Módosítana a pedagógusi életpályán a Nemzeti Pedagógus Kar

Napokon belül megjelenhet a tankerületi tanácsok megalakításáról szóló rendelet.

Hutter Marianna
2017. 05. 22. 16:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Beleszámítaná 10 év gyakorlat után a gyest és a gyedet is a pedagógusi előmenetelbe a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK), emellett pedig az intézményvezetői életpályamodell bevezetését is javasolni fogják – erről beszélt lapunk kérdésére Horváth Péter, a szervezet elnöke. Az esemény apropója az volt, az NPK tegnap rendezte meg első országos szakmai konferenciáját. Horváth Péter – leszögezve, hogy nem kívánnak szakszervezeti pozíciót betölteni – arra is emlékeztetett: a vetítési alap – amelyből a tanári béreket számítják ki – 2014 óta nem változott, a kezdő pedagógusi béreket lassan utoléri a megemelt minimálbér, illetve garantált bérminimum. Az NPK elnöke egyébként hangsúlyozta, szervezetük célja a pedagógusok közbizalmának elnyerése, ennek érdekében hónapok óta járja az országot a testület.

Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár lapunk érdeklődésére elmondta: akár már napokon belül megjelenhet a tankerületi tanácsok (vagyis a Klebelsberg Központ tankerületi központjainak és a helyi szervezeteknek az egyeztető fóruma, amelyek létrehozását először januárra ígérték) megalakulását, illetve a köznevelési kerekasztal jogszabályi hátterét szabályozó rendelet.

A tanácskozáson többek között felszólalt Balog Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) vezetője is, aki azt üzente a pedagógusoknak: próbáljanak meg függetlenedni a „médiafelhajtástól az oktatás ügyében” és a valóságos célokra koncentrálva együttműködni. Az NPK-ról szólva arról beszélt: egyszerre kell szakmai és oktatáspolitikai fórumként működnie, ám ezeket tudnia kell megkülönböztetni. Tagjainak képesnek kell lenniük a konkrét értelemben vett iskolai tevékenységet megkülönböztetni a nemzetstratégiai céloktól. 

Ahhoz ugyanis – folytatta a miniszter –, hogy az iskolák jobbak, versenyképesebbek legyenek, néha olyan döntéseket kell hozni, amelyek nem feltétlenül a pedagógusok vagy a diákok közvetlen érdekeit szolgálják. Példaként említette a minősítési rendszer, az életpálya, az egységes tankönyvrendszer bevezetését, valamint az általános képzés és szakképzés elválasztását.

Balog szerint az NPK-nak sikerült elkerülnie két tévutat is. Az egyik az a pártpolitikai vád volt, hogy az NPK tagjai bólogató Jánosok lesznek. Ám az első szereplések rögtön eloszlatták ezt a félelmet, „ezt sikerült elkerülni, talán túlságosan is” – mondta kissé odaszúrva az NPK-nak. A másik tévútként azt említette: a pedagógus kar megalakításával nem szerették volna megkettőzni a szakszervezeti mozgalmat, „van belőlük elég”. És bár fontos a jobb bérekért és munkakörülményekért folytatott küzdelem, de „ez nem jelenti azt, hogy a szakszervezetekben lennének az oktatás legjobb szakemberei”, így egy olyan szakmai fórum létrehozására volt szükség, mint az NPK.

Balog egyébként a pedagógus-minősítési rendszer kapcsán megjegyezte: nem indult nehézségek nélkül, ezt még akkor is be lehet vallani, hogyha az ember önkorrekciót mutat, akkor „huszonötször az ember orra alá dörgölik”. Balog ezzel arra a sajtó által sokat idézett mondatára gondolt, mikor a köznevelés központosítása kapcsán elismerte: „túltoltuk a biciklit”. Ugyanakkor beszédében azt is leszögezte: „ha nem képesek önkorrekcióra a politikusok, én sajnálom Magyarországot”.

A miniszter arról is beszélt, reméli, hogy a pedagógusok értékelik, jogos elégedetlenségük hatására hajlandó volt a kormány nemcsak a korrekcióra, de arra is, hogy tárgyaljon és beszéljen a problémákról. Balog Zoltán a kabinet eredményei között említette azt is, hogy az elmúlt években emelték a tanári béreket; itt megjegyezte, hogy a „pedagógusok nem szokták szeretni, ha a pedagógus-béremelés milliárdjait sorolom”. Hangsúlyozta azt is, fontos a pedagógus-utánpótlás, ezért bevezették a Klebelsberg-ösztöndíjat a pedagógushallgatók részére, amelyet jelenleg is több mint 1500-an vesznek igénybe. Az ösztöndíj eredményének tulajdonította, hogy 30 százalékkal többen jelentkeztek pedagógusnak, mint az előző évben.

A konferencián felszólalt Csépe Valéria is, aki miniszteri biztosként felel a Nemzeti alaptanterv megújításáért. Ő többek közt arról beszélt, ami az iskolákban történik, az elsősorban szakmai feladat, és „pártpolitikán átívelő, történelmi kiegyezést” vár az oktatással kapcsolatban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.