Ott lesz a június 11-i „tanévzáró” tüntetésen?
– Nem hiszem. Önmagában jó dolognak tartom, hogy az emberek próbálják megfogalmazni a kritikájukat, hiszen ez azt jelenti, felelősséget éreznek a gyerekekért és a munkájukért. Fontos pont volt, hogy megszületett a miskolci Herman Ottó Gimnázium nyílt levele. Annak ellenére is, hogy már az NPK korábbi nyilatkozataiban is felmerültek ugyanezek a problémák. Úgy látszik, ezek a jelzések kevesek voltak, hogy a minisztérium komolyan vegye. Abban, hogy a kormány komolyan foglalkozik az oktatásban tapasztalt gondokkal, nagyon nagy szerepe volt a civil összefogásnak. A megoldás viszont nyilván a tárgyalóasztal mellett van.
– Kockás inget sem szokott viselni?
– Nem szeretném a ruhatáramat a pillanatnyi hangulathoz igazítani. Az elmúlt időszakban volt, mikor egyszínű és volt, mikor kockás ingben jártam.
– Az önök iskolájában hogyan csapódnak le a feszültségek? Volt, aki sztrájkolt?
– A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) jogszerű sztrájkot kezdeményezett. Nálunk, a Révai Gimnáziumban a kollégák negyede csatlakozott. Természetesen semmiféle atrocitás nem történt sztrájkolók és nem sztrájkolók közt, kulturált légkörben, a másik döntését tiszteletben tartva zajlott a munkabeszüntetés. Bízom benne, más iskolákban is így történt. A legsúlyosabb probléma az lenne, ha az egyes tantestületeken belül rossz hangulat alakulna ki.
– A Révaiban milyen?
– A Révai alapvetően egy jól teljesítő iskola, a tanárok és a diákok is szívesen járnak be a munkahelyükre, mert sikereket érnek el. Nyilván sokat segítene, ha kevesebb tanórájuk lenne a diákoknak, én ezt a terhelést érzem a legkritikusabbnak. Jól megfigyelhető, hogy az óraszám-növekedések miatt több mint 10 százalékkal többet hiányoznak a gyerekek az órákról. Egyébként a pedagógusok óraszámterhelése is magas, hosszú távon 22 óránál többen nem lehet hatékonyan dolgozni.
– A pedagógusok óraszáma például egy olyan pont, amiben a kormány nem hajlandó engedni a követeléséknek.
– Az NPK el tudja fogadni a 22–26 órás keretet, de csak ha ez díjazható a tanári teljesítmény függvényében. Tudjuk, a tantárgyfelosztás nem készíthető el úgy, hogy mindenkinek 22 órája legyen. Hosszú távon viszont nem tartjuk elfogadhatónak az ennél több heti tanítási időt, hiszen ez rányomja a bélyegét a minőségi munkavégzésre.