Leállt a metró: kezdetét vette a rémálom

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint tarthatatlan, hogy a pótlóbuszok 45 másodpercenként induljanak.

Molnár Richárd
2017. 11. 06. 4:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a hétvégén már megkezdődött a 3-as metróvonal felújítása, igazán csak ma reggeltől érezhető Budapesten az a közlekedési rémálom, aminek várható bekövetkeztét előzetesen még Tarlós István főpolgármester sem kérdőjelezte meg. A hétköznapokon több mint félmillió utast szállító 3-as metró mától a munkanapokon az első hajnali járatindulástól 20.30-ig csak rövidített útvonalon, Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik. Esténként, fél kilenc után pedig a teljes vonalon pótlóbuszok járnak majd. Szombaton és vasárnap – csakúgy, mint a múlt hétvégén – egész nap, a teljes vonalon pótlóbusz közlekedik. A BKK szerint a 3-as metró érintett állomásaitól induló pótlóbuszok a csúcsidőben átlagosan 45 másodpercenként indulnak majd.

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint azonban ez az elvárás tarthatatlan. Blogjukon kifejtik a metrópótlás lebonyolításának fő nehézségeit. A pótlóbuszoknak különösen feszített menetrend szerint kell közlekedniük. Ennek alapja, hogy minden zöld jelzésre két csuklós busz kell hogy áthaladjon az egyes csomópontokon, így azok 8400 férőhelyet jelentenek óránként, a reggeli csúcsidőszakban. Az egyesület szerint azonban elkerülhetetlen, hogy a buszok olykor ne késsék le a lámpákat, olyankor pedig a járművek feltorlódnak, és később tudnak csak beállni a megállóba. Így ott viszont nő a tömeg, és lassul az utascsere is. Számításaik szerint egyetlen lámpa lekésésekor 200-zal csökken az óránkénti férőhelyek száma.

A Közlekedő Tömeg Egyesület megállapítása szerint a BKK által tervezett hálózat a metró utasszámára lett méretezve, vagyis érdemi tartalékok nincsenek a rendszerben, így a legkisebb forgalmi zavar is komoly késéseket okoz majd. Mindez a közlekedők jelentős részét nemhogy 10-15, de akár 30-40 perccel korábbi indulásra kényszeríti, ha biztosan idejében akarnak megérkezni úti céljukhoz.

– Csak arra az időszakra tudok visszaemlékezni, amikor a Margit híd felújítása miatti lezárás előtt ugyanazok a sajtóorgánumok kongatták a vészharangot, mint most, de nem történt semmi váratlan. Tény, hogy mindenkinek nehezebb lesz, de abban igaza van a BKV-nak és Tarlós István főpolgármesternek, hogy nem lehet teljes értékűen pótolni a metrót. Ezt 40 évenként egyszer el kell szenvedni – ezt már a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke mondta lapunknak. Dorner Lajos szerint a lakosság többsége fellélegzik attól, hogy végre elkezdődik a munka.

Mint mondta, az Európai Unió ilyen műszaki tartalmú felújítást önmagában nem támogatna, de elfogadták, hogy Magyarország legfontosabb vasútvonaláról van szó. Hozzátette, hogy a tervek szerint 180 milliárd forint körül lehet a felújítás költsége, ebből 137,5 milliárdot fizetne az unió. Ha tovább nőnek a költségek, azt a részt már a fővárosnak kell hozzátennie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.