Tarlós: Elhibázott beruházás volt a 4-es metró

Összesen 59 milliárd forint visszafizetése a tét. Demszky Gábor volt főpolgármester felelősségét firtatták.

MNO
2017. 03. 06. 13:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elhibázottnak nevezte a főpolgármester a 4-es metró beruházását, amely hibás, kedvezőtlen szerződésekre épült. Tarlós Istvánt a Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) beruházásról készült elmarasztaló jelentéséről hallgatták meg az Országgyűlés gazdasági bizottságának hétfői ülésén. A főpolgármester kiemelte: a tartalmilag kedvezőtlen szerződések miatt korábban a BKV és az Állami Számvevőszék is tett feljelentéseket.

Mint mondta, a beruházásnak négy vagy öt módosítása volt, az ezekben szabott határidők közül egyet sem tartottak be. Az OLAF-jelentésben szereplő valamennyi, az unió által különösen kifogásolt nagy közbeszerzési szerződést – példaként az Alstom-, a Bamco- és a Siemens-szerződést említette – a 2006-os választások előtt bonyolították, a harminchat legsúlyosabb OLAF-észrevétel esik erre az időszakra, mondta. Kiemelte, hogy a jelentésben a 2010 utáni időszakról egy észrevétel van, pedig 2015-ig vizsgálták az eseményeket. Hozzátette: 2010 előtt egyetlen metrószerződést sem látott a Fővárosi Közgyűlés, nem vitték őket közgyűlés elé.

Az ügyben az elmúlt hetekben elhangzott állításokkal kapcsolatban Tarlós rámutatott: valótlan állításnak bizonyult, hogy 2011 januárban a beruházás költsége 373 milliárd forint volt, mert nem tartalmazta a kötelező kötelezettségvállalásokat (M1–M7 közös bevezetője, parkolók) mintegy 15 milliárd forint értékben. A többletköltségek a 2004 és 2009 közötti szerződések nem teljesítéséből származtak, a közgyűlés jóváhagyta őket. A teljes bekerülési költség 406 milliárd forint lett – mondta.

A főpolgármester közölte: a jogi felelősség tekintetében senkit nem kíván megnevezni vagy támadni. Kérdésre elmondta, hogy a főváros vizsgálóbizottsága folyamatosan dolgozik, ezt az anyagot felajánlotta a gazdasági bizottságnak. Tarlós István a teljes korábbi fejlesztési stratégiát elhibázottnak nevezte, és rámutatott: az elmúlt hat év alatt több nagyberuházás történt Budapesten, mint amennyi az előtte lévő tíz-tizenöt évben.

Bánki Erik, a gazdasági bizottság fideszes elnöke ugyanakkor konkrét felelősöket említett. Mint mondta, Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester érintettsége nem lehet kétséges, hiszen minden választási kampánya a 4-es metróról szólt. Leszögezte: „a korábbi, szocialista és szabad demokrata városvezetés politikai felelőssége vitathatatlan”. A kormánypárti politikus Tarlós István meghallgatása után bizonyítottnak látja, hogy a 2010 előtti, balliberális kormányok és a Fővárosi Önkormányzat volt vezetői elszámolással tartoznak a 406 milliárd forintos végösszegű beruházás 67,5 milliárdos vállalkozói többletkövetelésével. Bánki szerint Demszkyéknek ugyanígy számot kellene adniuk a munkák hosszú évekig tartó elhúzódásáról, a kötbérek be nem hajtásáról, és ahogy a főpolgármester mondta, a hibás és szabálytalan szerződések megkötéséről, amelyek közül egyetlenegyet sem terjesztettek a Fővárosi Közgyűlés elé.

Az ülésen Szakács László MSZP-s képviselő vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte minden OLAF-jelentést érintő üggyel kapcsolatban, ahol az európai uniós források elköltéséről van szó. Felszólalása után egyébként bokros teendőire hivatkozva távozott. Bánki Erik ezzel kapcsolatban kifejtette: olyan ügyekben, ahol egyéb vizsgálat van, nincs lehetőség bizottság felállítására, csak meghallgatásra.

A KDNP-s Hollik István arra kérdezett rá, hogy csökkenthető-e az 59 milliárd forint, amelyet vissza kell fizetni. Tarlós István elmondta: nem biztos, hogy ennyit kell visszafizetni, és mindent megtesznek, hogy le lehessen faragni ebből, minden forintért harcolni fognak.

Volner János, a Jobbik képviselője az érdemi elszámoltatást hiányolta, mivel „száz-egynéhány milliárd forintot bizonyítottan elloptak” a beruházásból a balliberális kormányok idején.

Hadházy Sándor fideszes politikus szerint ugyanakkor az elszámoltatás nem a bizottságra tartozik, hanem a nyomozóhatóságokra.

Schmuck Erzsébet, az LMP képviselője szerint elfogadhatatlan, hogy ilyen mértékű lopások, korrupciós ügyek előfordulhatnak. Szerinte az ügy tanulsága, hogy hiányos az uniós pénzek felhasználásának ellenőrzése. Arra kérdezett rá, hogy mit tesznek, hogy a 3-as metró felújításán ne fordulhasson elő ilyen. Tarlós István azt felelte: 2010-óta nem volt korrupciós botrány Budapesten, ami nem véletlen. Már 2011-ben több feljelentést tettek, az Alstom-ügyben már van gyanúsított. A 3-as metró felújítására megjelent az új tenderkiírás – jelezte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.