Sakk és póker, állami játék

A jegybankelnök leszögezte: nem mond le. Exkluzív interjú Matolcsy Györggyel.

Horváth Csaba
2016. 05. 05. 22:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az ügyészség a minap úgy döntött, hogy újraindítja a Pallas Athéné Geopolitikai Alapítvány (Pageo) által megmagyarázhatatlanul magas áron vásárolt Mátyás király utcai ingatlan ügyében a nyomozást. Nem gondolja, hogy Orbán Viktor miniszterelnök bizalma meginoghatott önben?
– Úgy vélem, ez a kérdés az ellenzéki pártok politikai blöffjét tükrözi. Azok a hírek, amelyek eddig a Magyar Nemzeti Bankot és alapítványait, illetve a jegybankelnököt rossz színben tüntették fel, azok az ellenzéki pártok és bizonyos médiaszereplők politikai blöffjei. Bár nem vagyok kuratóriumi tagja a szóban forgó alapítványnak, abban biztos vagyok, hogy minden alapítványi ügylet a törvények teljes betartása mellett zajlott és zajlik. A Pageo szóban forgó ingatlanvásárlásáról egyébként tudom, hogy azt a becsült forgalmi érték alatt vásárolták meg jogi átvilágítást és értékbecslést követően.

– Vagyis a kormányfő szavaival élve nem érzi úgy, hogy az ég és a föld „összeszakadt” a Magyar Nemzeti Bank és alapítványai körül?
– Nagyon fontos a miniszterelnök bizalma. Nagyra becsülöm az együtt eddig végzett munkát, s egészen biztos vagyok benne, hogy folytatjuk a közös munkát. Nem az én véleményem fontos, hanem amit ő nyilatkozott, azaz hogy bízik bennem.

– A jegybank hitelessége mégiscsak erősen megtépázódott. Az MNB a teljes pénzügyi rendszert ellenőrzi, a titkolózást követően pedig aligha van erkölcsi alapja megkövetelni az átláthatóságot. Nem gondolkodott el a lemondásán?
– Látom, önök is folytatják a blöffölést. Nem titkolózásról, hanem szakmai vitáról volt szó, vagyis hogy közpénz-e az alapítványi pénz, vagy sem. Erre a vitára tett pontot az Alkotmánybíróság (Ab). A testület úgy döntött, a közpénz, az közpénz marad. Ennek megfelelően az Ab döntését tiszteletben tartva pedig valamennyi alapítvány közzétette a szerződéseit. Ezzel összefüggésben megjegyzendő, hogy három alapítvány még jóval az Ab döntése előtt, ez év február 10-én teljesítette a közérdekű adatkiadást. (Utóbbit a Világgazdaság újságírója perelte ki. Ugyanakkor az Alkotmánybíróság 2016. március 31-én hozta nyilvánosságra döntését, a jegybankelnök az Országgyűlésben április 4-én jelentette be, hogy nyilvánosságra hozzák az alapítványok gazdálkodásával, vagyonával kapcsolatos információikat.)

(Az összesített, valamennyi alapítványra vonatkozó adatokat 2016. április 11-én tették közzé, s ezt követően naponta egy-egy alapítvány közölte honlapján a részletes adatokat közérdekű adatok címszó alatt – a szerk.)

– Arra nem válaszolt, hogy tervezi-e a lemondását.
– Nemhogy nem tervezem, de nem is értem a kérdést. Egy jól működő, törvényes jegybank elnökének, amely új, sikeres monetáris politikát valósít meg, s ennek keretei között a forintosítás nyomán mintegy ezermilliárd forintot ad át a magyar társadalomnak, miért is kellene lemondania? Mert politikai blöff folyik?

– Az is politikai blöff, hogy a korábbi jegybanki kommunikáció ellenére személyesen kezdeményezett 44 alkalommal befektetést a Pallas Athéné Domus Animae alapítványban, amelynek a kuratóriumi elnöke is?
– Igen, tévedés és blöff. Az alapítványok szabályzata szerint a befektetési döntések a kuratórium hatáskörébe tartoznak, azokat az elnök és egy független tag hajtja végre.

