Horthy: magyarul nem beszélő németbérenc, esetleg polgári demokrata

Újabb Horthy-szoborral gyarapodik a főváros. Az esemény kapcsán a kormányzó kultuszának alakulását járjuk körbe.

Pethő Tibor
2017. 06. 16. 13:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Arra akár mérget is vehetünk, hogy nem az utolsó Horthy Miklós-szobrot állítják fel június 17-én hazánkban. Ekkor ugyanis Budapest III. kerületében, az Attila Nagykirály szálloda udvarán leplezi le Patrubány Miklós, a Magyarok Világszövetsége elnöke, Zetényi-Csukás Ferenc, a Horthy Miklós Társaság elnöke, vitéz Hunyadi László, a Vitézi Rend főkapitánya (ne feledjük, az alapító maga a kormányzó) és Bethlen István gróf (a korszak legjelentősebb, 1921 és 1931 között hivatalban lévő miniszterelnökének rokona, volt MDF-es politikus). Miután ilyen reklámot csináltunk az eseménynek, érdemes elhelyezni az óbudai alkalmat a Horthy-kultusz rendszerváltozást követő újjáéledésében, történetében.

Ennek mozgatórugóit azonban jóval korábban, legalább 1919-hez, Horthy politikai tényezővé válásának napjaihoz visszanyúlva kell megkeresnünk. Tény, hogy a fehérek élén előbb Szegedről a Dunántúlra, majd napra pontosan a Károlyi-féle népköztársaság kikiáltása után egy évvel, 1919. november 16-án Budapestre bevonuló admirális kormányzóvá választását követően nyugalmat hozott a viharvert országnak. Még akkor is, ha a közös flotta utolsó parancsnoka „acélseprűjével” (ahogy maga mondta) végig is söpörve az országon elszabadította a fehérterrort, és felerősítette a „faji indulatokat”. Kultusza a Nemzeti Hadsereg által is propagált népdalátiratokban már ekkor megjelent, majd államfői idejének első évtizedében – amikor Bethlen árnyékában szinte csak reprezentatív feladataira szorítkozott – kiteljesedett.

Elősegítette ezt a törvényes uralkodó, IV. Károly halála is madeirai száműzetésében. Horthy egyedül maradt, valóban első lett. A királyság ezer éve alatt természetessé vált apafigura utáni vágynak a tekintélyes megjelenésű, komoly katonai múlttal rendelkező Horthy teljesen meg tudott felelni. Tekintélyt kölcsönzött neki az állandóság is, a hatalomban töltött közel negyed évszázad; megszokta a magyar nép, s végeredményben – részben hasonló pszichológiai lépcsőfokokat megtéve, mint Ferenc József és Kádár János esetében – megszerette. Elismertségét segítette a közös cél, a trianoni diktátum revíziója érdekében belé vetett bizalom, majd a revíziós sikerek is táplálták az országgyarapító jelzőt ekkor elnyerő államfő népszerűségét. Nem lebecsülendő a propaganda hatása sem: a diákoknak nyomtatott „Horthy-füzetek”, a Miklós-napi megemlékezések az ünnepi kirakatoktól az operaházi díszelőadásáig, a hivatalokban függő Horthy-képek, a rendre ismétlődő szoborállítások mind a kultusz erősödését szolgálták.

A vesztett háború élménye sem hangolta egyértelműen a kormányzó ellen az ország lakosságát. Az 1944. október 15-ei kiugrási kísérlet a sikertelensége dacára rokonszenvet keltett azokban is Horthy iránt, akik finoman szólva sem voltak feltétlen hívei. A háború után, a szovjet megszállást követően pedig, bár többször felmerült, mégsem állították háborús főbűnösként a népbíróság elé az immár bukott államfőt attól tartva, hogy pere széles rétegekben rosszallást vált majd ki. Feltehetően hasonló megfontolásokból Sztálin is ezt javasolta.

A koalíciós időszakban jelentek meg ugyan Horthyt kifigurázó vagy penetráns hangvétellel gyalázó írások, előrevetítve a Rákosi-rendszert, ám hűvös távolságtartással megírt, józan hangvételű tanulmányokkal is találkozhatunk, főként volt katonák tollából. (Nagybaczoni Nagy Vilmos volt honvédelmi minisztert és Czebe Jenő vezérkari alezredest érdemes említeni elsősorban.)

