Novemberben kezdődik a 3-as metró felújítása

A Strabag és a Swietelsky kezdi a 3-as metró felújítását. A BKK javaslatokat vár a felszíni tömegközlekedésre.

2017. 09. 04. 18:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

November elején kezdődik és 2020 augusztus végére fejeződhet be a 3-as metró felújítása – közölte hétfőn Tarlós István (Fidesz–KDNP). A főpolgármester a 137,5 milliárd forintos, a BKV lebonyolításában zajló fővárosi beruházás legfontosabb elemének, az alagút-felújítási tendernek az eredményét ismertette: a 17,1 kilométer hosszú metróvonalon a Swietelsky Vasúttechnikai Kft. 47,8 milliárd forintért nyerte el a vágányépítést, valamint a biztosítóberendezések és a központi diszpécserrendszer korszerűsítését is magába foglaló munkákat, amelyeknek a végső átadási határidejét 2020. augusztus 24-ben határozták meg. Az már korábban eldőlt, hogy a metróvonal északi szakaszán az Újpest-Központ és a Dózsa György út közötti hat állomást – 2018. december 31-i átadással – a Strabag Építőipari Zrt. újíthatja fel 24,1 milliárd forintért.

A két szerződés értéke együttesen meghaladja a teljes beruházás – államilag garantált – összegét. Az eredeti költségbecsléshez képest az alagút-felújítás 15 százalékkal, az északi állomások felújítása 23 százalékkal lett drágább. Mivel a középső, illetve a déli metrószakasz 14 állomásának felújítására 44, illetve 47 százalékkal magasabb ajánlatok érkeztek, azokat a pályázatokat megsemmisítették. Ugyanis a fővárosnak úgy sem lenne elegendő fedezete a kifizetésükre, hogy júniusban 30 milliárd forintot különítettek el a többletköltségekre. A BKV legkésőbb októberben két új közbeszerzési eljárást indít.

Mindazonáltal Tarlós István kijelentette: „Soha többé nem lehet azt mondani, hogy nem kezdődött el a 3-as metró felújítása, a munkák megkezdése elé már nem lehet akadályt gördíteni.” Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, valamint a nyertes cégek illetékesei aláírták a két kivitelezési szerződést. 

A metróállomások felújításának a legvitatottabb része továbbra is az akadálymentesítés, ami az északi szakaszon azt jelenti, hogy Újpest-Központnál, Újpest-Városkapunál, a Forgách utcánál és a Gyöngyösi utcánál lift épül. Az Árpád hídi metróállomásnál most is található felvonó, egyedül a Dózsa György útnál nem lesznek liftek, de ott a fix lépcsők mellé mozgólépcsőket építenek be. Minderről Bolla Tibor a Magyar Nemzetnek elismerte, hogy ez még nem akadálymentesítés, a mozgáskorlátozottak és a babakocsik számára a lehető legjobb műszaki megoldáson még dolgoznak, s akár „menet közben” is módosíthatnak a terveken. A mozgólépcsők a metróalagutat az aluljáróval kötik össze, viszont onnan a felszínre továbbra is csak a hagyományos lépcsők, illetve a kerekesszékkel, babakocsikkal is használható rézsűk vezetnek fel. 

November elejétől azonban több mint egy évig nem utazhat senki a metrón az északi szakaszon. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) úgynevezett mobilitási tervet dolgozott ki a felszíni közlekedés rendjére. A napközben sűrűn közlekedő metrópótló buszok Újpestről a 3-as vonal ideiglenes végállomásáig, a Lehel térig szállítják majd az utasokat, de esténként és a hétvégéken a metró teljes vonalán pótlóbusszal lehet utazni.

A pótlóbuszok zavartalan haladását a BKK forgalomtechnikai módosításokkal, előnyben részesítésekkel segítené. Ehhez tartozik, hogy a BKV vezérigazgatója cáfolta a Világgazdaság értesülését, miszerint „buszvezetőhiány” fenyegetné a BKV-t. Bolla Tibor szerint mind busszal, mind sofőrrel garantálni tudják a metrópótlást, a korábban megkezdett toborzást azonban folytatják, mert továbbra is nagy a fluktuáció. 

