Nem jellemző, hogy a szülők tömegesen kérnének felmentést a jegyzőktől, hogy ne kelljen háromévesen óvodába íratni gyermeküket – állítják a lapunk által megkérdezett szakemberek. Ismeretes: a 2015-ös tanévtől már hároméves kortól kötelező óvodába járni, míg korábban elég volt ötévesen beiratkozni. A korhatár leszállítása azért fontos, hogy mielőbb megkezdődhessen a hátrányos helyzetű gyerekek szociális és kulturális hiányosságainak pótlása, s iskolakezdésre csökkenhessenek a diákok közötti óriási különbségek, a rászoruló családok számára pedig óriási segítség az is, hogy a gyermek ingyen étkezhet az óvodában.
– A társadalmi különbségek és az esélyegyenlőtlenség csökkentésének első intézményesített lépcsőfoka az óvodáztatás, hisz 3–7 éves kor között fejlődnek jelentősen azok a kompetenciák, amelyek előkészítik az iskolaérettséget, a gyermekek szocializációját és komplex személyiségfejlődését megalapozzák. A társas kapcsolatok fontossága a megfelelő érzelmi légkör, a szociális környezet a későbbi fejlődés szempontjából is meghatározó – hangsúlyozta lapunknak Bíró Gyula, a Magyar Óvodapedagógiai Egyesület (MÓE) szóvivője, a Gál Ferenc Főiskola szarvasi gyakorló intézményének vezetője, aki szerint a korábbi kezdésnek köszönhetően időben észlelhető, ha egy gyermek valamely területen „lemaradást” mutat, támogatástfejlesztést igényel vagy épp valamely képességterületen tehetségígéret.
Mint elmondta, az óvodakötelezettség korhatárának leszállításával általánosságban egyetért az intézményvezetők, óvodapedagógusok és a szülők nagy többsége is, az emelkedő gyermeklétszám pedig az intézkedés eredményességét mutatja. – Vizsgálatok bizonyítják, hogy a gyermekek későbbi iskolai előmenetelének kudarcai mérsékelhetőek a minél korábbi óvodáztatással. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) egy 2014-es köznevelés-fejlesztési stratégiája szerint a három-ötéves gyermekek közül országosan 88 százalék, a roma gyermekek közül 42 százalék járt óvodába. Vagyis a hátrányos helyzetű, illetve halmozottan hátrányos helyzetű családok gyermekei nagyobb valószínűséggel maradtak otthon, miközben éppen nekik van a legnagyobb szükségük a mielőbbi kezdésre – fogalmazott Bíró Gyula, hozzátéve: egyelőre nem áll rendelkezésre országos adat arról, ténylegesen csökkennek-e a hátrányok, szerinte erre átfogó mérések, hatásvizsgálatok adhatnának választ. Kiemelte: az Oktatási Hivatal (OH) pár napon belül, március 29-én fejezi be az óvodák reprezentatív körét érintő szakmai ellenőrzést, aminek keretében vizsgálja az óvodába járási kötelezettség teljesítését is.