Megbüntetik a sofőrt, ha a kamionban alszik

Burkolt piacvédelmi intézkedéssel próbálják kiszorítani a kelet-európai fuvarozókat az EU piacairól.

Lázár Fruzsina
2017. 06. 21. 16:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Május 25-én lépett életbe az a német rendelkezés, amelynek értelmében bírsággal sújtják a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, ha a rendszeres heti vagy kétheti 45 órás, megszakítás nélküli pihenőidőt nem szállodában, hanem a kamion fülkéjében tölti. A rendelkezést korábban Belgiumban és Franciaországban is bevezették. Néhány hete Belgiumban egyetlen hétvége alatt 113 ezer euró bírságot szabtak ki azokra a sofőrökre, akik a járművükben töltötték az éjszakát. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) a lépést a burkolt piacvédelmi intézkedések újabb elemének tekinti, számos fórumon tiltakoztak ellene. Az egyesület szerint magyar vállalkozások százait, munkahelyek ezreit szüntetheti meg a rendelet.

Somogyi Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára lapunknak elmondta: az említett országok, illetve az EU más tagállamai sem rendelkeznek olyan infrastruktúrával, hogy a rendeletet be lehessen tartani. – Több, mint 200 ezer közép-európai fuvarozó dolgozik Nyugat-Európában, hol talál ennyi ember szálláshelyet? A turistaszezonban ezek az országok egyébként is híján vannak a szállásoknak. Olyan hely pedig, ahol a megfelelő minőségű szállás mellett a gépjármű-vezetőre bízott százmilliós értékű árukészletet is őrizni tudnák, még Németországban is alig néhány van. A kamionokban nem véletlenül alakítottak ki magas komfortfokozatú fülkéket a gyártók. A sofőrnek gondoskodnia kell a szállított árukészlet biztonságos őrzéséről, hiszen ezért maga a fuvarozó cég is felel – mondja.

Somogyi Gábor szerint a szabályok bevezetése egyértelműen azzal a szándékkal történt, hogy kiszorítsák a keleti fuvarozókat az EU piacairól. A fuvarszervezések sajátos ritmusa mellett – amely nagyjából négyhetes ciklusokat jelent – lehetetlen megoldani, hogy egy gépkocsivezetőt hetente vagy kéthetente hazautaztassanak 45 órára. Helyben, szállodában viszont nem gazdaságos a pihenőidő eltöltése, a szállás, a parkolás és a szükség szerinti helyi utaztatás összköltsége ugyanis 3-5 százalékos fuvardíj növekedést indokolna.

– Számításaink szerint az intézkedés következtében a magyar fuvarozó vállalkozásoknak évente 21-37 milliárd forintnyi többletköltsége keletkezne, ez vállalkozásokra lebontva 3-6 millió forint többletkiadást jelent, ami számos kisvállalkozás végét jelentheti. Több fórumon tiltakoztunk, hazánk berlini nagykövetét is kértem, hogy tegyen lépéseket az érdekünkben. Javaslatunkra a magyar kormány is komoly diplomáciai intézkedéseket tett az ügyben, megkeresték a német közlekedési minisztert is. Megnyugtató választ egyelőre nem kaptunk, de az is igaz, hogy Németországból még nem érkezett olyan jelzés, hogy valamelyik gépkocsivezetőnket megbüntették volna azért, mert nem hotelben töltötte a pihenőidőt. De szerintem ez csak idő kérdése – taglalja.

A főtitkár szerint Nyugaton sokféle előítélet él a kelet-európai sofőrökkel kapcsolatban. Például a közösségi videomegosztókon több, a kamionsofőrökre nézve nem éppen hízelgő filmet lehet látni arról, hogyan töltik el az idejüket a gépkocsivezetők a parkolókban.

– Meggyőződésem, hogy ezeken a filmeken nem a visegrádi négyek fuvarozói szerepelnek – fejti ki.

A legtöbb magyar cég négyhetente hazahozza a gépjárművezetőket és a járműveket. Ha azonban ennél rövid idő állna rendelkezésre egy-egy fuvarciklus lebonyolítására, az olyan anyagi terheket okozhat, amely a kisebb családi vállalkozások végét jelentheti. – Nem szabad elfelejteni, hogy a nyugat-európai ellátási lánc a kelet-európai fuvarozóknak köszönhetően működik jól, nélkülük megállna az élet az unióban. Nem kellene megnehezíteni az életüket – mondja a főtitkár.  

