A MÁV rendszerét is meghackelték, de ők hálásak voltak ezért

A vasúttársaságnál és a Szerencsejáték Zrt.nél is találtak biztonsági rést, de ők nem tettek feljelentést.

Lőrincz Tamás
2017. 07. 25. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly ősszel a MÁV-ot is értesítették úgynevezett etikus hackerek, hogy biztonsági rést találtak a vasúttársaság e-ticket-rendszerében. A MÁV lapunkat arról tájékoztatta, hogy a „jelzést megköszönték, a hibát pedig javították”. A MÁV azt nem részletezte, hogy pontosan milyen jellegű hibát találtak a rendszerben, de az eset kísértetiesen hasonlít a BKK körül kirobbant botrányra.

Múlt héten ugyanis kiderült, feltörhető a BKK netes értékesítési rendszere, a hibát felfedező etikus hacker pedig 50 forintért vett egy bérletet. Állítása szerint jó szándékkal tette mindezt, csak tesztelni akarta a rendszert, a biztonsági rés felfedezése után pedig azonnal jelezte a problémákat a BKK-nak.

Azt nem tudni, hogy mindkét esetben ugyanaz a hacker törte-e fel a rendszert, az viszont biztos, hogy a hiba felfedezését követően, mindkét alkalommal jelezték problémát. A különbség leginkább a vállalatok reakciójában mutatkozott meg, a MÁV ugyanis nem tett feljelentést, míg a BKK rendszerét fejlesztő T-Systems igen. A vasúttársaság rendszerét egyébként a – MÁV-Start csoporthoz tartozó – MÁV Informatika Zrt. fejlesztette. 

A Heti Válasz hétfőn már bemutatta azt a bejelentést, amelyet a lap állítása szerint a BKK kapott az etikus hackertől. A levél szerint a fiú feltörte már a MÁV és a Szerencsejáték Zrt. oldalát is, és így tett szert ingyen vonatjegyre, valamint közelebbről meg nem nevezett anyagi előnyökre. Lapunk megkereste a Szerencsejáték Zrt.-t is, ahol kérdéseinkre azt válaszolták, hogy ügyfélszolgálatukon keresztül 2016 nyarán kaptak jelzést egy hibáról, amely - állításuk szerint - nem érintette a fogadási rendszert. - A bejelentést megköszöntük, a hibát kivizsgáltuk és azonnal kijavítottuk. Társaságunk a bejelentést alacsony kockázatú technikai hibának minősítette, károkozás nem történt - írta a Mávéhoz igen hasonló válaszát a Szerencsejáték Zrt.

A BKK-s eset után a fiatalembert egyébként gyanúsítottként hallgatta ki a rendőrség, hétfőn emiatt szimpátiatüntetést szerveztek mellette. Az eljárás miatt azóta elnézést kért a BKK vezetője és a T-Systems is. 

A tüntetés után a demonstrálók közös nyilatkozatot adtak ki, amelyben azt követelték, hogy a T-Systems álljon el a feljelentésétől, valamint a vállalat dolgozzon ki egy protokollt az etikus hackerekkel való együttműködésre, vezessen be számukra átlátható jutalmazási rendszert. Mint írták, etikus hackerként közérdekből, jobbító szándékkal hívta fel a figyelmet a rendszer sérülékenységére, mégis eljárás alá vonták. – Ilyen jelenetek csak sötét diktatúrákban és hollywoodi filmekben játszódnak le. Egy szabad és demokratikus országban ez megengedhetetlen – tették hozzá.

Kikerülhettek a shop.bkk.hu-n regisztráltak adatai

Több mint háromezer ember adatai – nevek, e-mail címek, személyiigazolvány-számok és jelszavak – kerültek a 24.hu birtokába, melyeket a portál forrása szerint a BKK új online jegyértékesítési rendszeréből szerezhettek meg. Szakemberek szerint ha valósak az adatok, akkor több súlyos biztonsági hibát is elkövettek a fejlesztők, az áldozatok pedig sérelemdíjért perelhetnek. Az adatvédelmi hivatalnál a 24.hu bejelentést tett, ott a BKK tájékoztatását várják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.