TI: Magyarországon érzékelhetően visszafejlődtek a demokratikus normák

A kormány nem közeledik az EU-hoz, mert akkor be kellene tartani a jogállami kereteket – véli Surányi György.

Unyatyinszki György
2017. 12. 08. 18:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország az EU-forrásainak egyik legnagyobb haszonélvezője, ebben a költségvetési ciklusban mintegy 25 milliárd euró érkezik Magyarországra. E pénzek elosztása sokszor részrehajló módon történik, az esetek többségében a projekteket túlárazzák, és a támogatást nemegyszer indokolatlan célra pazarolják – mondta Martin József Péter, a Transparency International (TI) Magyarország ügyvezető igazgatója a korrupcióellenes világnap alkalmából a szervezett konferencián Budapesten.

Szupermarket vagy sorsközösség? – tette fel a kérdést az ügyvezető Emanuel Macron francia államfő nyomán. Ezt úgy kell érteni, hogy a később csatlakozott tagállamoktól a több száz milliárd eurós uniós támogatásért cserébe elvárhatóak-e egységes szemléletű jogállami normák, vagy a csatlakozó államok szabadon válogathatnak a javak és az általuk betartani kívánt szabályok között? A TI hazai ügyvezetője szerint jogállami válság kezd kialakulni az Európai Unióban. Hozzátette, a korrupciós kitettség és a jogállamiság kéz a kézben jár, Magyarországon pedig érzékelhetően visszafejlődtek a demokratikus normák és a jogállamiság érvényesülése.

Martin József Péter úgy folytatta, hogy Magyarországon már csak a bírósági döntések mentesek a kormányzati beavatkozástól. Kiemelte, hogy egyes állami hatóságok és szervek már nem megfelelően töltik be szerepüket, például a letelepedési kötvények rendszere milliárdokkal károsította meg a költségvetést, ám az ügyészség és az Állami Számvevőszék úgy érzi, hogy nem kell eljárnia a kérdésben.

Az Európai Unió olyan kereteket működtetve juttatja támogatásait a tagállamokhoz, amely a korrupció melegágya.

– mondta a konferencián Surányi György egyetemi tanár, egykori jegybankelnök. Különösen a vissza nem térítendő támogatási formát véli problémásnak, ezért annak arányának csökkentése, illetve elosztásának megreformálása mellett foglalt állást. Magyarországgal kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a Lázár János kancelláriaminiszter által vezetett centralizált állami rendszerben a korrupció trendje emelkedik, annak új minősége jött létre. A magyar kormány úgy képzeli az európai értékközösséget, hogy behunyt szemmel fizessenek minket, egyúttal tartsák tiszteletben széles szuverenitásunkat – véli Surányi, hozzátéve, hogy a hasonló hozzáállás miatt érzi problémásnak a jelenlegi uniós monetáris politikát is.

Hangsúlyozta, hogy az európai közösséget megrázó gazdasági és politikai változások azt a gondolatot erősítették fel az erősebb magországok, Németország és Franciaország esetében, hogy az EU-t még nagyobb integráció felé kell elmozdítani. Egy többsebességes Európa képe rajzolódik ki, ebben pedig a perifériaországoknak az lenne az érdeke, hogy minél inkább törekedjenek az integrációra – hívta fel a figyelmet a nemzetközi folyamatokra Surányi. Amennyiben nem tartanak a magországokkal, akkor hamar de facto az EU-n kívül találhatják magukat – figyelmeztetett.

A mai magyar vezetés azonban nem gazdasági és monetáris politikai megfontolásból távolodik az EU-centrumától – véli Surányi. „Élek azzal a gyanúval, hogy a magyar kormány azért nem közeledik, mert akkor a demokrácia és a jogállam tekintetében olyan szempontoknak is meg kellene felelnie, ami nem célja” – tette hozzá. 

