Rábai Imre, a fellegvárépítő emlékére

Pénteken helyezik végső nyugalomra Rábai Imrét (1926—2019), akinek halálával a magyar matematikatanítás legendás alakja távozott. Egykori tanítványa, Laczkovich Miklós akadémikus emlékezik.

Laczkovich Miklós
2019. 09. 26. 15:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rábai Imre 1926. július 9-én született Mezőkovácsházán. Gimnáziumi tanulmányait Szegeden végezte. 1944 júniusában munkaszolgálatra vitték, majd a dachaui koncentrációs táborba, később a mühldorfi kényszermunkatáborba került. Csak 1945 őszén tudott Szegedre visszatérni. 1951-ben a Szegedi Pedagógiai Főiskolán matematika-fizika-kémia szakos tanári diplomát, majd 1954-ben az ELTE levelező tagozatán gimnáziumi matematika szakos tanári diplomát szerzett. Rábai Imre nagyon hamar a matematika oktatás országosan elismert egyénisége lett. Ennek köszönhette, hogy 1958-ban kinevezték a budapesti Fazekas Mihály Gimnáziumba vezető tanárnak. Az 1960-as évek elején az oktatási kormányzatban felmerült egy (szovjet mintára tervezett) speciá­lis matematika tagozatos gimnáziumi osztály elindítása, amelyről a végső döntés 1962 augusztusában született meg. Az osztályt a Fazekas Mihály Gimnáziumban indították, és az osztály matematika tanárának Rábai Imrét kérték fel. Ő eleget tett a felkérésnek, és ezzel óriási feladatot vállalt magára. Az osztály elindításában nemcsak az adminisztratív feladatokat és a gyerekek összegyűjtését végezte, a képzés teljes tanmenetét is ő dolgozta ki. A heti tízórás, emelt szintű óraszám és a válogatott osztály igen gyors haladási üteme hatalmas tananyag és a hozzá tartozó feladatsorok összegyűjtését igényelte. Mély belátást és bölcsességet tükrözött az a döntése, hogy az osztályfőnöki tisztséget nem vállalta el, hanem a feladatra Komlós Gyulát, korábbi kollégáját kérte fel: „Elég voltam én nekik a megemelt óraszámú, választott szaktantárgyukból…” – mondta erről később. Rábai Imrének ez a választása döntő hatást gyakorolt sokak életére az osztály tagjai közül; e sorok írójának életére mindenképpen.

Ezekben az években tanítványai szinte minden számottevő országos matematika versenyt megnyertek, és kiemelkedő eredményességgel képviselték Magyarországot a Nemzetközi Matematikai Diákolimpiákon is. (Volt olyan év, amikor a diák­olimpiára kiküldött nyolctagú csapat öt tagja az osztályból került ki, és a csapat három másik tagja is a Fazekas gimnázium alacsonyabb évfolyamú matematika tagozatos osztályába járt.)

Rábai Imrének ez az úttörő vállalkozása óriási hatást gyakorolt a hazai matematika oktatásra. A Fazekas Gimnázium a hatvanas évek óta a magyar matematika oktatás fellegvára. Példáját számos gimnázium követte az országban, és így épült ki a matematikai tehetséggondozás országos rendszerének egyik pillére. Rábai Imre 1965-ben és 1966-ban már csak félállásban dolgozott a Fazekas Gimnáziumban (az osztályának megtartása mellett), és a Budapesti Műszaki Egyetem Gépészkari Matematika Tanszék adjunktusa lett.

Később a BME Tanárképző és Pedagógiai Intézetébe került, és innen ment nyugdíjba 1992-ben, de nyugdíjasként még 1999-ig dolgozott.

Rendszeresen publikált a matematika módszertanáról, és számtalan előadást tartott. Ő indította el 1966-ban a TIT rendkívül népszerű és több évtizeden át működő egyetemi felvételire előkészítő matematika kurzusait. Hosszú pályafutása alatt nagyon sok könyvet, feladatgyűjteményt, a matematika különböző ágait gyakoroltató, az érettségire vagy egyetemi felvételire készülőket segítő példatárat és egyéb oktatási segédanyagot írt. Ezek nagy része sok kiadást ért meg, és a mai napig nagyon népszerű.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.