Példamutatóan viselték a szmogriadót az autósok

Kevesebb autó volt utcán, mint amennyit a korlátozás érintett. Ugyanakkor további megszorítások is lehetségesek.

Veczán Zoltán
2017. 01. 23. 18:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Jól viselkedtek” az autósok, példamutatóan önkorlátozó módon viselkedtek a riadó ideje alatt – mondta el lapunknak a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője. Lenkei Péter hozzátette: tapasztalatuk szerint jóval több jármű maradt otthon, mint amennyit a korlátozás érintett volna.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat honlapján egyébként részletesen leírják, hogy mi alapján hirdetik ki a szmogriadót: a Pest Megyei Kormányhivatal 12 mérőpontján óránként frissített adatok alapján akkor intézkednek, ha ebből három mérőállomáson egy időben háromórás átlagban – illetve szálló por esetén két egymást követő nap átlaga – meghaladja tájékoztatási küszöbértéket: ilyenkor a fővárosban a lakosságot az önkormányzatnak tájékoztatnia kell, mert ez a szint a gyermekekre, időskorúakra és betegekre veszélyes lehet; ilyenkor tanácsolják az említett csoportoknak, hogy főleg 12 és 18 óra között lehetőleg ne legyenek a szabadban, és ne szellőztessenek. Efölött következik a riasztási fokozat, amikor azonnali beavatkozás szükséges, ilyen a mostani forgalomkorlátozás, amikor a 0-4 közötti vagy jelöletlen környezetvédelmi osztályba tartozó járművekkel Budapest közigazgatási területén tilos közlekedni.

Ennél jelenleg nincsen magasabb jogi fokozat – tudtuk meg Molnár Zsolttól, a főváros szaktanácsadójától. Abban az esetben, ha ennél is jobban eldurvulna a szmoghelyzet, egy 2008-as közgyűlési rendelet szerint a fővárosi hatóságok két dolgot tehetnek. Egyrészt elrendelhetik, illetve kezdeményezhetik a „helyhez kötött légszennyező pontforrások” üzemeltetőit – ezek a 140 kWth fölötti hőteljesítményű kibocsátókat (az oktatási, egészségügyi és szociális intézmények esetén 500 kWth a határ), hogy kevesebbet vagy mással fűtsenek, illetve hogy kapcsolják le az üzemet. Másrészt felkérhetik a járművezetőket, hogy Budapesten belül az autósok haladási sebességüket 20 km/h-val csökkentsék, kivéve a 30 km/h-s övezeteket, vagy ahol ez alatti a megengedett sebesség.

Ezzel Lenkei szerint nagyjából harmadával csökkenthető lenne a kibocsátás, hiszen a nagy szennyezés mindig gyorsításkor keletkezik, és nem mindegy, mennyire gyorsít az autó. Bár sokan vannak, akik „placebónak” tartják a szmogriadók esetén az autóforgalom korlátozását, de Lenkei felvilágosított minket arról, hogy Budapest kivételes helyzetben van. Bár országosan a károsanyag-kibocsátás 74 százalékáért a fűtés, és különösen a szilárd tüzelésű fűtőanyagokkal való fűtés felel, a fővárosban, és különösen a belső részein a járművek ontják magukból a legtöbb füstöt. Emellett lehetne például szélesíteni a kitiltott járművek kategóriáit, például a szűrő nélküli dízeles járműveket és a kisteherautókat.

Ha csak a tömegközlekedés járművei rónák a fővárosi utakat, vélhetőleg megelőzhetőek lennének a szmogriadók, ugyanakkor teljesen tiszta csak akkor lehetne a város, ha – folytatva a buszpark lecserélését – a megmaradt környezetszennyező régi járműveket is leselejtezné a BKV – mondta a környezetvédő, aki szerint nagyot lendítene még országosan a helyzeten, ha a lakóházakat leszigetelnék: ezzel felére lenne csökkenthető a károsanyag-kibocsátás. Valamint fontos lenne a rossz minőségű szén, fa és illegális hulladék égetése helyett környezetbarátabb megoldásra áttérni. Főleg a széntüzelés problémás a város külső területein és vidéken, mert a kibocsátott részecskék sokkal mérgezőbbek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.