– Az európai uniós források nem csak valamilyen mágia folytán érkeznek, azok az európai adófizetők kemény munkájából származnak – fejtette ki véleményét Éric Fournier, Franciaország magyarországi nagykövete. Ezzel kapcsolódott Zupkó Gábor, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének vezetője által a konferencián kifejtettekhez. Zupkó úgy látja, hogy a korrupció elleni küzdelem mindannyiunk közös feladata. Az európai ügyészség létrehozását olyan lépésnek tartja (ebben Magyarország nem vesz részt), mely sikeres lehet a határokon átnyúló korrupciós bűncselekmények, például áfacsalások visszaszorításában. Hasonlóképpen, többen felvetették, hogy egyes kifizetések bizonyos feltételekhez legyenek kötve – ilyen pozitív ösztönzők működhetnének a strukturális reformok végrehajtása érdekében is például – tette hozzá.

Az átláthatóságot el kell fogadni közérdeknek – mondta a panelbeszélgetések során Csaba László közgazdász, a Közép-európai Egyetem tanára. Szerinte gyakorivá vált, hogy az adatgazdák – állami szervezetek, minisztériumok – mindig azért magyarázkodnak, hogy egyes adatok kiadása miért nem felel meg a közérdeknek. A jogalkotás szellemisége átalakult: ha valamire nem találni pontos jogszabályt, akkor nem az alkotmányos alapértékek szerint vagy annak szellemében kezelünk kérdéseket, hanem új jogszabályok születnek, amelyek nem feltétlen állják ki az alkotmányosság próbáját – összegezhető Csaba László elemzése. Az uniós forrás tekintetében hangsúlyozta, hogy „ez nem jár, ezt meg kell pályázni”.

Ennek tekintetében kockázata van annak, hogy a magyar kormány több száz milliárdot már megelőlegezett a hazai pályázóknak, hogy a lehívható forrásokkal megegyező összeget minél hamarabb lekössék és kifizessék a választások előtt – mondta.

Tévedés, hogy a magyar kormányt azzal fogja meg az Európai Unió, hogy elzárja a pénzcsapot,

ugyanis az ennek okán növekedésnek induló államadósságot három-négy évig is el lehet rejteni a statisztikákban, azaz nem lesz tetten érhető a kormány.

Kinek a feladata a korrupció elleni küzdelem, és kit véd az unió alapszerződésének 7. cikkelye? – emelte ki a tisztázandó kérdéseket Arató Krisztina politológus. Szerinte az Európai Unió többi tagállamát védi a cikkely egy nem demokratikus rezsimmel szemben. Ennek szellemében kijelentette, hogy

az Európai Unió nem fog minket saját magunktól megmenteni.

Ennél még borúsabb képet festett fel Jakab András, a Salzburgi Egyetem tanára. Meglátása szerint a hétköznapokban érhető tetten a magyar jogállamiság romlása, mert a jogszabályok általában megfelelnek az elvárt normáknak. A jogállamiság viszont nem csak a szabályok szövegéből áll: ha egy politikai vezető – utalva Orbán Viktorra – azt állítja, hogy az emberi jogok valami liberális blabla, az tetten érhető a hétköznapokban, mert akár egy rendőr ennek szellemében erősebben odacsaphat a gumibotjával.

Az európai országok demokratikus intézményépítési gyakorlatát az alkoholizmushoz hasonlította, miszerint a gyógyuláshoz nemcsak elhatározásra, hanem külső segítségre is szükség van. Jakab szerint a csatlakozás előtt megkaptuk a külső támogatást a jogállam építéséhez, azonban a csatlakozásunk után ez az elvárásba is burkolt támogatás eltűnt. Az a furcsa helyzet állt elő, hogy a holland vagy akár a román adófizetők is épp arra adnak pénzt, hogy hazánkban csökken a jogállamiság – tette hozzá.

„Csalódnia kell annak, aki azt hiszi, hogy az Európai Bizottság majd aggódni fog értünk. A bürokratikus formákat, eljárásokat kipipálják, egyébként nem foglalkoznak velünk”

– mondta európai kapcsolataira hivatkozva Jakab. 

Ligeti Miklós, a TI Magyarország jogi igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a gyakorlatban kiüresedtek az alkotmányos jogok, ami tetten érhető a letelepedési kötvényprogramban is. Emlékeztetett, hogy bár az alaptörvény tiltja, hogy közpénzzel gazdálkodó szervezetek offshore cégekkel szerződjenek, a kötvényeket 60 milliárd forint értékű különböző jutalékért mégis ilyen cégek értékesíthették.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.