– A múlt héten ünnepeltük Urunk mennybemenetelét, most pünkösd előestéjén beszélgetünk. Felidézne egy kedves emléket az életéből, amely az ünnephez kötődik?
– 1985-ben Siófokon voltam lelkész, amikor hétfőn (akkor még nem volt ünnepnap pünkösdhétfő) az istentisztelet után két ember keresett meg a Somogy megyei építési hivataltól. Azt kérték, javasoljak helyszínt arra az esetre, ha engedélyt kapnánk templomépítésre; hallották ugyanis, hogy régi álmunk egy új imaház. Leesett az állam, főleg hogy a két építész abszolút szakmailag állt a kérdéshez, és mellőzték a politikát. Megnéztünk néhány üres telket, majd szinte szárnyalva szaladtam vissza a gondnokunkhoz és feleségéhez, akiket megcsókoltam, és azt mondtam nekik: pünkösdi csoda történt, lesz a siófoki gyülekezetnek saját temploma. Így kezdődött az építkezés, amely a végül Makovecz Imre tervezte templomban öltött testet. Ma is úgy látom, hogy ez nem csak emberi „munka” volt.
– A történet szívet melengető, de nem túl absztrakt a ma emberének a pünkösd ünnepe?
– A Szentlélek kitöltésével az átlagember valóban kevésbé tud mit kezdeni, hiszen a karácsony és a húsvét jobban folklorizálódott, bár pünkösdhöz is kötődtek népszokások a régmúltban. Pünkösd „önmagában” állt meg, paradox módon ezért „szerencsésebb” is, mert jobban lehet a lényegre koncentrálni. Úgy vélem, található olyan kapcsolódási pont, ami segít az ünnep megértésében, pünkösd egy anti-Bábel-történet, míg a torony építésével az ember az egekbe akart törni, ami kivívta Isten rosszallását, és büntetésképpen összezavarta az emberek nyelvét. Pünkösdkor viszont nem mi építkezünk alulról felfelé, hanem Isten avatkozik be az ember történelmébe felülről, ahogyan egy gyermekhez lehajol szülője. Nem összezavarja a nyelveket, hanem a lángnyelvek földre küldésével éppen egymás megértését segíti elő.
– Mi ad aktualitást az ünnepnek?
– Pünkösd a kommunikáció ünnepe, mert akik addig nem értettek szót egymással, utána igen. A másik az etnikumok együttélése. Az Apostolok cselekedeteiben az evangélista pártusok és médek, elamiták és egyiptomiak, krétaiak és arabok, rómaiak és zsidók felsorolásával jelzi: ma is mindenkinek helye van az Istennel való közösségben, nem lehet onnan senkit kirekeszteni. Nagyon szép tartalma pünkösdnek a vigasztalás is, ami a XXI. században különösen érvényes, hisz az emberek vigaszra szorulnak. Luther azt mondta: az egyház a testvérek egymás közötti beszélgetése, vigasztalódása, vagyis akkor vagyunk egyház, ha egymással szót váltunk, a kisebbségi véleménynek is tered adunk, a megértést szolgáljuk, és a társadalom elesettjeit, a bajbajutottakat, a sérülteket, a betegeket, a teherrel küzdő embereket vigasztaljuk. Míg a katolikusoknál az idei az irgalmasság éve, az evangélikus egyházban ez az esztendő a vigasztalásé. Mottónk Ézsaiás prófétától való, aki azt írta: „Ahogy az édesanya vigasztalja gyermekét, én is úgy vigasztallak titeket.” Azt gondolom, a vigasztaló Istenről 2016-ban érdemes beszélni.