János hat éve foglalkozik fuvarozással, cégtulajdonos és sofőr is egyben. Főleg Németországból szállít a Benelux-államokba, valamint körfuvarokat tesz Magyarország és Németország és Olaszország területén. János szerint a nyugati országok a pihenőidőre vonatkozó intézkedéssel a saját piacukat védik. – A német sofőr, aki otthon tölti a pihenőidejét, hátrányba kerül azokkal a – főként – kelet-európai fuvarozókkal szemben, akik úgy igazítják az útjukat, hogy a pénteken felvett árut már hétfőn le tudják adni, míg a német sofőr csak hétfőn hajnalban indul el otthonról – fejti ki. János szerint ha a gépkocsivezető szállodában alszik, az őrizetlenül hagyott szállítmánnyal bármi történhet. – A gépkocsivezetők őrök is, a tolvajok kevésbé mernek hozzányúlni ahhoz az autóhoz, amelyikben ott van a sofőr. A magára hagyott tehergépkocsiból az üzemanyagot lopják el a leggyakrabban, például úgy, hogy megfúrják a tankot. Egy barátjának múlt héten ötszáz liter gázolaját vitték el. Sajnos előfordul, hogy a kamionsofőrök egymást lopják meg. Tud olyan esetről, amikor a tehergépkocsivezető egy szimpla közúti ellenőrzés során bukott le, amikor a rendőrök a pótkocsiban megtalálták a szivattyút és a gázolajas kannákat.

A szállítmányhoz nehezebb hozzáférni, de elő szokott fordulni, hogy lopási szándékkal megvágják a ponyvát. Árulkodó lehet, ha az árut leplombálják, ugyanis az ólompecséten szerepel a szállítmány márkája, ebből pedig egyértelműen kiderül, ha nagy értékű áru van a raktérben.

– Igaz, ilyen esetekben azt is előírják, hogy hol szabad megállni – mondja. János szerint előfordul, hogy úgy is megpróbálják kirabolni a kamiont, hogy a sofőr is benne van. Tavaly Olaszországban vele is megtörtént, hogy altatógázt fújtak a fülkéjébe, aztán elvitték a tárcáját, a pénzét. Az altatógázzal való támadás nem veszélytelen, ugyanis a bűnözők általában nincsenek tisztában az altató adagolásának a szabályaival. Volt olyan sofőr, akit örökre elaltattak.

A nyugat-európai tagállamok szociális dömpingre hivatkozva vezettek be protekcionista intézkedéseket a kelet-európai fuvarozókkal és sofőrjeikkel szemben, miközben egyes kelet-európai vállalkozók csak minimálbérre jelentik be alkalmazottaikat, hozzájárulva ezzel a negatív árspirál kialakulásához.

Szanyi Tibor, európai parlamenti képviselő a fuvarozóháború kapcsán kijelentette, hogy „az európai egységes piacon belül nincs helye nyugat-kelet töréseknek, piaci szektorok felosztásának, vagy egyes szereplők földrajzi alapon történő kiszorításának.”

– Európa keleti és nyugati felében is százezrek munkája függ egy jól működő, kiegyensúlyozott, szociálisan igazságos és üzletileg fenntartható európai fuvarozási szektortól. Nem lehet cél a nyugati munkahelyek megmentése a keletiek kárára, ahogy az fordítva sem támogatható. Éppen ezért arra van szükség, hogy a tagállamok várják meg az Európai Bizottság mobilitási csomagját, amely irányadó lesz a szektor számára. Mindaddig a tagállamok tartózkodjanak a versenykorlátozó, valamint a közös piaccal és a közösségi értékekkel összeegyeztethetetlen intézkedések bevezetésétől” – mondta el a szocialista képviselő.

„Az EU sikere éppen a protekcionizmus leküzdésében áll. Ennek megfelelően a fuvarozási szektort érintő kérdést sem lehet hatékonyan megoldani az egymásra való ujjal mutogatással. Közösségi útmutatásra és az érintett tagállamok párbeszédére van szükség” – tette hozzá Szanyi Tibor, EP-képviselő. (MN)

 

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.