– A hét végén zajlik Magyarországon a kvótanépszavazás. A Heti Válasznak nemrég több vallási vezető, köztük ön is beszélt a voksolásról. Úgy tűnt, nemmel szavaz majd.
– Nem tartom szerencsésnek, ha egy vallási vezető erős belpolitikai terheket hordozó kérdésben nyilvánosan állást foglal. Így csak annyit mondtam, tudok azzal azonosulni, ha valaki úgy gondolja, hogy a migrációs válság, ami Európában zajlik, általában a közösségeink és kiélezetten a zsidó közösség biztonságára is hatással van. Viszont azt is megértem, ha valaki úgy dönt, hogy távol marad a szavazástól, mert úgy érzi, hogy a népszavazásra nehezedő belpolitikai teherrel nem tud mit kezdeni.
– Sokan komoly lelkiismereti kérdésként tekintenek a migrációra, és ezért a szavazás bojkottjára szólítanak fel. Mit gondol erről?
– Az ide érkezők közül nagyon sokan valóban háborús övezetekből menekülnek, és ez a tény éles etikai kérdéssé formálja a migráció problémáját. Fontos ugyanakkor leszögezni, hogy ez nem csak egy lelkiismereti, erkölcsi kérdés. A világ legtermészetesebb dolga, hogy az ember egy rászorulón segít vallási, származási háttértől függetlenül. Ez a konszenzus a zsidó-keresztény Európa egyik morális fundamentuma. Ennek a kérdésnek viszont sok más aspektusa is van: többek közt biztonságpolitikai, integrációs, munkaerő-piaci és gazdasági szempontok, ezek pedig gyakran keverednek. De ha azt mondjuk, hogy ez tisztán erkölcsi kérdés, nem kifejezetten erkölcsös magatartás, hogy a saját lelki dilemmáinkat feloldjuk, de magával a problémával és az azzal kapcsolatos felelősséggel nem foglalkozunk. Aki már itt van, azt az erkölcsre hivatkozva befogadom, aki meg még nincs, azt rábízom a kegyetlen török határőrségre. Így megkíméljük magunkat annak terhétől, hogy magával a humanitárius válsággal kelljen foglalkoznunk.
– Augusztus végén jelent meg a hír, hogy a józsefvárosi Gutenberg téren muzulmán imaház épül a rabbiképző szomszédságában. A Magyar Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) erre hivatkozva az önkormányzathoz és a Belügyminisztériumhoz fordult, és azt kérte, szüntessék meg az áldatlan állapotot. Mit gondol erről, különösen a tömeges migráció okozta közhangulatban?
– A helyzet összetett. Egy vallási-egyházi közösség vezetője nyilván örül, ha új imaházak létesülnek, és az emberek keresik a spiritualitáshoz vezető utat. Ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az ilyen jellegű központoknak Nyugat-Európában igen rossz a hírük. Nem egy tényfeltáró riport számolt be arról, hogy ezek a helyek sokszor a gyűlölet és az uszítás motorjául szolgálnak. Európa most azzal küzd, hogy miként lehet az európai értékrend gyökeres részét képező vallásszabadságot megőrizni úgy, hogy közben megfékezzük a gyűlölet terjedését. A dilemma itt egy paradoxonba torkollik: abban az esetben, ha egyes csoportok egyházi köntösbe bújva, vallási jelszavakra hivatkozva keltenek gyűlöletet és veszik célba az európai értékeket, végig kell gondolnunk, hogy milyen eszközeink vannak velük szemben.