Gimnáziumi igazgatók bírálják a köznevelési kerekasztalt

A gimnáziumi igazgatók attól tartanak, hogy újabb felesleges „reformőrületbe” hajszolja a kormány a közoktatás szereplőit.

Hutter Marianna
2016. 06. 30. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elégedetlenek a köznevelési kerekasztallal a gimnáziumi igazgatók – derült ki a Magyar Nemzet birtokába jutott nyilatkozat tervezetéből. Ebben a többi közt az szerepel: bár a tiltakozás készítői tiszteletben tartják, hogy az állam maga dönt arról, milyen formában kívánja finanszírozni a közoktatást, de nem értenek egyet azzal, hogy az önkormányzatok rossz iskolafenntartók lettek volna.

A tankönyvpiac kapcsán elfogadják, hogy meg akarta erősíteni az állam a tankönyvkiadást, igaz, „ha az elkészült könyvek nem állják ki a minőségi próbát, akkor úgysem lesz hosszú életű ez a próbálkozás”. Azzal viszont nem értenek egyet, hogy szigorúbb engedélyezési kritériumok helyett állami monopólium bevezetésével szorítják ki a magánkiadók sokszor igen színvonalas tankönyveit a piacról. Hangsúlyozzák, tisztában vannak vele, hogy „nem korlátlanok az ország pénzügyi erőforrásai”, de egyet nem értésüknek adtak hangot, hogy eltörölte a kormány a pedagógusbérek minimálbérhez kötését, „s ezáltal eljátszották azt a lehetőséget, hogy hosszú távra biztosítsák a pedagógus hivatás társadalmi presztízsének javítását”.

Az igazgatók kritizálják azt is, hogy 24-26 órára emelték a tanárok heti óraterhelését, mert „ezzel a béremelés jelentős részét bújtatva többletmunkával ellentételezik”, ami „súlyosan veszélyezteti az oktatás színvonalát”. Leszögezik: nem fogadják el, hogy a kormány nem hajlandó ezzel az alapvető fontosságú kérdéssel foglalkozni, ezért követelik a heti 22 tanóra visszaállítását. Kiemelik, valóban szükséges volt a pedagógusok minősítési rendszerének bevezetése, de azt nem a megvalósult formában kellett volna bevezetni, „a minősítéssel kapcsolatos anomáliákat sürgősen orvosolni kell”. Bár azt jogosnak tartják, hogy újból legyen lehetőség a minőségi oktatói munka bérezésére, azt már nem, hogy ez az egyébként is tervezett és törvényi kötelezettséget jelentő 2016. őszi béremelés terhére valósuljon meg.

A gimnáziumi igazgatók azt írják, ha a felsorolt problémákban nem történik változás, azzal a kormányzat kinyilvánítja, hogy valójában egy fillérrel sem akar többet költeni az oktatásra, és feleslegesen újabb „reformőrületbe” hajszolják a közoktatás szereplőit a valódi, de kevésbé látványos, módszertani megújulás helyett. Emellett azt érhetik el a döntéshozók, hogy minden szándékuk ellenére szembefordítják a közoktatás szereplőit az oktatási kormányzattal. „Mi magunk pedig nem látjuk értelmét a köznevelési kerekasztal munkájában való további részvételnek” – írják.

Lapunk érdeklődésére Szebedy Tas, a Gimnáziumok Országos Szövetségének (GOSZ), illetve az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) elnöke arról tájékoztatott: az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatóinak Grémiuma fogalmazta meg a nyilatkozat alapját, amit pedig a GOSZ és a Nemzeti Pedagóguskar vezetői tagozatának közös szakmai konferenciáján dolgoztak át. A hamarosan nyilvánosságra kerülő és az Emberi Erőforrások Minisztériumának is megküldendő nyilatkozathoz eddig több mint 50 gimnázium csatlakozott.

Mint Szebedy elmondta, az egyik legnagyobb nehézséget az jelenti a tárgyalásokon, hogy minden olyan oktatási ügyet érintő kérdést, amely hosszú távon forrástöbbletet kívánna, a Nemzetgazdasági Minisztérium béremelési követelésnek értelmez. – Ezzel a közvéleményt negatív irányba lehet terelni, mondván a pedagógusoknak nem elég az eddigi béremelés – magyarázta. Holott a jelenlegi emelés még 2013-ban történt, de miután azt több lépcsőben, évekre elnyújtva fizeti ki a kormány, a négy évig tartó részletekben történő kifizetés úgy jelenik meg évenként a médiában, mintha a tanároknak egyfolytában béremelést adnának.

Felvetésünkre, miszerint lát-e valós esélyt arra, hogy a kormány érdemben foglalkozik majd a kritikáikkal, úgy felelt: a választások közeledtével van rá esély. – A valós megegyezés esélye 2018-ban tud megjelenni eredményként – mondta az igazgató. Szebedy szerint jelenleg csak annyira kezeli a kormány a problémákat, mintha egy súlyos betegségre csak fájdalomcsillapítót írna fel az orvos.

Kérdésünkre, felmerült-e benne, hogy otthagyja a kerekasztalt, Szebedy elmondta: az OKNT elnökeként ül a tárgyalásokon, ahova 40 szakmai szervezet delegálta, többek között a GOSZ. Így ha például a GOSZ úgy is döntene, hogy hagyja ott a kerekasztalt, ez csak a delegáltsági jogát csökkentené, miután maga a szervezet önállóan nem tagja a kerekasztalnak. Az OKNT az oktatást felügyelő miniszter törvényes tanácsadó testülete, ezért ő személy szerint csak annyit tehetne, hogy lemond a pozíciójáról. Ugyanakkor hozzátette: a gimnáziumi igazgatókkal közösen az a céljuk, hogy életben tartsák a legsúlyosabb szakmai kérdések ügyét, különben lehetetlen lesz hosszabb távon megoldani az oktatási problémákat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.