede már a tanulmányai megkezdésének évében sem volt biztos benne, hogy ha újra kezdhetné, akkor ismét ugyanerre a szakra felvételizne.

Szkeptikusak voltak a diákok az újonnan visszaállított pályaalkalmassági vizsgával kapcsolatban is, amely a többség szerint nem tudja érdemben kiszűrni az alkalmatlanokat: a megkérdezett alapszakosoknak csak a fele (51 százaléka), a mesterszakosoknak a 45 százaléka, az osztatlan tanárképzésre járóknak pedig mindössze a 22 százaléka felelte azt, hogy valóban hatékonynak érzi a szűrést. A fiatalok szerint az alkalmassági kötelezővé tétele nem tartja vissza a kevésbé elhivatott diákokat sem, mindössze a válaszadók harmada gondolta úgy, hogy a vizsga képes elrettenteni azokat a felvételizőket, akik a gyerekek szeretete vagy a tanítás öröme helyett csak az alacsony ponthatárok miatt választanák a pedagógusképzést.

Hogy az alkalmasságinak egyelőre nincs különösebb szerepe, azt a felvételi adatok is mutatják. Kaposi József, az OFI főigazgatója korábban lapunknak elmondta: ma a pedagógusképzésbe jelentkezők 90 százalékban bejutnak az ingyenes helyekre. A tanári pálya egyre növekvő népszerűsége nyomán ugyanakkor azt várják, hogy néhány éven belül komoly minőségi rostává váljon az alkalmassági.

Szivák Judit, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának oktatója a konferencián ugyancsak kiemelte, hogy a pedagógusi pályára készülőket gyakran „háziasszonyi motivációk” jellemzik, vagyis inkább a munka családbarát jellege vonzó, mintsem a szakmai kihívás. Megjegyezte: a magyar pedagógusok konferenciákon és képzéseken való részvétele is elmarad a nemzetközi átlagtól.

A Nemzetpolitikai Kutatóintézet külhoni magyar pedagógusképzésre fókuszáló kutatásából pedig az derült ki, hogy a határon túli tanárhallgatók alacsony társadalmi státusból érkeznek, és erős szakmai motivációval választják a pedagógusi pályát. A megkérdezettek átlagosan 72 százaléka szeretne pedagógusként elhelyezkedni, a pozitív kötődés a Vajdaságban a legmagasabb (81 százalék), Erdélyben a legalacsonyabb (70 százalék). A szakma anyagi megbecsültségének megítélése a Vajdaságban és Erdélyben volt a legkedvezőbb, míg a legkedvezőtlenebb a Felvidéken és Kárpátalján.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.