„Lefotózhatom házasságtörés közben?”

Detektívregények és filmek alapján készíti a Belügyminisztérium a magánnyomozásról szóló törvényt a kamara szerint.

Fekete Gy. Attila
2017. 03. 31. 11:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elnézést, hölgyem, uram! X. Y. magánnyomozó vagyok! Szeretném megkérdezni, hozzájárulnak-e, hogy kép- és hangfelvételt készítsek arról, hogy önök most az igazgató úr íróasztalán házasságtörést követnek el éppen?

Ez nem egy vicc! Így kellene végeznie a munkáját egy magyar magánnyomozónak, ha a jelenlegi formájában a Belügyminisztérium (BM) magánnyomozásról szóló törvénytervezete hatályba lép. De nem ez az egyetlen komolytalan, szakmaiatlan és értelmezhetetlen része a birtokunkban lévő tervezetnek, amelynek előreláthatólag két hét múlva kezdődik a közigazgatási egyeztetése.

Magyarországon 1554 magánszemélynek van magánnyomozói igazolványa, és 393 társas vállalkozás foglalkozik magánnyomozással a Belügyminisztérium szerint. A szakmai kamara belső felmérése szerint ezzel szemben maximum 200 magánnyomozó dolgozik ténylegesen a „szakmájában”. A kiadott igazolványok többsége volt rendőröknél van. Többségük sohasem vagy csak alkalomszerűen dolgozott privát kopóként. Nálunk ma még nincs komoly kereslet a magánnyomozók szolgáltatásai iránt. Részben a fizetőképesség hiánya miatt, részben pedig azért, mert a magánnyomozóknak semmiféle többletjogosítványuk nincs a megbízóikhoz képest. Nem férhetnek hozzá több vagy más államilag nyilvántartott adathoz, mint ők.

A birtokunkban lévő tervezet szerint – melynek hitelességét az azt véleményező érdekképviseletek megerősítették – a helyzet a törvény elfogadása után sem változna jelentősen. Az előterjesztés szakmaiatlan, „komolytalan, és számos pontjában értelmezhetetlen” a magánnyomozók szerint. Nincs jó véleménye róla a ma még a magánnyomozókat is soraiban tudó Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamarának sem. Ők (még a tisztújítás előtt) ezt írták a Belügyminisztériumnak: „Akik ezt a törvénytervezetet megalkották, detektívregények és filmek alapján képzelték el a magánnyomozói munkát, javaslatuk életszerűtlen, nem törődtek a magánnyomozók megbízóinak az elvárásaival.” A BM mindig úgy tekint a privát szférára, mint ahol csak házasságtörésekkel kapcsolatos ügyekkel foglalkoznak. Bár, mint a bevezető példa is mutatja, az efféle piti ügyek bizonyítása is gyakorlatilag lehetetlen, hiszen törvényi felhatalmazás hiányában a magánnyomozó is csak akkor készíthet másokról bíróság előtt is felhasználható kép- és hangfelvételt, ha az érintettek hozzájárulnak.

Azonban a gyakorlatban a megbízások többségét nem ezek az esetek teszik ki (napi 50–75 ezer forintot amúgy is csak keveseknek ér meg, hogy párjuk hűtlenségét bizonyítsák). A legtöbb munkát a tartozások fedezetének felkutatása, az üzleti partnerek és a fontos beosztást betöltő dolgozók leinformálása és ellenőrzése adja.

Ezenfelül egyre több feladatuk van, és megfelelő jogi szabályozás esetén még több lenne a büntetőperekhez kapcsolódó kártérítési ügyekben. Mivel a büntetőbíróságok az esetek többségében nem döntenek a károsultak polgárjogi igényéről, utóbbiaknak külön pert kell indítaniuk, hogy az elkövető vagyonából, már ha van neki, kártérítést kaphassanak. Sőt, az esetek nagy részében nekik maguknak kell felkutatniuk a bűnözők elrejtett vagyonát is, ha azt akarják, hogy a bíróság által megítélt összeget a végrehajtó behajtsa számukra.