A totális kommunista diktatúra kibontakozásával azonban több mint egy évtizedre a propagandában, illetve az Andics Erzsébet uralta történettudományban is kizárólagossá vált az a rendkívül negatív hangvétel, amely a kormányzót hazaárulóként, magyarul alig beszélő németbérencként, rendszerét pedig a világ első fasiszta államaként – egyben Magyarországot a náci Németország utolsó csatlósaként – aposztrofálta. A kor históriafelfogása, nem függetlenül Mód Aladárnak attól az alapgondolatától, amely a Mohácsot követő időszakot függetlenségi háborúk sorozatának láttatta – 400 év küzdelem az önálló Magyarországért című nagy hatású kötete hét kiadásban is megjelent –, a Horthy-korszakot a feudálkapitalizmus és a német járom időszakaként ábrázolta. Ebben a logikai láncolatban pedig 1945 egyértelműen 1703, illetve 1848–49 folytatásának számított, a győztes forradalomnak, a korábbi szabadságharcok beteljesítőjének, Rákosi Mátyás pedig az új Kossuth Lajosnak, aki permanens küzdelemben védelmezi a Szovjetunió oldalán az ország függetlenségét.

Bár a Rákosi-rendszer megdőlt, a Horthyhoz való viszony egy ideig nem változott. A volt államfőt szinte patás ördögként bemutató korszak utolsó jelentős propagandakiadványai a hatvanas évek elején láttak napvilágot (Pintér István: Ki volt Horthy Miklós?; Vas Zoltán: Horthy; Gárdos Miklós: Tengerész a Várban). Az már az abszurd kuriózumok körébe tartozott, hogy a Horthy-fasizmus kifejezést annyira igyekeztek meghonosítani a közbeszédben, hogy még idegen nyelvű szótárainkban is önálló szócikként szerepelt.

A részleges paradigmaváltást nem sokkal később Ránki György munkássága hozta el. A jeles történész, bár az egyoldalúsággal nem szakított – nem is szakíthatott –, elutasítva a „fasiszta” jellegét, egyúttal különböző korszakokra bontva a rendszert, differenciáltabban ábrázolta az 1920 és 1944 közötti negyed évszázadot. Az általa szerkesztett, tízkötetes Magyarország története is ebben a szellemben íródott. Újabb változást jelentett Romsics Ignácnak a Bethlen István politikai pályáját, miniszterelnökségét a hetvenes évek végétől jórészt pozitívan bemutató több tanulmánya, illetve kötete – elsőként 1982-ben: Ellenforradalom és konszolidáció. A Horthy-rendszer első tíz éve, 1919–1929. Természetesen ekkoriban is továbbélt az ötvenes évekre visszanyúló, az időszakot kizárólag negatívan bemutató hagyomány. Ezt képviselte többek között Nemes Dezső, illetve az utóbb a párt ideológiai titkárává avanzsáló keményvonalas Berecz János.

A rendszerváltozás, a cenzúra megszűnése után a korábbi eredmények révén a történészszakma krémje továbbra is megőrizte a közös nevezőt a korszak értékelésében. Azaz, röviden összefoglalva: a Horthy-rendszer a diktatúra és a demokrácia közötti átmenetként, vagyis antidemokratikus jellegű, mégis többpárti, korlátozottan parlamentáris rendszerként jellemezhető. A konszenzus ebben nagyjából máig megmaradt annak ellenére, hogy a politika, illetve az ideológiai indulatok nemegyszer igyekeznek befolyásolni a szakmát.

Elősegíti ezt, hogy a kormányzó kultusza – hiába működött az erőteljes ellenpropaganda – búvópatakként túlélte a Kádár-rendszert, a demokráciában pedig szabadon megnyilvánulhatott. Ennek következményeként viszont az ellentábor is aktivizálódott. Jól emlékezhetünk, hogy az Antall-kormányt – egyébként igazságtalanul – az akkor jelentős fölényben lévő baloldali sajtó a Horthy-korszak lopakodó visszaállításával vádolta, a miniszterelnököt jobb esetben Bethlen Istvánhoz, rosszabban pedig Gömbös Gyulához hasonlította. Az indulatok a kormányzó 1993 szeptember eleji újratemetésekor értek csúcspontjukra: miközben Kenderesen zajlott a szertartás – amelyen a kormányfőt és a minisztereket magánemberi mivoltukat hangsúlyozandó, családtagjaik képviselték – Budapesten sárga csillagos tüntetés zajlott „a Horthy-idők mentegetése” ellen.

