Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala kedden közzétett vizsgálatában mulasztásokat és jogsértő gyakorlatokat tárt fel a sajátos nevelési igényű tanulók oktatáshoz való hozzáférésében. Székely László ombudsman megállapította, hogy a sajátos nevelési igényű, integrált oktatásra jogosult tanulók a szakemberek, vagyis a logopédus, a pszichológus hiánya miatt nem jutottak hozzá a szakvélemény szerinti ellátáshoz, illetve gondot jelent a gyerekeknek megfelelő iskolát találni. Súlyos problémának nevezte Székely, hogy a fenntartóknak nincsenek meg a szükséges forrásaik.
A vizsgálat megállapításai közül kiemelkedik a szakemberhiány, aminek következtében nagyon komoly fejlődési lemaradást szenvedhetnek el a speciális oktatásra szoruló gyerekek. A probléma nem új keletű, két éve a budapesti Neptun Utcai Óvoda bezárása is kisebb vihart kavart, mert az áthelyezett speciális oktatást igénylő gyerekek az új iskoláikban nem kapták meg a megfelelő körülményeket.
Csütörtöki reakciójában a Klebelsberg Központ – egyéb hiányosságokra nem reagálva – azt írta, hogy „folyamatosan bővülnek a sajátos nevelési igényű gyermekekkel foglalkozó szakemberek képzési lehetőségei”. Példaként említik, hogy a kormány kiterjesztette a Klebelsberg-ösztöndíjat a gyógypedagógiai alapszakos hallgatókra, és ezzel párhuzamosan a debreceni és a nyíregyházi egyetemen is elindult gyógypedagógus-képzés. Különösen érdekes a közlemény azon sora, amely a Klebelsberg Központ olyan feladatairól ír, amelyekről pont azt állapította meg az ombudsman, hogy nem érnek el eredményt:
Emellett a tankerületi központok munkáltatói hatáskörükben eljárva szervezik a szakos ellátás biztosítását, illetve folyamatosan hirdetik a gyógypedagógiai állásokat.