– A hírek szerint ön személyesen tárgyalt Orbán Viktorral az alapítványok titkosításáról, ezt követően pedig Bánki Erik fideszes képviselő adta be az erre vonatkozó törvénymódosítási javaslatot. Mit gondol, a miniszterelnök szavaival élve, mennyire életszerű, hogy a képviselő arra ébredt, hogy ugyan miért nem titkosítjuk a jegybanki alapítványok költekezését?
– A jegybanktörvény módosításánál a szokásos rend szerint történt az egyeztetés a kormány és a jegybank között. Az Európai Unióban egyébként a jegybankok kétharmada valamilyen formában részt vesz képzőművészeti alkotások vásárlásában, oktatási tevékenységet folytat, pénzügyi, tudatossági programokat indít. Ezért gondolkozott el az új MNB-vezetés, hogy a sikeres monetáris politika eredményeként keletkezett nyereséget mire fordítsa. Nyereség ugyanis van, ezt mutatja, hogy 2002 után az idén fizet először osztalékot – 50 milliárd forintot – a jegybank a magyar államnak. Az MNB kötelessége, hogy az ország fontos kérdéseiben segítse a gazdaságpolitikát. Ilyen például az oktatás, mert a mai magyar közgazdasági oktatás nem versenyképes.

– Ám az nem a jegybank, hanem az arra hivatott minisztérium dolga!
– Az oktatás támogatása mindenkinek a dolga. Európa jegybankjainak jó része is végez közgazdasági képzést, pénzügyi ismeretterjesztést, részt vesz egyetemi programokban, sőt többüknek saját felsőoktatási intézménye is van. A német jegybanknak például saját főiskolája van. Azért hoztunk létre hat alapítványt, mert azok mindegyike különböző részeit szeretné erősíteni a felsőoktatás rendszerének.

– Az államnak saját szervei vannak a különböző közfeladatokra. Az oktatásért a humántárca a felelős, a nemzeti banknak is megvan az alapfeladata, amit a jegybanktörvény rögzít, ugyanakkor ebbe nem tartozik bele az oktatás. De az is szerepel a törvényben, hogy a nem alaptevékenységbe tartozó célokra csak a bírságokból befolyó pénzt használhatja fel az MNB.
– Nem igaz. Azt ugyanis nem tiltja a jegybanktörvény, hogy oktatási feladatokat lásson el a jegybank. Sőt a jegybanktörvény szerint feladatunk a kormány gazdaságpolitikájának segítése. Az oktatás támogatása a társadalmi felelősségvállalás egyik fontos elemét képezi, az oktatás támogatása hozzájárulhat a sikeres gazdaság- és társadalompolitikához. Egyébként valamilyen formában minden uniós jegybank részt vesz az oktatási rendszer fejlesztésében. Nekünk tehát az állam részeként az a feladatunk, hogy a közgazdasági oktatást támogassuk.

– Azért a jegybank mégsem egy szatócsbolt, hogy amit nem tilt törvény, azt szabad. Ezzel az erővel akár autógyárat is alapíthat az MNB, hiszen azt sem tiltja a törvény.
– S alapít?

– Nem.
– Miért ne vásárolhatnánk képeket és műtárgyakat, ahogyan azt az unió más jegybankjai teszik?

– Erre a célra szintén vannak arra hivatott állami szervezetek.
– Rosszabbak lennénk, mint a többi jegybank? Az EU számos jegybankja vásárol műtárgyakat, így például az osztrák, az angol, a német, a belga, a holland vagy a francia és a román jegybank, de a sort hosszan lehet folytatni.