A kérdést háttérbe szorította Horn Gyula hatalomra kerülése, ám az ezredfordulótól a kultusz hívei újból megjelenhettek a nyilvánosság előtt. A MIÉP javaslatát az ezredfordulón, hogy a budapesti Bartók Béla út egy szakaszát kereszteljék vissza Horthy Miklós útra, ugyan a Fővárosi Közgyűlés nagy többséggel elvetette, csupán néhány esztendőnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a kormányzót ábrázoló szobrok kisebb vidéki köztereken megjelenjenek. (Az első büsztöt egyébként a kilencvenes évek elején az egykori kenderesi Horthy-kúria kertjében leplezték le.) Az emlékművek állítását általában botrányok kísérték, nem függetlenül attól, hogy a szimbolikus politizálás – bizonyos szavazótáborokat mozgósító erőként, de sokszor pótcselekvésként – egyre nagyobb teret nyert Magyarországon. (Ennek sorába illeszkedett a Kossuth tér eredeti állapotának restaurálása – kétségtelen, hogy egyáltalán nem vált a korábban elhanyagolt tér ártalmára –, illetve az erre adott reakció – Károlyi Mihály eltávolítandó szobrának élőlánccal való védelmezése, a József Attila-alkotás körüli hercehurca.)

A kultusz makacs hívei, úgy tűnik, inkább kitartanak, mint az elcsöndesülő ellentábor. Dániel Péter festéköntögetése – 2012-ben vörös festékes flakont borított Horthy Miklós Kerekiben álló bronzmására – a múlté, a szélsőséges nézeteiről elhíresült református lelkész, ifjabb Hegedűs Lóránt által felállított büszt, az első pesti Horthy-monumentum is megszokott látványeleme lett a Szabadság téren a Hazatérés templomának. Sajnálatos viszont, hogy a szimbolikus politizálás utolérte a történettudomány berkeit is. Schmidt Mária például 2000 őszén egy előadásában polgári demokráciaként emlékezett meg a Horthy-rendszerről. Szintén aktuálpolitikai haraggal keveredő személyes indulatok játszottak szerepet abban, hogy 2012 nyarán Gerő András egy karaktergyilkolási kísérlet fontos részeként Romsics Ignác munkásságának „antiszemita értelmezési kereteit” kívánta „leleplezni”. A Gerő-pamflet nyomán kialakuló, ingadozó nívójú vita sokszor az ötvenes évek érvkészletét hozta vissza. Bojtár Endre szerint például Horthy „végig diktátor volt”, teljesítménye elégtelent érdemel.

Hogy miért problematikus viszont a kormányzó – Kádár Jánoséval egyébként bizonyos pontokon rokon – kultuszának táplálása, arra világosan megadják a feleletet két elismert történész, Romsics Ignác és Ungváry Krisztián a korszakról publikált művei. (Az előbbinek nemrégiben jelent meg a Helikon gondozásában A Horthy-korszak című, korábbi tanulmányokat tartalmazó kötete.) Egyértelmű, hogy a rendszer nemcsak az 1848-ban megvalósult jogegyenlőséget, de a Tízparancsolatot is felrúgó antiszemita törvényei és rendeletei, a több százezer magyar (és nem magyar) zsidó kifosztása, gettóba zárása, deportálása és meggyilkolása miatt soha nem válhat példaképpé. Ebben – bár nem volt az események irányítója, és a budapesti üldözöttek érdekében fellépett – a kormányzó személyes felelőssége egyértelmű. Hasonlóképpen elfogadhatatlanok a korszak rendkívül igazságtalan szociális viszonyai és a háborúba lépés körülményei is. Az utóbbival kapcsolatban a hadiállapot beálltát kimondó Horthynak rendkívül szűk mozgástere dacára megint csak személyes felelőssége van.

Az újabb történészi viták leginkább a Horthy-rendszer huszonöt esztendős történetének összefüggés-láncolatáról szólnak. Vagyis Romsicsnak egy korábban lapunknak adott interjúja szerint arról, hogy „húzható-e egyenes vonal az 1919-es fehérterrortól és az 1920-as numerus clausustól az 1938 utáni zsidótörvényekig, illetve a zsidóság 1944-es deportálásáig. Néhányan azt gondolják, hogy igen, mások – köztük én is – azt, hogy nem. A magyarországi fejleményeket nemcsak az 1920-as években befolyásolta a nemzetközi környezet, hanem az 1930-as évek közepétől is. Az első esetben mérsékelte a magyar kormánypolitika antiszemitizmusát, a másodikban bátorította.”

Mindez azonban kormányzót felmagasztalókat vagy kritikátlanul szidalmazókat nem zavarja. Mára a történettudomány eredményei a társadalom tudatában egyre kevésbé jelennek meg. Az áldatlan küzdelem tehát folytatódik a szoborállítók és -ledöntők szándékai szerint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.