Noha a hétvégén már megkezdődött a 3-as metróvonal felújítása, igazán csak ma reggeltől érezhető Budapesten az a közlekedési rémálom, aminek várható bekövetkeztét előzetesen még Tarlós István főpolgármester sem kérdőjelezte meg. A hétköznapokon több mint félmillió utast szállító 3-as metró mától a munkanapokon az első hajnali járatindulástól 20.30-ig csak rövidített útvonalon, Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik. Esténként, fél kilenc után pedig a teljes vonalon pótlóbuszok járnak majd. Szombaton és vasárnap – csakúgy, mint a múlt hétvégén – egész nap, a teljes vonalon pótlóbusz közlekedik. A BKK szerint a 3-as metró érintett állomásaitól induló pótlóbuszok a csúcsidőben átlagosan 45 másodpercenként indulnak majd.
A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint azonban ez az elvárás tarthatatlan. Blogjukon kifejtik a metrópótlás lebonyolításának fő nehézségeit. A pótlóbuszoknak különösen feszített menetrend szerint kell közlekedniük. Ennek alapja, hogy minden zöld jelzésre két csuklós busz kell hogy áthaladjon az egyes csomópontokon, így azok 8400 férőhelyet jelentenek óránként, a reggeli csúcsidőszakban. Az egyesület szerint azonban elkerülhetetlen, hogy a buszok olykor ne késsék le a lámpákat, olyankor pedig a járművek feltorlódnak, és később tudnak csak beállni a megállóba. Így ott viszont nő a tömeg, és lassul az utascsere is. Számításaik szerint egyetlen lámpa lekésésekor 200-zal csökken az óránkénti férőhelyek száma.
A Közlekedő Tömeg Egyesület megállapítása szerint a BKK által tervezett hálózat a metró utasszámára lett méretezve, vagyis érdemi tartalékok nincsenek a rendszerben, így a legkisebb forgalmi zavar is komoly késéseket okoz majd. Mindez a közlekedők jelentős részét nemhogy 10-15, de akár 30-40 perccel korábbi indulásra kényszeríti, ha biztosan idejében akarnak megérkezni úti céljukhoz.
– Csak arra az időszakra tudok visszaemlékezni, amikor a Margit híd felújítása miatti lezárás előtt ugyanazok a sajtóorgánumok kongatták a vészharangot, mint most, de nem történt semmi váratlan. Tény, hogy mindenkinek nehezebb lesz, de abban igaza van a BKV-nak és Tarlós István főpolgármesternek, hogy nem lehet teljes értékűen pótolni a metrót. Ezt 40 évenként egyszer el kell szenvedni – ezt már a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke mondta lapunknak. Dorner Lajos szerint a lakosság többsége fellélegzik attól, hogy végre elkezdődik a munka.
Mint mondta, az Európai Unió ilyen műszaki tartalmú felújítást önmagában nem támogatna, de elfogadták, hogy Magyarország legfontosabb vasútvonaláról van szó. Hozzátette, hogy a tervek szerint 180 milliárd forint körül lehet a felújítás költsége, ebből 137,5 milliárdot fizetne az unió. Ha tovább nőnek a költségek, azt a részt már a fővárosnak kell hozzátennie.