Beleszámítaná 10 év gyakorlat után a gyest és a gyedet is a pedagógusi előmenetelbe a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK), emellett pedig az intézményvezetői életpályamodell bevezetését is javasolni fogják – erről beszélt lapunk kérdésére Horváth Péter, a szervezet elnöke. Az esemény apropója az volt, az NPK tegnap rendezte meg első országos szakmai konferenciáját. Horváth Péter – leszögezve, hogy nem kívánnak szakszervezeti pozíciót betölteni – arra is emlékeztetett: a vetítési alap – amelyből a tanári béreket számítják ki – 2014 óta nem változott, a kezdő pedagógusi béreket lassan utoléri a megemelt minimálbér, illetve garantált bérminimum. Az NPK elnöke egyébként hangsúlyozta, szervezetük célja a pedagógusok közbizalmának elnyerése, ennek érdekében hónapok óta járja az országot a testület.
Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár lapunk érdeklődésére elmondta: akár már napokon belül megjelenhet a tankerületi tanácsok (vagyis a Klebelsberg Központ tankerületi központjainak és a helyi szervezeteknek az egyeztető fóruma, amelyek létrehozását először januárra ígérték) megalakulását, illetve a köznevelési kerekasztal jogszabályi hátterét szabályozó rendelet.
A tanácskozáson többek között felszólalt Balog Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) vezetője is, aki azt üzente a pedagógusoknak: próbáljanak meg függetlenedni a „médiafelhajtástól az oktatás ügyében” és a valóságos célokra koncentrálva együttműködni. Az NPK-ról szólva arról beszélt: egyszerre kell szakmai és oktatáspolitikai fórumként működnie, ám ezeket tudnia kell megkülönböztetni. Tagjainak képesnek kell lenniük a konkrét értelemben vett iskolai tevékenységet megkülönböztetni a nemzetstratégiai céloktól.
Ahhoz ugyanis – folytatta a miniszter –, hogy az iskolák jobbak, versenyképesebbek legyenek, néha olyan döntéseket kell hozni, amelyek nem feltétlenül a pedagógusok vagy a diákok közvetlen érdekeit szolgálják. Példaként említette a minősítési rendszer, az életpálya, az egységes tankönyvrendszer bevezetését, valamint az általános képzés és szakképzés elválasztását.