Pénteken sem született egyezség a BKV-nál a három évre kért 30 százalékos béremelésről, ezért két részletben nyolc napon át tartó sztrájkot hirdetett a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) és a Városi Tömegközlekedési Szakszervezetek Szövetsége (VTDSZSZ) – erősítette meg a Magyar Nemzetnek az utóbbi szervezet elnöke, Gulyás Attila. Elmondta: bejelentésük szerint április 18-án keddtől kezdve három, majd április 24-én hétfőtől április 28-án péntekig ötnapos sztrájkot szerveznek. Kérdésünkre elmondta: a dolgozók 80 százalékát lefedő két nagy szakszervezet valamennyi ágazatban, így a buszokon, trolikon, villamosokon és a metrón is munkabeszüntetést tartana, de csakis akkor, ha a következő két és fél hétben nem lesz megállapodás a BKV menedzsmentje és az érdekvédők között. Az érdekvédők a százszázalékos önkormányzati tulajdonú közlekedési cégnél idén januárig visszamenőleg több mint tízszázalékos béremelést szeretnének kiharcolni, nem többet, mint az állami társaságoknál, a Volánnál, a MÁV-nál. Mint megtudtuk, még további ötszázalékos differenciált emelést is kívánnak a BKV-n belül azokban szakmákban, amelyekben a dolgozók fizetése évtizedek óta a legelmaradottabb. A szakszervezetek egyébként továbbra is bíznak abban, hogy megállapodhatnak, s végül nem lesz sztrájk.
Ha igen, akkor a MÁV-nak átadott HÉV-vonalakon természetesen nem szüntetik be a munkát, s így az elővárosi buszokon és vonatokon kívül a HÉV-járatok is közlekedni fognak Budapesten és az agglomerációban. A sztrájk már csak azért sem lehet teljes körű, mert a fővárosban közlekedő, ezret jóval meghaladó számú autóbuszok üzemeltetésének már csaknem a felét kiszervezték, s az alvállalkozók dolgozóival és járműveivel sok kieső járatot pótolhat a BKV.
– Más szakszervezetekkel nem egyeztettünk, de nyitottak vagyunk, s a BKV-nál működő más szakszervezetek is csatlakozhatnak a felhívásunkhoz. A sajtóban megjelent hírekkel ellentétben sem a BKSZSZ, sem a VTDSZSZ nem keres semmiféle „kiskapukat”. Kizárólag törvényes sztrájkot szervezünk és betartjuk a személyszállítási törvény előírásait. Ez a gyakorlatban azt jelenti majd, hogy ha lesz sztrájk, az első napján, azaz április 18-án minden vonalon be kell tartani az elégséges, azaz 66 százalékos szolgáltatást. Eszerint minden harmadik járat kimarad. A második naptól kezdve azonban a kétharmados utasszállítást a teljes hálózat átlagára kell érteni, s ez akár egy-egy vonalon jelentheti azt, hogy lesz olyan óra, amikor nem közlekedik semmi – mondta Gulyás Attila.