Durva információs háború tört ki az RTL és a kormánypárti média közt

A Figyelő indította a támadást az RTL tavalyi vesztesége miatt.

MN
2017. 09. 08. 13:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Az RTL Magyarország ellen összehangolt, hazugságokkal és csúsztatásokkal teli, támadás indult” – írja a Facebookon Kolosi Péter, az RTL Magyarország programigazgatója és vezérigazgató-helyettese. Bejelentette azt is, hogy a Figyelő hetilapnak bíróság előtt kell felelnie hazug állításaiért, vagyis beperlik a most csütörtökön megjelent, az RTL pénzügyeiről szóló cikkért.

Az ügy előzménye, hogy a kormányközeli tulajdonba került Figyelő – főszerkesztő a Századvégtől érkező Lánczi Tamás, a tulajdonosok közvetve Schmidt Mária és gyermekei – friss számában meg jelent egy kétoldalas, szerző nélküli cikk Miért hamisít a magyar RTL? címmel, amelyben a Magyar RTL Televízió Zrt. 2016-os mérlegében szereplő 1,44 milliárdos veszteségről, illetve a beszámolóban szereplő magyarázatról, a hirdetési piac zsugorodásáról írnak.

A cikkben olyan kifejezések szerepelnek, mint hogy „nem tudják pénzzé konvertálni” a nézettségi előnyüket, a reklámidejüket értékesítő R-Time sales-house „képtelen állni a versenyt”. Az RTL problémája a cikk szerint „szemmel láthatóan az átfogó üzleti stratégia hiányából fakad”. A végkövetkeztetés pedig az, hogy a cég valójában eladó, mert az anyacég, a luxemburgi RTL vagy a német Bertelsman „valamilyen módon megszabadul a kolonctól”. Az ismeretlen szerző azt is tudni véli, hogy a vevő a Viacom lehet.

Kolosi erre azt írja: „Nem teljesen világos, hogy miért akarná az RTL mint állítólagos eladó piaci borúlátással rontani egy esetleges áralkuban a tárgyalási pozícióit, ahogy az sem, hogy a Magyarországon kifejezetten jelentős tevékenységet, sőt a régiós központjának több részlegét is Budapesten üzemeltető Viacom mint vevő miért hinne jobban az RTL »kozmetikázott« adatainak, mint a saját piacismeretének.”

Az RTL vezérigazgató-helyettese azt is megjegyzi, hogy a Figyelő cikkét néhány óra múlva már a közszolgálati Híradó.hu is átvette. Közben pedig a szintén kormányközeli Origo nézettségi adatokat tett közzé arról, hogy a rivális TV2 megelőzte nézettségben az RTL Klubot. A bemutatott grafikonok azonban nem a piacon bevett 18–49 éves korosztály adatait mutatták, és nem is a TV2 által használt 18–59 éves korcsoportot, hanem a 18 éven felüli, „választókorú nézők”-re vonatkoztak.

Kolosi szerint a reklámpiac valóban zsugorodott, már ha nem számítjuk az állami hirdetéseket, amelyek mértéke az elmúlt hat évben hatszorosára, a tavalyi évhez képest pedig duplájára nőtt. Ráadásul ehhez a szereplők jelentős része nem vagy csak nagyon kis részben férhet hozzá, a nagyjából hatmilliárd forintos bővülés legnagyobb nyertese pedig épp a TV2.

Kolosi arról is ír, az RTL tavaly év végén ügyvédi felszólítást kapott, hogy fizessen több mint 4 milliárd forintot a TV2-nek. Ezt nem tették meg, a TV2 pedig nem perelt, vagyis látszólag értelmetlen volt az egész. A vezérigazgató-helyettes szerint viszont lehet, hogy a TV2 ezt az összeget „elhatárolt nyereségként” szerepeltette a mérlegben. Így valójában lehet, hogy nem 7,5 milliárd forint volt a tavalyi vesztesége, hanem akár 12 milliárd is lehetett, csak a fiktív követeléssel csökkentették.

Az RTL Klub és a kormánypártok közti háború nem új keletű. A 2014-ben bevezetett reklámadót eredetileg úgy alakították ki, hogy az kifejezetten a legnézettebb és legnagyobb bevételű kereskedelmi tévét sújtsa leginkább. Később ezen változtattak ugyan, de csak az Európai Bizottság nyomására, illetve az után, hogy az RTL Klub változtatott a hírműsorai szerkesztésén, és kifejezetten sokat kezdett politikával, a kormány számára kellemetlen ügyekkel foglalkozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.