Mit csinálnak a külföldi kampányguruk a magyar pártoknál?

A mindenre kiterjedő tanácsadás 30-40 ezer euróba kerülne, ezért legtöbbször csak részfeladatokra szerződtetik őket.

Lőrincz Tamás
2017. 10. 03. 8:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az LMP után a Demokratikus Koalíció (DK) is úgy döntött, hogy profi külföldi tanácsadók segítségét veszik igénybe a választási kampányban. A DK közleménye alapján ugyanis havi tízezer eurós (átszámítva nagyjából hárommillió forintos) díjért szerződtek a Smoot Tewes Group (STG) nevű amerikai céggel, ezért a pénzért pedig tanácsokat kapnak a párt kampánystratégiájával, kommunikációjával és ezek végrehajtásával kapcsolatban. Gyurcsány Ferencék választása nem véletlenül esett erre a vállalatra, a cég vezetői ugyanis részt vettek Barack Obama kampányában is, Dan Kanninen társtulajdonos pedig több fontos csatatér államban is segítette a volt elnököt.

Piaci forrásaink szerint ez az összeg teljesen reális, azonban feltehetően nem terjed ki minden, kampánnyal kapcsolatos tevékenységre. A tízezer eurós szerződési díj ugyanis általában arra elegendő, hogy a tanácsadók hetente egyszer-kétszer Magyarországra utazzanak, hetente pedig többször konzultáljanak Skype-on, e-mailben vagy telefonon a párt döntéshozóival. A szerződésekben pontosan leírják, hogy milyen módon zajlik az egyeztetés, és természetesen azt is, hogy az utazási és szállási költségeket a szerződéses összegen felül kell kifizetni.

A befutott tanácsadók egyébként szintén 10-15 ezer euróért vállalják ezt a munkát, így sokan meglepődtek, amikor az LMP azt kommunikálta, hogy a szakmában elismertnek számító Ron Werber teljesen ingyen ad nekik tanácsokat. A pénz ugyanis – mint minden profi szerződés esetében – igen fontos szempont, egy mindenre kiterjedő tanácsadás akár 30-40 ezer euróba is kerülhet. Azt ugyanakkor forrásaink hangsúlyozták, hogy a stratégiával és az egyes ügyekkel kapcsolatos végső döntést minden esetben a politikusok hozzák meg, így az esetleges negatív kampányokért végső soron a párt vezetői a felelősek.

A legtöbb hazai párt a több ezer eurós vagy dolláros díjat nem tudja beleszorítani a költségvetésébe, ezért gyakran csak részfeladatokban kérnek segítséget. Van, akinél a Facebook- és internetjelenlétet kell megszervezni, van, aki csak egy használható adatbázist szeretne, de az is előfordul, hogy kizárólag a terepmunkások kiképzésében szorul tanácsokra. – Néha az is elég, hogy ugyanazt elmondják angolul, amit a magyar szakemberek – jegyezte meg epésen egyik forrásunk, aki szerint a szomszédos országokban is gyakran előfordul, hogy azért keresnek meg magyar tanácsadókat, hogy egy teljesen kívülálló véleményét hallják. Az LMP és a DK külföldi igazolása éppen emiatt nem feltétlenül jelenti azt, hogy a hazai szakemberek nem megfelelők, bár a tanácsadók körében igazán ismert nevek vagy meghaltak, vagy külföldre mentek, vagy beszálltak a politikába. Az amerikai tanácsadó cégek azért is népszerűek szerte a világban, mert – miután még a seriffet is szavazással választják ki – sokkal több éles helyzettel találkoztak már.

A DK-n és az LMP-n kívül hivatalosan egyik párt sincs kapcsolatban külföldi kampánygurukkal, bár forrásaink szerint nehezen elképzelhető, hogy a Fidesz Arthur Finkelstein halála után megszakított minden kapcsolatot a külföldi tanácsadókkal, így például az izraeli kampányguru amerikai kollégájával, George Birnbaummal. A Jobbik megkeresésünkre azt közölte, hogy „kizárólag hazai szakemberekkel” dolgoznak, de hasonlóan nyilatkozott Nyakó István, az MSZP sajtófőnöke is. A politikus lapunk kérdésre elmondta, hogy nincs külföldi tanácsadó a szocialisták környékén, és nem is tervezik, hogy leigazolnak valakit. Korábban egyébként éppen Ron Werberrel hozták összefüggésbe a pártot, az izraeli tanácsadó ugyanis már segítette őket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.