Kopaszi-torony: tájseb vagy jelkép?

Varsót és Prágát nem zavarják a kis felhőkarcolók, ettől még nem biztos, hogy nekünk is szükségünk van rájuk.

Pintér Bence
2017. 10. 16. 13:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kell Nyugatra mennünk égbe nyúló épületekért, elég átnézni a visegrádi szomszédságba. Varsóban immár több mint hatvan éve nyújtózik az ég felé a szovjet nép ajándéka, a sokak által gyűlölt Kultúra és Tudomány Palotája: az épülettel kapcsolatos ellenérzések viszont nem fogták vissza a lengyel főváros terjeszkedését az ég felé. Összesen két tucat épület magasodik száz méter fölé, és jelenleg is hat ilyen épül, ebből a Foster + Partners által tervezett Varsó Torony 310 méteres lesz. Prága Pankrác negyedében három épület nyúlik száz méter fölé, és épül egy negyedik is; de Pozsonyban is találunk hat ilyen magasságot elérő épületet, és a közeljövőben átadják Nivy Tower 125 méter magas tömbjét is. 

Budapest sem először álmodik felhőkarcolókkal – sőt, talán mondhatjuk azt, hogy a város sziluettjében alapvetően idegen torony- és magasházakról szóló vita az elmúlt évtizedekben folyamatosan vissza-visszatért, most pedig csak újra kiéleződött. A témában megszólaló hazai építészek szerint Budapestnek – finoman szólva – sem praktikus, sem városképi szempontból nincs szüksége ilyen jellegű épületekre. Eközben viszont, mint látjuk, a környező országokban is sorra-másra épülnek az egyre magasabb épületek. A kérdés valójában tehát úgy szól: vajon Budapest álmodik felhőkarcolókkal, vagy csak Budapestre álmodnak felhőkarcolókat? 

Az újbudai Kopaszi-gát mellett kezdődő BudaPart-projekt kapcsán már tavaly szó volt egy magasház építéséről: egy kissé esetlen, százhúsz méteres hasáb tűnt fel az új városrészként hirdetett lakó- és irodanegyed látványtervein. Az elmúlt hónapban azonban új, csinosabb látványterv került elő, és az is kiderült, hogy a tervezett toronyház a jelenleg öt kerületben szétszórt Mol-csoport új székháza lenne a világhírű Foster + Partners tervezésében. A vita azonban már tavaly elindult az ügyben: az Urbanistának nyilatkozó Golda János építész arról beszélt, hogy nem erőltetné a magasházakat, de nem is zavarná egy ilyen beruházás; Varga-Ötvös Béla városfejlesztő közgazdász viszont több szempontból is kritizálta az elképzelést. Szerinte ugyanis a magyar fővárosban nincs „magasépítési kényszer”, egy magányosan álldogáló magasház roncsolja a város egyébként páratlan sziluettjét. Körmendy Imre építész, a Magyar Urbanisztikai Társaság elnöke pedig egyenesen arról beszélt, hogy vannak városok – mint Róma vagy Washington D.C. –, ahol nincs helye toronyházaknak, és Budapest is ilyen. 

A Mol Campus névre keresztelt projekt honlapján egyébként a cég meg is mutatja, hogy Budapest egyes pontjairól hogy fog kinézni az új torony. A képek tanúsága szerint a Duna budai partjáról gyakorlatilag fel sem fog tűnni a jelenléte, mivel a Gellért-hegy kitakarja az új épületet. A pesti oldalról nézve, illetve a Margit-híd budai hídfőjétől dél felé tekintve azonban többnyire feltűnik az épület a Gellért-hegy lábánál. Az tehát nem kérdés, hogy a Mol Campus tornya a világörökség részének számító városkép része lesz – a kérdés inkább az, hogy ezt mennyire tartjuk zavarónak. Nigel Dancey, az épület tervezője a Hvg.hu-nak arról beszélt, hogy egy 120 méteres épület ma már nem is számít felhőkarcolónak; és azt is hozzátette, hogy szerinte Budapest nem ragadhat bele a múltba. Továbbra sem mindenki osztja azonban Dancey véleményét, sőt. 

 – Közmegegyezés, hogy ezeket a várossziluett vonalát jelző magasságokat nem lyukasztjuk át, nem bontjuk meg – mondja a városképről Schneller István, Budapest volt főépítésze lapunknak. Vegyük gyorsan sorba, hogyan is rajzolódik ki ez a sziluett. A különböző funkciókat ellátó magas építményeken, így ipari kéményeken és adótornyokon túllépve Budapest két legmagasabb épülete a Szent István-bazilika és az Országház a maguk 96 méterre nyúló kupoláival. A Duna másik partján ezt a folyó fölé 130 méterre magasodó Gellérthegy, illetve az alacsonyabban fekvő Várhegy és a vár kupolája egészíti ki a háttérben Buda dombjaival. A pesti oldalon kiemelkedő magasságú épület még a Semmelweis Egyetem Nagyvárad téren álló, 88 méter magas Elméleti Tömbje. 