– A német Bundesbank vagy a brit Bank of England nagyságrendekkel nagyobb bevételekkel rendelkezik, és jóval kevesebbet fordít ilyen célokra, ráadásul ott a társadalmi-gazdasági problémák is jóval kisebbek, mint Magyarországon.
– Nem erről van szó, hanem a nemzeti öntudatról és kincsképzésről. Ha a jegybank átlátható módon tud arra forrást teremteni, hogy visszavásárolja a hazánkból elvitt műtárgyakat, azt megteheti. Ezzel a nemzeti öntudatot erősíti, és gyarapítja a nemzeti vagyont.

– Az alapítványoknak juttatott 267 milliárd forintnak azért bőven lett volna helye máshol is.
– Mindenki így látja, mindenkinek van jogos javaslata arra, hogy mire legyen elköltve a pénz.

– De a titkolózás célja mégiscsak az lett volna, hogy ne kerüljenek nyilvánosságra ezek a kínosnak is nevezhető költekezések. Az ön rokonsága is jelentősen profitált az alapítványi pénzekből. Unokatestvére, Szemerey Tamás például több szálon is kötődik a kifizetett milliárdokhoz: a BanKonzult Kft-n., az NHB Bankon vagy a VS.hu kiadói körén keresztül. Igaz, utóbbi cáfolta, de azért mégiscsak hozzá vezetnek a szálak.
– Ismét egy politikai blöff. Valaki szakmai vitát próbál titkolózásként feltüntetni. Mi úgy láttuk – s ezzel az elsőfokú bíróság is egyetértett –, hogy ha az államtól közpénz indul el, s az civil pénzzé válik, akkor az marad a civil vagyon körében.

– Csakhogy a civilek között többen is vannak, akik rokoni szálon kötődnek önhöz.
– Két külön kérdésről van szó. Az egyik, hogy titkolóztunk-e. Erre tett pontot az Alkotmánybíróság, s az alapítványok a döntést tiszteletben tartották. Ami a rokonságot illeti: mindenki a saját családjáért tud felelősséget vállalni. Amikor arról nyilatkoztam, hogy a családomnak nincs offshore-érdekeltsége, akkor a szűk családomra, vagyis a feleségemre, a két fiamra és magamra gondoltam. Nekem Magyarországon körülbelül száz unokatestvérem van, világszerte pedig 3-400 rokonom. A VS.hu portál esetében is tiszta a kép: az unokatestvérem cáfolta, hogy érdekeltségében állna az újság kiadója.

– Ez igaz, ám mégiscsak a Szemerey Tamás tulajdonában álló BanKonzult Kft.-ből utalták át a VS.hu-t kiadó társaság bejegyzési illetékét.
– Az alapítványok nem vizsgálják, hogy a támogatott projektek mögött milyen tulajdonosok állnak. A VS.hu mellett a Gazdasági Rádió vagy az Echo TV esetében sem vizsgáltuk a tulajdonviszonyokat. Legalább harminc fontos könyv kiadását is támogatta a PADA, de kétségtelen, hogy a balliberális VS.hu verte a legnagyobb hullámokat. A hírportál viszont modern és minden ízében az alapítványok filozófiájának megfelelő, kitűnő programot nyújtott be, ezért támogattuk.

– Az ukrán, román, cseh és lengyel nyelvre lefordított Sakk és póker című könyv esetében sem vizsgálták, hogy kinek az írását támogatják?
– A Sakk és póker egy kitűnő könyv, de nem én írtam, és elsősorban nem rólam szól. Elsősorban Magyarországról, másodsorban a miniszterelnökről, illetve arról, hogy hazánk miként vívta meg a szabadságharcot 2010 és 2013 között. Természetes, hogy támogattuk.