A BKK a négy kerületet (IV., XV., XIII., III.), azon belül hét városrészt érintő többi busz- és villamosjárat menetrendjéről és útvonaltervéről „társadalmi egyeztetést” hirdetett: hétfőtől szeptember 17., vasárnap éjfélig várja a fővárosban közlekedők észrevételeit, hozzászólásait az interneten, a www.bkk.hu/te/m3-eszak oldalon. Mint írják, a beérkező javaslatokat a terv véglegesítésekor figyelembe veszik. A BKK egyben figyelmeztet: a metrópótlás miatt kényszerűen megnövekedik majd az utazási idő, esetenként több átszállásra lesz szükség, amiért az érintettek türelmét kéri. Egyben felhívja a figyelmet, hogy sok esetben az elővárosi vasútvonalakkal is el lehet jutni Budapest szívébe. 

A „mobilitási terv”

Angyalföldön 

A Váci út térségéből a metrópótlás idején a lezárt metrószakasz fölött közlekedő, igen sűrűn induló metrópótló autóbuszokkal könnyen elérhető a belváros. A XIII. kerület térségében a Lehel tér felé közlekedő metrópótló buszokra a metróállomások környezetében lehet felszállni. A 14-es járat mellett a metrópótlás ideje alatt munkanapokon a jelenleg csak Újpesten és Rákospalotán közlekedő 12-es villamos szerelvényei is a Lehel térig járnak nagyobb befogadóképességű szerelvényekkel, de a Gyöngyösi utcai lakótelep térségéből közvetlenül a 105-ös buszjárattal – az Andrássy úton át – is megközelíthető a városközpont.

Újpest központi részén

Az Árpád úti lakótelep térségének jobb kiszolgálására bizonyos metrópótló buszok az Árpád üzletháztól indulnak, így a Rózsa utca környékéről közvetlenül elérhető a 3-as metró üzemelő szakasza. A Görgey Artúr út vonzáskörzetéből indulók a villamosokkal egészen a Lehel térig utazhatnak. A pótolt metrószakaszt elkerülve a Tél utcai lakótelep felől a megerősített kínálattal közlekedő 20E gyorsjárattal, a Baross utca és az István út környéke felől a szintén sűrűbben induló 30-as járatcsalád járműveivel is megközelíthető a belváros.

Káposztásmegyer és Újpest kertvárosi része

A metrópótló buszokra Káposztásmegyer és Újpest kertvárosi része felől érkezve az Árpád üzletháznál, Újpest-Központban, illetve Újpest-Városkapunál lehet átszállni. A felsorolt átszállóhelyeket a 14-es villamossal, a 20E és a 30-as járatcsalád járműveivel, a 122-es és a 220-as autóbusszal változatlanul el lehet érni. Az ebben a térségben élőknek számos, a korábbiakban már említett alternatív utazási lehetőség is a rendelkezésükre áll.

Rákospalota és Újpalota térsége

Rákospalota térségéből a központ felé közlekedőknek kifejezetten ajánlják a munkanapokon hosszabb útvonalon, nagyobb befogadóképességű szerelvényekkel egészen a Lehel térig közlekedő 12-es villamosokat. A metrópótlás ideje alatt a 25-ös vagy a 225-ös járattal a Mexikói út felé is utazhatnak, további lehetőség a belváros megközelítésére az 5-ös autóbuszok használata. Az 1-es villamos felé vezető irány szerepe felértékelődik, ezért a BKK az újpalotai utasoknak arra hívja fel a figyelmét, hogy a 69-es villamossal vagy pedig a Nyírpalota utcán végighaladó autóbuszjáratokkal, majd az 1-es villamosra átszállva is elérhetik a Váci út térségét.

Óbuda térsége

A III. kerületből a metrópótlás idején a Vörösvári út és a Bécsi út környékéről indulva a fonódó villamosjáratokkal, az északi kerületrész és a Szentlélek tér vonzáskörzetéből a szentendrei HÉV-vel a Batthyány téren át a 2-es metróra átszállva is eljuthatnak a belvárosba. A belső Szentendrei út környékén élők számára a 34-es és a 106-os járat meghosszabbított útvonalon és szükség szerint megerősített kínálattal a Lehel térig közlekedik. A Flórián tér környékéről utazók számára további lehetőség, hogy a 109-es buszokkal indulva és a 2-es metróra átszállva vagy pedig közvetlenül a 9-es járattal közelítsék meg a városközpontot.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.