Ugyan a sörbiciklik ideje leáldozóban van Budapest belvárosában, továbbra is rengeteg hasonló, főleg turisták által használt jármű rója a fővárosi utcákat. Egzotikus, tőlünk keletre teljesen bevett járműveken, azaz riksákon, tuk-tuk motorokon, valamint a nyugatról érkező Segwayeken kínálnak városnéző túrákat budapesti cégek. De vajon gurulhatunk-e az úttesten a kétkerekű, elektromos alkalmatosságokkal?
Az első Segwayt 2001-ben mutatták be New Yorkban, az árusítása pedig 2002-ben kezdődött világszerte. Ez az a kétkerekű, kissé még mindig futurisztikusnak ható eszköz, amellyel általában falkában közlekednek a rajta álló városnézők. A testsúly előre-, illetve hátrahelyezésével, valamint a kormány segítségével lehet irányítani a mozgását. A járműfajta hivatalos magyar neve egyébként „testsúlyáthelyezéssel irányítható elektromos robogó”. Az egyensúlyban tartásáért két számítógép felel, amelyek a szenzorok és giroszkópok adatai alapján másodpercenként akár száz korrekciót is elvégeznek. A jármű végsebessége óránként 20 kilométer körül van.
Magyarországra 2002-ben került az első néhány darab, amelyeket az ezzel foglalkozó cég be is mutatott a Központi Közlekedési Felügyeletnek: a kérdés az volt, hogy hova lesz besorolható az eszköz a magyar közlekedési szabályok szerint. A hatóság végül úgy döntött, hogy a Segway nem minősül járműnek, emellett azt is megállapította, hogy „rendkívül környezetbarát és felhasználócentrikus” eszköz. „Emberbarát kialakítása és mérete folytán – folytatódik az irat – természetes közlekedési területe lehet a kerékpárút vagy a gyalogosok által használt járdák vagy sétautak megfelelő szilárd burkolattal ellátott területe.” A Segway tehát nem jármű, a vele közlekedő egyén pedig a szabályok szerint gyalogosnak minősül.
Manapság nem számít már újdonságnak a Segway, olyannyira nem, hogy idén májusban a budavári rendőrséget is felszerelték két testsúlyáthelyezéssel irányítható elektromos robogóval: tíz járőrt képeztek ki a használatára. Prágában azonban úgy jártak a segwayesek, mint itthon a sörbiciklisták: a főváros egyes frekventált pontjain betiltották a hasonló járművek használatát.