– A szóban forgó könyv lefordítása és kiadása tízmilliókért, az unokatestvére cégétől valamennyi alapítvány által megrendelt azonos tanulmányért kifizetett pénzek, és szintén a Szemerey Tamás érdekeltségében álló bank feltőkésítése nevezhető-e a társadalmi felelősségvállalás részének?
– A BanKonzult tanulmányait azért rendelték meg az alapítványok és a jegybank, mert olyan információkat tartalmaznak, amelyek nagyon fontosak a pénzügyi döntések meghozatalához. Azért vásárolta meg minden alapítvány külön-külön, mert a kiadványok szerzői jogvédelem alatt állnak.

– Tehát a felsorolt tételek akkor a társadalmi felelősségvállalás részét képezik, vagy nem?
– Nem. Azok az üzleti élet és a befektetési élet részei. A döntésekhez információk szükségesek. Az MNB például kilenc hazai és nemzetközi olyan tanácsadói forrást használ – köztük a Trendfigyelő, a Századvég és az OMFIF tanulmányait –, amire szükség van. Mert bár mi úgy gondoljuk, hogy Magyarországon mi tudjuk a legtöbbet a közgazdasági és pénzügyi életről, hosszú távú stratégiai döntéseket kell hoznunk, ezért szükségünk van másfajta szemléletekre is. A tanácsadói munkák olyan információkkal, ötletekkel szolgálnak, amelyek milliárdokat hozhatnak.

– Apropó, ha már a széles és a szűk családját is megemlítette, nem csupán az unokatestvére, hanem fia, Matolcsy Ádám is profitálhatott a jegybanki pénzekből. Ő az MNB által biztosított növekedési hitelprogram forrásaiból vásárolhatta meg veszprémi bútorgyárát, ráadásul a hitelt a Szemerey Tamás érdekeltségében álló bank nyújtotta. Ezt nem érzi összeférhetetlennek?
– Megint egy blöffről van szó. Körülbelül 32 ezer magyar mikro-, kis- és középvállalkozás vett részt eddig a növekedési hitelprogramban. Ez Magyarország legnagyobb hitelezési programja. A hitelt a vállalkozások nem az MNB-től veszik fel, hanem azt a kereskedelmi bankok adják, tehát ahhoz, hogy kik veszik fel, nincs közünk.

– A pénz forrása pedig a jegybank.
– Még egyszer: nem mi döntünk arról, mely cégeknek adnak hitelt a kereskedelmi bankok. Ez egy abszurd kérdésfelvetés. A szűkebb családi körömön kívül még az is lehet, hogy a száz unokatestvérem közül vagy 56-an részesültek a jegybank növekedési hitelprogramjából. Lehet, csak nem tudok róla. A szóban forgó hitelezésről tudok, az nyilvánosságra került, azt tudom rá mondani: hála istennek! Az volt a cél, hogy minél több vállalkozás vegye fel ezt a hitelt.

– Helyesnek tartja?
– Igen, annak.

– Említette, hogy a támogatottak tulajdonosi hátterét nem vizsgálják. Pedig az Alkotmánybíróság szerint közpénzről van szó, amely nem kerülhet offshore cégekhez. Ez alapján nem volna célszerű átvilágítani a támogatottakat?
– Elképzelhető, hogy egy magyar könyvkiadó offshore hátterű, de mi csak azt a könyvtervet vizsgáljuk, amit hozzánk benyújtanak. Ha az megfelel az alapítványok értékrendjének, akkor támogatjuk. Minden támogatott projekt mögött valós teljesítés szerepel.

– A jegybank 267 milliárd forinttal támogatta az alapítványokat. Több tanulmány is rámutat, hogy ez a pénz a devizahitelek átváltásakor keletkezett árfolyamnyereségből származik.
– A forintosításból 136 milliárd forint nyeresége származott az MNB-nek, de nem azért, mert ebből akart szert tenni nyereségre, hanem mert a Kúria döntése alapján piaci árfolyamon kellett forintosítani. Ezzel az összeggel és a nemzeti bank által végrehajtott monetáris fordulattal nyereséges lett az intézmény. Tehát először is örömre van ok, szerintem minden magyar állampolgár örüljön!

