Elhibázottnak nevezte a főpolgármester a 4-es metró beruházását, amely hibás, kedvezőtlen szerződésekre épült. Tarlós Istvánt a Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) beruházásról készült elmarasztaló jelentéséről hallgatták meg az Országgyűlés gazdasági bizottságának hétfői ülésén. A főpolgármester kiemelte: a tartalmilag kedvezőtlen szerződések miatt korábban a BKV és az Állami Számvevőszék is tett feljelentéseket.
Mint mondta, a beruházásnak négy vagy öt módosítása volt, az ezekben szabott határidők közül egyet sem tartottak be. Az OLAF-jelentésben szereplő valamennyi, az unió által különösen kifogásolt nagy közbeszerzési szerződést – példaként az Alstom-, a Bamco- és a Siemens-szerződést említette – a 2006-os választások előtt bonyolították, a harminchat legsúlyosabb OLAF-észrevétel esik erre az időszakra, mondta. Kiemelte, hogy a jelentésben a 2010 utáni időszakról egy észrevétel van, pedig 2015-ig vizsgálták az eseményeket. Hozzátette: 2010 előtt egyetlen metrószerződést sem látott a Fővárosi Közgyűlés, nem vitték őket közgyűlés elé.
Az ügyben az elmúlt hetekben elhangzott állításokkal kapcsolatban Tarlós rámutatott: valótlan állításnak bizonyult, hogy 2011 januárban a beruházás költsége 373 milliárd forint volt, mert nem tartalmazta a kötelező kötelezettségvállalásokat (M1–M7 közös bevezetője, parkolók) mintegy 15 milliárd forint értékben. A többletköltségek a 2004 és 2009 közötti szerződések nem teljesítéséből származtak, a közgyűlés jóváhagyta őket. A teljes bekerülési költség 406 milliárd forint lett – mondta.
A főpolgármester közölte: a jogi felelősség tekintetében senkit nem kíván megnevezni vagy támadni. Kérdésre elmondta, hogy a főváros vizsgálóbizottsága folyamatosan dolgozik, ezt az anyagot felajánlotta a gazdasági bizottságnak. Tarlós István a teljes korábbi fejlesztési stratégiát elhibázottnak nevezte, és rámutatott: az elmúlt hat év alatt több nagyberuházás történt Budapesten, mint amennyi az előtte lévő tíz-tizenöt évben.
Bánki Erik, a gazdasági bizottság fideszes elnöke ugyanakkor konkrét felelősöket említett. Mint mondta, Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester érintettsége nem lehet kétséges, hiszen minden választási kampánya a 4-es metróról szólt. Leszögezte: „a korábbi, szocialista és szabad demokrata városvezetés politikai felelőssége vitathatatlan”. A kormánypárti politikus Tarlós István meghallgatása után bizonyítottnak látja, hogy a 2010 előtti, balliberális kormányok és a Fővárosi Önkormányzat volt vezetői elszámolással tartoznak a 406 milliárd forintos végösszegű beruházás 67,5 milliárdos vállalkozói többletkövetelésével. Bánki szerint Demszkyéknek ugyanígy számot kellene adniuk a munkák hosszú évekig tartó elhúzódásáról, a kötbérek be nem hajtásáról, és ahogy a főpolgármester mondta, a hibás és szabálytalan szerződések megkötéséről, amelyek közül egyetlenegyet sem terjesztettek a Fővárosi Közgyűlés elé.