Tovább tart a jogsértő plakátkampány

A törvénysértő plakátokon nem látszik, hogy ki a hirdetések megrendelője.

Markotay Csaba
2016. 09. 29. 4:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem cserélték le, így a közterületeken jelenleg is láthatók azok a népszavazásra és nem szavazatra buzdító óriásplakátok, amelyeken – jogsértő módon – nem tüntették fel jól olvashatóan a hirdetés megrendelőjét. A Miniszterelnöki Kabinetiroda lapunknak azt válaszolta, hogy a kormány tiszteletben tartja a Kúria múlt heti döntését, és „ahol a nyomdai kivitelezés miatt szükséges, változtat a kreatívokon”. Ez viszont a gyakorlatban a plakátoknál nem valósult meg. Korábban nemcsak a plakátokon, hanem a nyomtatott sajtóban és az online hirdetéseken is úgy tüntették fel a „Készült Magyarország kormánya megbízásából” szöveget, hogy az a „Ne kockáztassuk Magyarország jövőjét!”, illetve a „Szavazzunk nemmel!” szlogenek alatt csak nehezen vagy egyáltalán nem volt olvasható, mivel a piros-fehér-zöld hirdetés jobb alsó részén, a zöld háttér előtt zöldes színű feliratot helyeztek el.

A Kúria egy múlt pénteken nyilvánosságra hozott végzésében megállapította: nem felel meg a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének az olyan fizetett politikai hirdetés, amelyből egyértelműen és nyilvánvalóan nem állapítható meg, ki a megrendelője, és az sem, hogy az országos népszavazási kampányban kinek a támogatására ösztönöz. Sőt, mindez nem egyeztethető össze a népszavazás tisztaságára vonatkozó alapelvi rendelkezéssel sem a bíróság szerint.

Vagyis kimondták, hogy jól láthatóan szerepeltetni kell a politikai hirdetés megrendelőjét.

A döntés után a Patyi András vezette Nemzeti Választási Bizottság (NVB) is hasonló felhívást tett közzé. Ennek nyomán a kormányzat a héten már olyan hirdetéseket „terített”, amelyen jól olvasható a megrendelő, mert azt a zöld háttér előtt fehér betűkkel írták ki, viszont a korábban kitett óriásplakátokon ezt a változtatást nem végezték el. Lapunk tegnap több, találomra kiválasztott plakátnál is találkozott a problémával.

Kérdésünkre a Miniszterelnöki Kabinetirodától azt a választ kaptuk, hogy „a kormány tiszteletben tartja a Kúria ítéletét, és ahol a nyomdai kivitelezés miatt szükséges, változtat a kreatívokon”, vagyis a megjelenítésen. Arra is felhívták lapunk figyelmét, hogy „Magyarország kormánya mindig büszkén vállalta álláspontját a népszavazás ügyében, az aktuális kampányszakaszokat sajtótájékoztatókon is bejelentette, és az adott kreatívokat a kampányszakaszok kezdetekor hivatalos oldalain mindig nyilvánosságra is hozta”. Nem kaptunk viszont választ arra, hogy mi lesz a közterületekre korábban kihelyezett plakátokkal.

A kvótakampányra, mint arról beszámoltunk, már több mint 11 milliárd forintot költött el a kormány. Ez derült ki azokból a szerződésekből, amelyeket a napokban a szocialista Harangozó Tamás kérésére adott ki a Miniszterelnöki Kabinetiroda. Korábban az „Üzenjünk Brüsszelnek!” kezdetű szlogennel futott kampányra és az azt megelőző tájékoztató akciókra mintegy hatmilliárd forint ment el, augusztusban pedig újabb ötmilliárd forintért kötött szerződést a tárca a Rogán Antal Pasa parki szomszédja, Csetényi Csaba érdekeltségébe tartozó cégekkel. Ez utóbbi összegből jutott például a „Tudta?” és a „Ne kockáztassunk!” szlogenekkel megjelent hirdetésekre. Az említett összegekben ráadásul nincs benne a 4,2 millió háztartásba eljuttatott tájékoztató füzet, a miniszterelnöki levél, illetve a külhoni magyaroknak küldött konzultációs levelek költsége sem.

Az Átlátszó című online lap szerint a népszavazással összefüggő kormányzati kommunikációs kiadások így összesen nagyjából 15 milliárd forint körül állhatnak jelenleg, ami több, mint amit Nagy-Britanniában a júniusi brexitszavazás előtt kampányra költöttek. Hozzátették ugyanakkor, az összevetést nagyban nehezíti, hogy Nagy-Britanniában viszonylag részletes szabályok vonatkoznak a népszavazási kampányok finanszírozására, és a döntően magánadományokból folytatott brit kampányt kellene összevetni a szinte teljes egészében közpénzből finanszírozott magyarral.

Nagy többségben lesznek a nem szavazatok, de aligha lesz érvényes a népszavazás, mivel várhatóan a jogosultak kevesebb mint fele járul majd az urnákhoz – derül ki a Medián friss felméréséből, amelyet a HVG megbízásából készített. A közvélemény-kutató arra hívta fel a figyelmet, hogy a mostani referendum előrejelzése a szokásosnál is kockázatosabb. Ezzel együtt a ténylegesen szavazók arányát mindig a részvételüket biztosra ígérők aránya közelíti meg a legjobban. Ez az arány 42 százalék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.