Rendet tennének a közterület-felügyelőknél

Nem kockáztatnak a nem fizetők: a lekamerázott autósok ügyében a rendőrség jár el.

2017. 03. 27. 6:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kezdeményezi Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester a közterület-felügyeletről szóló törvény módosítását, hogy egyetlen közterület-felügyelő se büntethessen meg senkit jogsértő módon – tudta meg a Magyar Nemzet. Budapest vezetője a napokban robbantotta ki a vitát, amelyben felszólította az autósokat: ne fizessék be az 50 ezer forintos bírságot mindazok, akiket – kötelező haladási irány megsértése miatt – úgy bírságoltak meg ilyen súlyosan, hogy a közterület-felügyelők a helyszínen sem voltak. Ilyen esetek ezres nagyságrendben fordultak elő a közelmúltban több budapesti városrészben. Többek között Óbudán, a IV., a VIII. és a XII. kerületben, és a bírságot kizárólag kamerafelvételek alapján szabták ki a hatósági jogkörrel is felruházott egyenruhások. Ez Tarlós István szerint jogsértő, és felterjesztési jogával élve az idevonatkozó kormányrendelet módosítását is javasolja majd, mert szerinte nem reális, hogy a kanyarodási szabályok megsértéséért ekkora büntetést fizettessenek az autósokkal.

Mint Pető Györgytől, a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága (FÖRI) elnökétől megtudtuk, a főpolgármester kérésére szakmai állásfoglalást készítettek az ügyben. Elmondta: csak a helyszínen tartózkodó közterület-felügyelő bírságolhat, „így vagy rögtön megállítja a szabálytalankodó járművezetőt, vagy olyan esetekben jár el, ahol nincs ott ugyan az autó vezetője, de a felügyelő a helyszínen, fotók alapján állapítja meg a szabályszegést. Jellemzően ezek az esetek azok, ahol tilosban parkolásról, behajtási tilalom megsértéséről vagy a forgalmat egyéb módon akadályozó gépjárműről van szó”.

– Kifejezetten egyetértek a főpolgármesterrel, hogy akit helyszíni megállítás nélkül büntettek meg, és kizárólag kötelező haladási irány megsértése miatt, jobb, ha nem fizeti meg a bírságot, azzal ugyanis automatikusan elismeri a jogsértést, és megszűnik a jogorvoslat lehetősége. Amennyiben nem ismeri el, azaz nem fizeti be az 50 ezer forintot az autós, akkor a közterület-felügyelet immár közigazgatási hatósági eljárást kezdeményez a rendőrségnél. Ott pedig hitelesen bizonyítani kell a szabályszegést.

Információink szerint egyébként az elmúlt években városszerte megbírságolt autósok jelentős része meg sem várta a közterület-felügyelet lépését, sokan saját maguk fordultak panasszal a rendőrséghez. Ott legtöbbször felvilágosították őket, hogy közigazgatási bírság esetén nem kötelesek sem saját magukra, sem családtagjaikra nézve hátrányos módon bevallani, hogy ki vezette a felvételen látszó gépkocsit. Úgy tudjuk, a legtöbb esetben egyébként a rendőrség meg is szüntette az eljárást.

A bírságból származó bevételek a kerületi önkormányzatot gazdagítják, amennyiben valaki első felszólításra fizet. Ha a rendőrség szabja ki a közigazgatási bírságot, az már a Magyar Államkincstáré. Sokan egyszerű pénzbehajtásnak tekintik az egészet, különösen úgy, hogy több városrészben csak akkor tettek ki jól látható figyelmeztető táblákat, miután a lakosság felháborodott. Fontos tudni, hogy a forgalmi jelzések, táblák kihelyezése a fővárosi Budapest Közút Zrt. feladata. Sokszor nincs is gond a szándékkal, hiszen Óbudán például a budai fonódó villamosok folyamatos Bécsi úti közlekedésének biztosítása elsőbbséget élvez, viszont a Hegyvidéken, a Böszörményi úton sokan a táblák észszerűségét is kétségbe vonták.

A FÖRI összesítése szerint öt törvény, egy kormányrendelet és egy minisztériumi rendelet foglalkozik a közterület-felügyelők hatáskörével és eljárásai szabályaival. A főpolgármesternek is megküldött szakmai-jogi dokumentum alapján a kötelező haladási irány megsértése esetén „kizárólag közigazgatási hatósági eljárásban érvényesíthető jogkövetkezmény”. Álláspontjuk szerint félrevezetők azok a sajtóban megjelent „riogatások”, hogy a nem fizetőkre azonnal végrehajtót küldenének, vagy börtönbe vinnék őket.

Lapunk kérdéseivel az Országos Rendőr-főkapitánysághoz fordult, és bár a válaszadás elől elzárkóztak, s a „közterület-felügyelethez” irányítottak, értesüléseink szerint a rendőrség szakemberei már dolgoznak a joganyag egységesítésén.

– Jól láthatóan és kellően hosszú ideig fel kell hívni a közlekedők figyelmét arra, ha jelentősen megváltozik egy útszakaszon vagy útkereszteződésben a több évtizede kialakult forgalmi rend, mondta lapunknak Magyar György ügyvéd, aki nem ért egyet Tarlós István „lázításával”.

Kozma Péter ügyvéd értelmezése szerint viszont akár jogosan is vitatható lehet a közterület-felügyelet eljárása, ugyanakkor a szakjogász azt állítja: amennyiben nem fizeti ki valaki a rá kiszabott jogszabályban meghatározott büntetést, azt a „hozott anyag”, azaz felvétel alapján a rendőrség fogja megbírságolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.