Már írják az új Nemzeti alaptantervet (NAT): az uniós forrásból fedezett, 2,4 milliárdos projekten a nyilvánosság kizárásával száz ismeretlen szakértő dolgozik – írja a Népszava.
Noha az eddigi tervek szerint már a 2019 szeptemberében induló tanévtől az új NAT szerint zajlana az oktatás az iskolákban, a Köznevelés tantervi-tartalmi szabályzóinak felülvizsgálata és átdolgozása néven futó (az EFOP-3.2.15-VEKOP-2017 konstrukcióban megvalósuló) fejlesztés befejezésének tervezett határideje 2020. október 31. – teszik hozzá.
A lap szerint a milliárdokat kóstáló projekt szinte teljes titokban, a nyilvánosság kizárásával zajlik, a jelentősebb oktatási és pedagógusi szakszervezetek nem vesznek részt benne, ahogy a több mint félszáz szakmai szervezetet tömörítő Civil Közoktatási Platform (CKP) szakértői sem. Úgy tudják, a munka Csépe Valéria, a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztos vezetésével, száz szakember bevonásával indult meg. Egy áprilisi kormányhatározat előírta a széles körű társadalmi egyeztetést is, ám az a mai napig nem történt meg: a lap szerint Csépe Valéria néhány szűkebb körű szakmai fórumon ugyan bemutatta az addig elkészült NAT-verziót, ám vitára sehol nem kerülhetett sor.
A koncepciót eddig nem hozták nyilvánosságra, ám a Pedagógusok Szakszervezete követelésére megkapta a legutóbbi változatot, amely a koncepció kidolgozásából kihagyott szervezetek szakértőihez is eljutott – írja a Népszava.
Az új Nemzeti alaptanterv előkészítése a törvényben meghatározott rend, szakmai eljárások és egyeztetések szerint történik, a szakmai nyilvánosság teljes, ütemezett bevonásával – reagált közleményben az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi). Jelenleg a NAT koncepciótervezetének kidolgozása zajlik, és folyamatosak a szakmai egyeztetések – szögezték le. Mint írták, az új Nemzeti alaptanterv koncepciótervezete a Köznevelési Kerekasztal mellett működő tartalomfejlesztési munkacsoportban folytatott munka eredményeit felhasználva készült el. A koncepciótervezetét Csépe Valéria több szakmai fórumon ismertette, beleértve a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) közoktatási elnöki bizottságát, valamint az MTA filozófiai és történettudományok osztálya pedagógiai tudományos bizottságát.