Vannak penészes hűtők, de a magyar konyhák nem veszélyesek

A Nébih-közlemények alapján csodának tűnik, ha nem halunk meg ételmérgezésben, de a helyzet nem ilyen rossz.

Kovács Áron
2017. 11. 15. 15:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gasztroforradalom ide vagy oda, ha valaki végignézi a Nébih (Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal) honlapján a „jogsértések” menüpontot, jó időre elmegy a kedve attól, hogy étteremben, kifőzdében vagy büfében egyen. Az talán nem meglepetés, hogy egyes balatoni halsütőkben penészes a hűtő, egy VII. kerületi vendéglőben pedig „nagyfokú takarítatlanság” fogadja az ellenőröket, de legújabban egy hajdúszoboszlói négycsillagos hotel éttermében is találtak 150 kiló lejárt élelmiszert.

Persze ehhez hozzá kell tenni, hogy a KSH adatai szerint Magyarországon 25 ezer étterem vagy büfé működik (ehhez jön még 3785 cukrászda és 5627 menza), ha ehhez mérjük a súlyos szabálytalanságok számát, akkor igazán nem lehet okunk panaszra. Hasonló véleményen van Bándoli Attila, a Gundel ügyvezető igazgatója, aki szerint az önmagunkról festett kép sötétebb a kelleténél, hiszen a rendszer végül is működik, csak nagyon ritkán fordul elő igazán súlyos ételmérgezés (például az akár halálos kimenetelű botulizmus), és még komolyabb szalmonellafertőzés sincs minden évben.

Bándoli – aki egyben a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetéségnek (VIMOSZ) is az alelnöke – úgy látja, a nagyobb éttermek nagyjából rendben vannak, és a Nébih honlapján szereplő közleményekből is úgy tűnik, a hajdúszoboszlói szálloda esete kivételével inkább kisebb büfékre és vendéglőkre jellemzők a kirívó jogsértések. Ez azért is jó hír, mert az üzemmérettel nő a veszély is: egy százliteres fazéknyi levest például nem lehet csak úgy felmelegíteni, azt húsz percig folyamatosan keverve kell forralni, különben nem melegszik át eléggé.

A Nébih közleményei alapján a legtöbb problémát egyszerű hanyagság okozza, hiszen a takarítás vagy a kukák ürítése, a kézmosás biztosítása olyan alapvető dolgok, amikhez nem kell szaktudás. A dolog ott kezd bonyolódni, amikor az elkülönített tárolást, az adminisztrációt vagy éppen a „szennyezett és tiszta technológiai útvonalak kereszteződését” kérik számon az ellenőrök. Erre szokták azt mondani a vendéglátósok, hogy olyan sok és bonyolult szabály létezik, hogy mindnek még a legnagyobb odafigyeléssel sem lehet megfelelni, ha a hatóság akar, úgyis talál valami szabálytalanságot.

– Ez régi dolog Magyarországon, velünk él a túlszabályozás igénye, ezzel együtt pedig a túlellenőrzés is, el kell fogadni, hogy ezek a játékszabályok – mondta Bándoli Attila, aki szerint szerencsére változik a szabályozás is: tíz éve még valóban olyan szakosított tárolást írtak elő, aminek tényleg nem lehetett megfelelni. Gondot okozott, hogy sokáig nem volt összefoglaló kiadvány az élelmiszer-biztonsági szabályokról, csak 2013 óta létezik ilyen útmutató – igaz, az rögtön 308 oldalas lett.

Az olyannyira nem egyszerű, hogy a „tilos” szó 80-szor szerepel a Nébih kiadványában, például: „rágógumizni az üzemi helyiségekben tilos”; „üzemidőben a főzőtéren keresztül árut szállítani tilos”; „élelmiszert tartalmazó szállítóedény közvetlenül a padozatra nem helyezhető”. Ezzel a szabályhalmazzal Bándoli szerint együtt kell élni, az egyetlen megoldás a képzés, vagyis hogy a szakma alapvetőnek számító ismeretanyagában szerepeljenek az úgynevezett jó higiénés gyakorlatok.

Az elkülönítési szabályok nyilvánvalóan leginkább a kisebb vállalkozások életét nehezítik meg, hiszen sok helyen egyszerűen nincs elegendő hely. Visszatérő probléma például, hogy nincs elkülönítve az úgynevezett fehér és fekete mosogatás, vagyis a vendégek tányérját ugyanott mossák el, mint a konyhai edényeket, és ebben az esetben nem használnak megfelelő fertőtlenítő szert. A mosogatás – főleg a nagyobb helyeken – ráadásul már a magyar gazdaság egyik nagy problémájához, a munkaerőhiány kérdéséhez vezet.

Bándoli Attila szerint ez a vendéglátást többszörösen sújtja: ha nincs munkaerő, nem tudják elvégezni a munkát, ha pedig gyorsan cserélődik, újra és újra képezni kell őket, hogy el tudják látni a feladatot. Mosogatót már régen is nehéz volt szerezni, de azóta legalább a fehér mosogatást sikerült gépesíteni. A fekete mosogatás más kérdés, az ilyen gépek már komolyabb befektetést igényelnek, így kisebb, kevésbé tőkeerős vállalkozás számára ez nem megoldható – mondja a Gundel igazgatója, aki szerint túl kell élni valahogy a következő évtizedet, amíg mindenki számára megfizethető lesz.

Visszatérő probléma a vendéglátásban az ételmaradék kezelése, amit a legjobb szándék ellenére sem lehet például hajléktalanoknak adni. Sőt, az EU-s előírások szerint már a disznóknak sem, hiszen az európai disznó már nem eszik moslékot. Az ilyen maradékot – illetve a használt sütőolajat – elvileg erre szakosodott cégekkel kellene elszállíttatni ártalmatlanításra, de ez természetesen pénzbe kerül, és megint csak főleg a kisebb vállalkozásokat ösztönzi trükközésre – igaz, a hajdúszoboszlói hotel esete ebből a szempontból is kivételes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.