A mai gyakorlat szerint azonban a magánnyomozók, ahogy megbízóik is, csak erős megkötésekkel férhetnek hozzá az állam által nyilvántartott információkhoz. Betekinthet az öt alapnyilvántartásba: az ingatlan-nyilvántartásba, az egyéni vállalkozók nyilvántartásába, a cégnyilvántartásba, a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásába, közúti közlekedési nyilvántartásba, de ezekben sem kutathatnak kényük-kedvük szerint. És ők is csak annyi adatot kaphatnak ezekből, mint például egy cukrász vagy egy lakatos.

Igaz, a tervezet felveti, hogy „az európai gyakorlatnak megfelelően” bármely állami nyilvántartásból kérhessenek adatot, amit a nyilvántartó a megalapozottság, igazolhatóság, arányosság, biztonság követelményeinek teljesülése esetén át is adhat. Azaz, a hivatal dönti majd el, hogy egy magánnyomozónak valóban szüksége van-e az adatra. A hivatal döntése ellen fellebbezésnek helye nincs.

A szakmai kamara korábban írásban külön is felhívta a tárca figyelmét a tervezett fenti szabályozásban rejlő korrupciós veszélyre. Miután semmi nem írja elő, és a jelek szerint nem is tervezik szabályozni, hogy mikor, milyen indokokkal utasítható el egy magánnyomozó adatkérése. A tervezet ráadásul lehetőséget ad a magánnyomozók politikai indíttatású diszkriminációjára is. A kért adatok alapján a hatóság könnyűszerrel megállapíthatja, hogy kinek a vagyona, érdekeltsége vagy egyéb dolgai körül szaglászik a magánnyomozó, és a hatalomnak kedves oligarchákat és más célpontokat azzal is megvédheti, hogy ellehetetleníti az ellenük folyó magánnyomozást.

A törvény – miközben szinte semmiféle többletjogot nem ad a mai gyakorlathoz képest a magánnyomozóknak – fokozná a magánnyomozók ellenőrzését. A rendőrség hatósági ellenőrzési jogát fenntartva létrehoznának még egy külön ellenőrző testületet, amelyről azonban a törvény csak annyit mond, hogy a magánnyomozó bármely iratába betekinthet. A jövőben nemcsak azt ellenőrzik, hogy a magánnyomozónak megvannak-e a szükséges engedélyei, és megfelelően dokumentálta-e az eseteit, hanem vizsgálni fogják azt is, hogy például rendelkezik-e a feladatai ellátásához szükséges forrásokkal.

Fialka György, a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara nemrég megválasztott elnöke szerint szerencsésebb lett volna, ha a jogalkotó előbb tisztázza a magánnyomozókkal szembeni elvárásait, majd törvényt alkot a nekik szánt feladatok ellátáshoz szükséges jogokról, eszközökről, és persze a kötelezettségekről is.

Nem ez történt. Egy a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen készült tanulmány szerint a belügynek még a magánnyomozó fogalmát sem sikerült tisztáznia. Emiatt kérdéses lehet, hogy mi különbözteti meg a magánnyomozót az oknyomozó újságírótól vagy mondjuk a családfakutatótól. Nagy előrelépés lenne, ha a magyar jog kimondaná az osztrák és szlovén joghoz hasonlóan, hogy a magánnyomozó egyik feladata a bizonyítékgyűjtés a bírósági és más hatósági eljárásokhoz – szögezi le a tanulmány. A belügy azonban ilyen messzire nem hajlandó elmenni. Minden jel arra mutat, hogy Pintér Sándor állítólag más jogszabályok mellett a magánnyomozásról szóló törvény parlament elé terjesztését is attól tette függővé, hogy ki lesz a kamara új elnöke. Miután a tárcának nem tetsző elnök már nem elnök, fel kellett mutatni az első ígért jogszabályt. Kérdés, ez kielégíti-e a szakmát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.