Fideszes belháború zajlik a bírói posztokért

Nem tesz le a kormány arról, hogy kormánytisztviselőket, hivatalnokokat zsilipeljen át az igazságszolgáltatási rendszerbe.

M. László Ferenc
2017. 08. 01. 8:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tesz le a kormány arról, hogy kormánytisztviselőket, hivatalnokokat zsilipeljen át az igazságszolgáltatási rendszerbe. Mint arról a 444.hu beszámolt, a szaktárca kidolgozta azt a rendelettervezetet, amely a közigazgatási bírói posztra pályázók pontozását szabályozná. Ebben az szerepel, hogy a közigazgatásból – állami hivatalokból, akár minisztériumokból – átpályázó, jogi végzettségű jelentkezők többletpontokat kaphatnak a szakmai előéletükre. A cél az, hogy ne csak azok rúghassanak labdába, akik eddig a bíróságon építették a karrierjüket.

Csakhogy a minisztériumi terveket ellenzi az igazságszolgáltatás igazgatási szerve, az Országos Bírósági Hivatal (OBH). A 444.hu több bekezdést is idézett a hivatal állásfoglalásából, ezekből pedig kiderül: az OBH egyik fő kifogása az volt, hogy a közigazgatásban és az igazságszolgáltatásban dolgozók teljesen másképp szocializálódtak. A hivatali apparátusban természetes az alá-fölé rendeltség, és ez nem hagy teret a függetlenségnek, ami a harmadik hatalmi ágnál viszont alapelv. 

Az OBH ellenállása azért pikáns, mert elnökét, Handó Tündét – Szájer József fideszes európai parlamenti képviselő feleségét – az ellenzék tiltakozása mellett a kormánypárti képviselők választották meg 2011-ben, menesztve a korábbi főbírót, Baka Andrást.

A lapunk által megkeresett jogászok szerint sem a különálló közigazgatási bíráskodás létrehozása, sem pedig a „külsősök” beengedése a szervezetbe nem ördögtől való. Ugyanis a szakemberek körében 1990 óta konszenzus van arról, hogy a Rákosi-rendszer felszámolta közigazgatási bíráskodás önállóságát helyre kell állítani. Ráadásul jogállami elvárás, hogy az állampolgárok ügyeit intéző különféle hatóságok (járási hivatalok, adóhatóság, médiahatóság stb.) ügyeit független bíróság kontrollálja. A közigazgatási ügyek pedig speciális tudást igényelnek. Leegyszerűsítve: nem jó, ha egy válási ügyeket tárgyaló bíró foglalkozik adójogi kérdésekkel. Ezért elkülönült szervezetre, éves költségvetésre, saját vezetőkre és utánpótlásra van szükség.

Csakhogy a Fidesz 2010-es kétharmados győzelméig nem volt meg a minősített többség a rendszer átalakításához: a közigazgatási bíráskodás 22 éven keresztül a rendes bíróságokon zajlott. 2012-ben végül kiemelték a közigazgatási bíráskodást, de egyben össze is kötötték a munkaügyi területtel. Szakmai berkekben azt hallani, ebben a munkaügyi bíróként dolgozó Handó lobbizása is szerepet játszott. Végül 2016-ban az igazságügyi miniszter, Trócsányi László rászánta magát, hogy teljesen önállósítsa a közigazgatási bíróságokat, ám ekkor már nem volt meg a Fidesz kétharmada, és a korábbi évek politikai nyomulását – az önálló hivatalok elfoglalását – látva az ellenzék bizalmatlan volt. Trócsányi ugyanis nem az OBH-ra, hanem egy héttagú testületre bízta volna az új bírók kiválasztását, továbbá létrehozott volna egy felsőbíróságot, ahova az olyan, politikailag kényes ügyek kerültek volna, mint a közbeszerzések, az adóhatósági határozatok, a piacszabályozási, átláthatósági ügyek. Az ellenzék attól tartott, hogy a Fidesz így „akadálymentesítette” volna a klientúra gazdagodását, ráadásul olyan kormánytisztviselőket nevezhettek volna ki bíráknak, akik 2010 óta a Fidesz segítségével építettek karriert a hivatalokban.

Bár a feles többséggel átnyomott törvény főbb részei elbuktak Áder János államfő és az Alkotmányosság ellenállásán, a kormány nem adta fel: a 2018-as költségvetésbe bekalkuláltak több száz új bírói státust. Forrásaink szerint most arról folyik a vita, hogy ki tölthesse fel ezeket az állásokat: az OBH-nak, esetleg a kormánynak is legyen-e beleszólása. Arra eddig is volt lehetőség, hogy jogászok „kívülről” pályázzanak bírósági állásokra, ám eddig az igazságszolgáltatási előélet előnyt élvezett. Ezt a szabályt próbálja a tavalyi kísérlet bukása után most kerülő úton felpuhítani a kormány.

Úgy tudjuk, nem is Handó és Trócsányi áll szemben egymással, sokkal inkább a Miniszterelnökség szeretné beereszteni a bíróságokra a hivatalnokokat. Trócsányi közvetíteni próbál, forrásaink szerint ennek is köszönhető, hogy a rendelet részben meghagyná Handó mozgásterét: például a jelöltek meghallgatását pontozva az OBH még megállíthatná az állami apparátusból átjelentkezők jelentős térnyerését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.