– Nem lett volna etikusabb legalább azt a 136 milliárd forintot azoknak a zsebébe visszatenni, ahonnan elvették, tehát a devizahiteles családokat kárpótolni?
– A devizahitelezés volt a valódi botrány! Az állam, a bankrendszer és sajnos az emberek is rossz döntéseket hoztak. A forintosítással a kormány és a jegybank ezermilliárd forintot adott vissza azoknak a családoknak, amelyek ebben a torz és sötét kalandban részt vettek.

– Azonban a legnagyobb tétel, az árfolyamváltozás mégis az ő nyakukban maradt.
– Ismétlem: a Kúria döntött. Egyébként én mindig azt képviseltem a kormányüléseken és a jegybankban, valamint a kormány közti egyeztetéseken, hogy az árfolyam-különbözetet is vissza kell adni. De a bíróság döntése ezt nem tette lehetővé.

– De a jegybank dönthetett volna úgy is, hogy átutalja az alapítványokba fektetett 267 milliárd forintot a költségvetésnek, hogy abból kártalanítsák a devizahiteleseket.
– Ez is lehetett volna. Akár az egészségügyben tátongó lyukakat is betömhette volna az összeg, illetve nyugdíjemelésre is lehetett volna költeni, de mi az oktatást tartottuk a legfontosabbnak.

– Korábban interjút adott a VS.hu-nak. Akkor azt mondta, hogy fontos kikötése az alapítványok esetében, hogy a tőkét nem, csak annak a hozamát lehet elkölteni.
– Az alapítványi vagyon nemcsak hogy megvan, hanem a vagyon ma 830 millió forinttal több, mint az alapításkor átadott összeg. Vagyis a tőke nem csupán megvan, de gyarapodott is. Az alapítványok csak a vagyon hozamát használhatták fel tevékenységük során.

– Fontos kikötésként említette azt is, hogy külföldi állampapírba nem lehet fektetni a pénzt. De az MKB bankon keresztül közel 64 millió euróért (csaknem 20 milliárd forintért) vásároltak külföldi értékpapírokat.
– Az általam vezetett PADA-nak csak magyar állampapírja van. De a legfontosabb kikötés az alapítványoknál, hogy meglegyen a pénz, az alapítványok csak a hozamot költhették.

– Az említett interjút 2014 augusztusában adta a VS-nek. Ehhez képest néhány hónap elteltével a PADA – amelynek ön a kuratóriumi elnöke – közel 48 millió euróért (vagyis több mint 15 milliárd forintért) vásárolt külföldi értékpapírokat a Gránit Bankon keresztül. Ennyire rugalmasak a szabályok?
– Az alapítványok az alapítótól kapott euróvagyon befektetésekor vásároltak likvid és rövid lejáratú külföldi államkötvényeket. Ha olyan üzlet adódik, ami nagyobb hozamot ígér, mint a magyar állampapír – és a tőke megmarad –, akkor az egy jó üzlet volt.

– Az a vád érte az alapítványokat, hogy amikor közbeszerzéseket kellett volna kiírni, akkor azt nem tették meg. Egyetért ezzel?
– Nagyon egyszerű a helyzet. Az Alkotmánybíróság döntése után a jövőben minden alapítvány köteles lesz közbeszerzést kiírni a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozó esetekben.

– Ötmillió forintra emelkedett az ön fizetése. Emiatt is számos kritika érte.
– A jegybanktörvény módosításával az MNB vezetői annyit keresnek, mint a cseh és a szlovák jegybank vezetői. A jegybankelnök és a három alelnök fizetése a törvénymódosítás eredményeképp sem fogja elérni Simor Andrásnak és két alelnökének első három évben kapott havi átlagfizetését. Úgy gondolom, hogy a magyar jegybank teljesítménye van olyan jó, mint egy sor más uniós nemzeti banké. Tehát egyetértek az ötmilliós fizetéssel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.