– Ez a helyszín pedig nagyon közel van a világörökségi területhez: ha megnézzük a térképet, ezt a terület ugyanolyan messze van a Március 15. tértől, mint a Parlament – mondja a volt főépítész. 

Arról nem is beszélve, hogy ezen a területen a Főváros Önkormányzata által jóváhagyott eredeti városrendezési terv szerint a legmagasabb épület hatvanöt méteres lehetne – ennél magasabb épületeket a környéken egyébként egészen közel, a Csepel-sziget északi csücskén engedélyezne a terv. A BudaPart magasházának magasságát azonban ezt a városrendezései tervet semmibe véve, a gyorsított eljárás lehetőségeit kihasználva, az átfogó tervet csupán erre az egy telekre módosítva fogadták el. Schneller István szerint a városfejlesztési koncepció kijátszása, ez az esetlegesnek tetsző módosítás utat nyithat a szerinte átgondolatlan toronyházas projektek előtt. Ezzel kapcsolatos kérdéseinkre a BudaPart beruházásért is felelős Property Market Ingatlanfejlesztő Kft. elmondta: álláspontjuk szerint a magasház megépítését lehetővé tevő szabályozási tervet a vonatkozó magyar jogszabályok, így a világörökség védelmére vonatkozó jogszabályoknak megfelelve fogadták el. 

De nem csak a városkép egységét féltő kritikák érték a beruházást. A BudaPart-projektnek csak egy része a torony, ami körül méretben kisebb lakó- és irodaházak épülnek. Ha azonban ehhez még hozzáadjuk a Mol Campus huszonnyolc emeletén dolgozókat, új problémával is szembesülünk. Többen szóvá tették – és a Kopaszi-gátra járók is tisztában lehetnek ezzel –, hogy a terület tömegközlekedési és autós infratstruktúrája jelenleg nem éppen kielégítő, ehhez jönne még hozzá a több ezer új lakó és itt dolgozó ember kiszolgálása, amihez a közeli 1-es villamos és a mostani buszjáratok nyilván elégtelenek lesznek.

A csepeli magasházas tervek kapcsán Schneller István is hangsúlyozta, hogy oda is csak az infrastruktúra megfelelő megerősítésével – tehát például az északi és déli HÉV-vonalakat összekötő ötös metró kiépítésével – lenne érdemes ilyen negyedet tervezni. 

A Property Market erre reagálva lapunknak elmondta: jelentős közcélú infrastrukturális beruházást is meg fognak valósítani a belső út és közműhálózat, valamint a BudaPart főterének kialakítása mellett – ezek között legfontosabb a Dombóvári út Rákóczi hídi felhajtója közlekedési csomópontjának átépítése és bővítése, középtávon pedig például Fonódó 2 villamoshálózat, a buszjáratok sűrítése-fejlesztése és BUBI-állomások kiépítése van tervben. A Fonódó 2 tervezése a BudaPart fejlesztőjének finanszírozásában jelenleg is folyamatban van. Schneller István ezzel kapcsolatban elmondta: nem csak a tervezésben, a megvalósításban is részt kellene venni, ahogy az számos hasonló projekt esetében megvalósult külföldön. 

Kérdés azonban az is, hogy a kormányzat hogy áll hozzá az első budapesti toronyház fejlesztéséhez. Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára ugyanis azt mondta a Hvg.hu-nak, hogy a kormány nem fogja hagyni a felhőkarcoló felépülését, mivel az szerintük is fenyegetheti Budapest világörökségi besorolását. Lázár János pedig egyrészt szintén arról beszélt, hogy az Országháznál magasabb épület építését csak a „mohóság” motiválhatja; másrészt viszont október elején már Csepreghy harcias hozzáállására rácáfolva azt mondta, hogy neki, illetve a kormánynak nincs jogköre, hogy befolyásolja a felhőkarcoló sorsát. Ettől függetlenül a miniszter „tájsebnek” tartaná a tornyot, és ezt Tarlós István főpolgármesternek is megírta. Kérdés, hogy ha valóban lenne szándék a kormány részéről, akkor tényleg nem lennének megfelelő eszközök a cél eléréséhez. 

A helyzet tehát úgy áll, hogy a praktikus vállalati érdek egy torony álmában manifesztálódott, a fővárosi és kerületi vezetés pedig a korábban elfogadott tervek ellenére zöld utat adott a projektnek – ezzel szemben a kormány kissé erőtlen tiltakozása és a hazai építésztársadalom ennél határozottabb ellenérzései állnak. Hogy felépülése esetén „tájseb” vagy jelkép lesz-e a Mol Campus, ahogy azt Újbuda főépítésze gondolja, azt egyelőre nem tudhatjuk. Schneller István azonban arra emlékeztet minket, hogy irodaházak a legritkább esetben válnak jelképpé: ha megvizsgáljuk az ilyen épületeket, azt találjuk, hogy ezek mindig olyanok, amelyek valamiféle közösségi funkciót töltenek be. Ez a fajta minőség pedig nem igazán függ attól, hogy milyen magas egy épület.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.