Már nem kell Ázsiába mennünk, ha riksába akarunk ülni

Tuk-tuktól a Segwayig: a magyar főváros útjait is ellepték az új típusú városnéző túrák.

Pintér Bence
2017. 06. 28. 17:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyan a sörbiciklik ideje leáldozóban van Budapest belvárosában, továbbra is rengeteg hasonló, főleg turisták által használt jármű rója a fővárosi utcákat. Egzotikus, tőlünk keletre teljesen bevett járműveken, azaz riksákon, tuk-tuk motorokon, valamint a nyugatról érkező Segwayeken kínálnak városnéző túrákat budapesti cégek. De vajon gurulhatunk-e az úttesten a kétkerekű, elektromos alkalmatosságokkal?

Az első Segwayt 2001-ben mutatták be New Yorkban, az árusítása pedig 2002-ben kezdődött világszerte. Ez az a kétkerekű, kissé még mindig futurisztikusnak ható eszköz, amellyel általában falkában közlekednek a rajta álló városnézők. A testsúly előre-, illetve hátrahelyezésével, valamint a kormány segítségével lehet irányítani a mozgását. A járműfajta hivatalos magyar neve egyébként „testsúlyáthelyezéssel irányítható elektromos robogó”. Az egyensúlyban tartásáért két számítógép felel, amelyek a szenzorok és giroszkópok adatai alapján másodpercenként akár száz korrekciót is elvégeznek. A jármű végsebessége óránként 20 kilométer körül van.

Magyarországra 2002-ben került az első néhány darab, amelyeket az ezzel foglalkozó cég be is mutatott a Központi Közlekedési Felügyeletnek: a kérdés az volt, hogy hova lesz besorolható az eszköz a magyar közlekedési szabályok szerint. A hatóság végül úgy döntött, hogy a Segway nem minősül járműnek, emellett azt is megállapította, hogy „rendkívül környezetbarát és felhasználócentrikus” eszköz. „Emberbarát kialakítása és mérete folytán – folytatódik az irat – természetes közlekedési területe lehet a kerékpárút vagy a gyalogosok által használt járdák vagy sétautak megfelelő szilárd burkolattal ellátott területe.” A Segway tehát nem jármű, a vele közlekedő egyén pedig a szabályok szerint gyalogosnak minősül.

Manapság nem számít már újdonságnak a Segway, olyannyira nem, hogy idén májusban a budavári rendőrséget is felszerelték két testsúlyáthelyezéssel irányítható elektromos robogóval: tíz járőrt képeztek ki a használatára. Prágában azonban úgy jártak a segwayesek, mint itthon a sörbiciklisták: a főváros egyes frekventált pontjain betiltották a hasonló járművek használatát.

Az elmúlt években hasonlóan népszerű turistajármű lett a riksa, illetve motoros rokona, a tuk-tuk. Az angolból kölcsönvett szó eredetét kutatva Japánig kell mennünk: a dzsinrikisa szó ember által hajtott járművet jelent. Bár nem tűnik nagy találmánynak, a tizenkilencedik század hetvenes éveinek Japánját forradalmasította az új közlekedési eszköz. Csak egy ember kellett a működtetéséhez, az utazás pedig sokkal kényelmesebb volt, mint a kerék nélküli gyaloghintókban.

A riksa egész Ázsiában, illetve Dél-Afrikában is népszerű lett, a harmincas évekre azonban elavulttá vált, Japánban például csak a kiotói és tokiói gésanegyedekben maradtak fenn. Szingapúrban azonban nem csökkent a népszerűsége: 1929-ben itt fejlesztették ki a biciklis riksát. A második világháború után sok helyen betiltották a gyalogos által hajtott riksa működését, mivel a modernizálást szorgalmazó városi elitek a feudalizmus szimbólumát látták benne, a biciklis verzió azonban továbbra is népszerű maradt keleten.

Budapest utcáin is hasonló járművekkel találkozhatunk. A magyar szabályozás szerint ezek a sörbiciklihez hasonlóan kerékpárnak számítanak, és ennek megfelelően közlekedhetnek, semmiféle különleges engedélyeztetési eljáráshoz, szabályhoz nem kötik a működésüket. Persze itthon nem is személyszállító eszközként működnek, főleg turisták veszik igénybe őket a belvárosi szakaszokon, illetve szervezett városnézések alkalmával.

A riksák mellett Budapesten is feltűntek a motoros riksák, illetve thai elnevezés szerint tuk-tukok, amelyek szintén teljesen bevett közlekedési eszköznek számítanak a Távol-Keleten. A motoros háromkerekű, járművek neve az általuk kiadott hangból jön. A magyar szabályozás szerint motoros triciklinek számítanak, tehát a közúton is haladhatnak.

A múlt század elején népszerűek voltak azok a képeslapok, amelyek egy-egy város utcarészletébe zsúfolták bele a jövő megálmodott szállítóeszközeit: az egyik ilyenen az Országház körül magasvasút-pálya húzódik, az égen zeppelinek, repülők és egyszemélyes hőlégballonok cikáznak, az úton pedig autók, villamosok és motorkerékpárok kerülgetik egymást. Az elképzelt jelenet mai szemmel nem tűnik fantasztikusnak, de a lovas kocsik korában még elképzelhetetlennek tűnt.

Mi szoríthatja ki tehát a belváros utcáiról az egzotikus távol-keleti járműveket és a Segwayeket? Az egyik versenyző a már itthon is elterjedt mini-segway, amely gyakorlatilag ugyanazon az elven működik, mint a Segway, csak nincs kormánya. A legfuturisztikusabb megoldás pedig a valódi légdeszka lehet, egyenesen a Vissza a jövőbe című moziból: az elmúlt években egyre több cég kísérletezik azzal, hogy elkészítse a lebegő gördeszkát. Az eddigi kísérletek nem vezettek költséghatékony, minden környezetben jól működő eredményre. De ki tudja, mit hoz a jövő?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.