A Roszatom veheti bérbe Pécs repülőterét

A várható ügylet összefüggésben van a fideszes irányítású nagyváros csődhelyzetével is.

Babos Attila
2017. 09. 21. 3:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy osztrák felségjelzésű, hatalmas, hófehér Bombardier magánrepülőgép érkezett, majd repült tovább szerda kora délután a pécs–pogányi légikikötőből. Utasa egy kiemelten védett üzletember volt, így Magyarországon a Terrorelhárítási Központ vigyázott rá. Alekszej Lihacsovról van szó, aki nem más, mint az orosz állami atomenergetikai konszern, a Roszatom vezérigazgatója. Az orosz üzletember előbb Paksra látogatott, majd onnan a Pécs határában álló repülőtérre ment. A Magyarországra érkező delegáció tehát szerdán kipróbálta a pécsi repteret, ami azt a sajtóértesülést támasztja alá, hogy a magyar kormány megállapodhat, vagy előzetesen talán már meg is állapodott az orosz atomenergetikai óriással arról, hogy a paksi bővítéshez szükséges ipari és magáncélú légi forgalmat is Pécs–Pogányt használva bonyolíthatják le.

A Magyar Nemzet nem hivatalos, ám több, egymástól független forrásból származó információja szerint a kormány végül megmenti a csőd szélén táncoló, hozzávetőleg 7,5 milliárd forintos működési hiányt felhalmozó pécsi önkormányzatot. Erre úgy kerülhet sor, hogy a kormányzat kifizeti Pécs tartozásait, ám cserébe be is nyújtja a számlát. Vagyis a város nem kap ingyenpénzt, és ez nem csupán azt jelenti, hogy sokkal szigorúbb gazdálkodást várnak majd el Pécstől, hanem azt is, hogy az állam gyakorlatilag bevásárol a megyeszékhelyen.

A legnagyobb tétel a kormány pécsi listáján a Pécs–Pogány repülőteret működtető cég felvásárlása lehet. Ugyanakkor értesüléseink szerint az állam a repteret átvétele után kis túlzással azonnal bérbe is adná a Paks II.-t építő Roszatomnak. Ha így lesz, az ügylettel egyáltalán nem jár rosszul a kormányzat. S nem mellékes, hogy a szóban forgó repülőtér észszerű választás lenne az oroszoknak is, hiszen van közvetlen autópálya-csatlakozása. A sztráda Pécsről a dunai kikötővel rendelkező Mohács felé halad, és a fővárosig futó autópályának Paksnál is van lehajtója. Ráadásul a személy- és teherautó-forgalom sem jelentős a Pécs–Szekszárd, de még a Pécs–Paks vonalon sem. A megyeszékhelyen egyébként ezeket a híreket hallva a helyiek azt vetették fel, hogy egy ilyen lehetőséget vajon miért nem a pécsi városvezetés használ ki, miért nem Páva Zsolték adják ki a repülőteret.

A pécs–pogányi repteret az állam feltehetőleg 2,8 milliárd forintos áron veszi majd meg. A pécsi önkormányzat ugyanis tavasszal ekkora értéken állította be ezt a tételt a költségvetésébe. Illetve az önkormányzati zárszámadás során is ezt az összeget állapították meg mint remélt, az év során befolyó bevételt. Az önkormányzatoknak papíron ugyanis semmiképpen sem lehet hiány a költségvetésükben. Páva Zsolt (Fidesz) polgármestersége alatt Pécsett a hatalmas adósságot évek óta – rendszeresen – virtuális bevételekkel „tüntették el”, így jövőbeni tervezett ingatlanértékesítésből beszedett összegek megadásával. Miután azonban az összértéküket tekintve többmilliárdos ingatlaneladásokból általában semmi sem lett, a működési hiány csak nőtt és nőtt a pécsi költségvetésben.

Információink szerint a döntés már megszületett arról, hogy Orbán Viktor kormánya nem hagyja az út szélén a csődközelben lévő pécsi önkormányzatot, ugyanakkor „a számla” kifizetése mindenképpen fájni fog a pécsieknek. Forrásaink szerint a Fidesz legbelső köreiben is az a nagyon határozott vélekedés, hogy ez nem maradhat következmények nélkül. Péccsel példát kell statuálni, ám mindemellett válságmenedzselésre is szükség van. Habár úgy tudjuk, már a Fideszben sem számolnak azzal komolyan, hogy Pécsett a kormánypártok győzhetnek 2018 tavaszán, a jelenlegi helyzetet sem hagyhatják szó és tettek nélkül, s nem hagyhatják magára a nagyvárost. Azt még csak találgatják Pécsett, hogy ennek a helyzetnek milyen politikai következményei lesznek, de abban is biztos mindenki, hogy fejek fognak hullani.

Nem elhanyagolható az a körülmény sem, hogy információink szerint akár 17,5 milliárd forintot is hajlandó lesz adni a pécsi önkormányzatnak a kormány, mert a 7,5 milliárdos működési hiány kifizetése mellett még a város többségi tulajdonában álló cégektől is átvállalnának egy összesen 10 milliárd forintos adósságcsomagot. Sőt az sem biztos, hogy ez utóbbi nem lesz egyedi eset. Nem lehet ugyanis még kizárni, hogy a pécsi intézkedéscsomagot követi majd egy újabb adósságátvállalás a megyei jogú városok önkormányzati cégeinél.

Úgy tudjuk, a két legjobban működő, nyereséget termelő, s így valós piaci értékű pécsi önkormányzati többségi tulajdonú cég, a pécsi távhőszolgáltató, a Pétáv Kft., illetve a helyi víziközmű-szolgáltató, a Tettye Forrásház Zrt. kerülhet állami kézbe. Vélhetőleg ezek a nemzeti közműholdinghoz, az Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt.-hez kerülhetnek majd. Továbbá értesüléseink arról is szólnak, hogy mindezeken túl egy komolyabb, jelenleg még a pécsi önkormányzat tulajdonát képező ingatlanokból álló csomag is állami kézbe vándorolhat át. A baranyai megyeszékhely szempontjából az lesz ebben a nagy kérdés, mennyire fog tudni beleszólni a pécsi vezetés, hogy mely ingatlanokat adja át az államnak.

Nyilvánosságot ígér a Roszatom

A Paks II.-beruházásnál minden szerződéses munka előkészítése és lefolytatása a nyilvánosság előtt fog zajlani, összhangban az uniós követelményekkel – mondta Alekszej Lihacsov, a Roszatom vezérigazgatója szerdán a leendő ötös és hatos blokk helyszínén. A Roszatom nem látja akadályát annak, hogy 2018 januárjában ezen a helyen megkezdődhessen a felvonulási épületek kivitelezése – szögezte le Lihacsov. Süli János, a paksi atomerőműért felelős tárca nélküli miniszter azt mondta: a Roszatom legmagasabb szintű vezetője is megerősítette, hogy visszavonhatatlanul megkezdődik a munka. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.