Ittas vezetők és bringások okozzák a balesetek zömét

A kerékpárosok majdnem annyi balesetet okoztak, mint a motorosok, a segédmotorosok és a gyalogosok együtt. Az ittas vezetők továbbra is „aratnak”.

Szemán
2020. 08. 16. 18:15
Tragikus karambol az M5-ös autópályán Fotó: Mihádák Zoltán Forrás: MTI/ Mihádák Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első fél év statisztikája szerint 1501 balesettel kevesebb történt az ország közútjain, mint egy évvel korábban ugyanebben az időszakban. A hivatalos statisztika alapján kijelenthető, hogy ekkora balesetszám-csökkenést egyik évről a másikra még nem mértek Magyarországon – számolt be róla elsőként a Közlekedésbiztonság című szakportál. A kedvező tendencia – mint ahogy arról korábban a Magyar Nemzet is beszámolt – egyértelműen a koronavírus-járvány miatti kijárási korlátozásoknak és az azóta is érzékelhető közútiforgalom-csökkenésnek köszönhető.

Az első fél évben regisztrált halálos és súlyos, illetve könnyű sérülésekkel járó közlekedési balesetek száma – 6003 – jóval kevesebb még az eddigi legkedvezőbb év, 2013 mutatóinál is: akkor 6715 balesetet jegyeztek fel a statisztikában. A portál szakírója kiemelte: csak az ittasan okozott balesetek összes balesethez viszonyított aránya nőtt országosan a tavalyihoz képest, minden más területen csökkent.

Június 30-ig 157 halálos balesetben 171-en vesztették életüket az ország útjain. 1740 súlyos sérüléssel végződő balesetben 1976-an, míg a 4106, csak könnyű sérüléseket okozó balesetben 5738-an sérültek meg. Országos átlagban egyötöddel kevesebb személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt itthon eddig 2020-ban, mint 2019 első fél évében.

A statisztika szerint jelentős különbségek láthatók a megyék között.

Komárom-Esztergom megye útjain az országos átlag mintegy kétszeresével (36,8 százalék) csökkent a balesetek száma, Békés megyében 28,5 százalék a csökkenés, de még a balesetek számát tekintve örökös csúcstartó Budapesten is az előző év negyedénél is nagyobb mértékben, 26,5 százalékkal csökkent a balesetek száma. A legkisebb mértékben, mindösszesen 1,7 százalékkal Tolna megyében csökkent a személyi sérüléssel végződött közlekedési balesetek száma, de Hevesben is messze elmaradtak az országos átlagtól, csak 6,1 százalékos volt a csökkenés, míg Szolnok megyében 7,2 százalék.

 

Mindössze hárommal kevesebb balesetet okoztak (610) az év első hat hónapjában ittas vezetők, mint 2019 első hat hónapjában (613). Ezzel újra tíz százalék fölé emelkedett (10,2 százalék) az ittasan okozott balesetek aránya az összes személyi sérüléssel végződő eset között. Tavaly az összes sérüléssel járó közlekedési baleset 8,2 százalékát okozták ittas közlekedők, és ami aggasztó, hogy a kijárási korlátozások és a korábbihoz képest jelentősen kisebb közúti forgalom ellenére sikerült három híján ugyanannyi balesetet okozniuk az alkoholtól befolyásolt gépjárművezetőknek, mint tavaly. A szakportál emlékeztet arra, már a koronavírus-járvány idején látszott, hogy egyesek pálinkával védekeznek a megfertőződés ellen, és eközben gépjárművet is vezettek. A rendőrség már akkor figyelmeztetett, hogy ennek, ahogy más, akkoriban elharapódzni látszó szabálysértésnek is, lesznek még következményei. Akkor is, ha ezek miatt nem nő a balesetek száma.

A legtöbb balesetet – a 6003-ból 3966-ot (66 százalék) – a gépjárművezetők okozták. A második legtöbbet, 709-et a kerékpárosok. Ők 11 híján annyi balesetért felelősek az első fél évben, mint a motorosok (237), a segédmotorosok (210) és a gyalogosok (273) együttvéve.

A balesetek 36 százalékát az első fél évben a gyorshajtók okozták, 24 százalékban volt a fő baleseti ok az elsőbbségadás és 15 százalékban a kanyarodás szabályainak a megsértése. (Ez utóbbi kettőben jeleskedtek a kerékpárosok is.) Száz személyi sérüléssel vagy halállal végződött balesetből hét azért következett be, mert az érintettek valamelyike nem tartott biztonságos követési távolságot az előtte haladótól.

Gyorshajtás okozza a legtöbb balesetet
Fotó: MTI/Vajda János

Hibás megközelítés lehet a közlekedési balesetek számának erős csökkenését kizárólag a megengedett sebességhatárok leszállításától várni. A balesetek előfordulásának csökkentése nagyon összetett feladat, a forgalomszabályozás, az úthálózat kialakítása, valamint a járművezetők felelősségtudatának a felébresztése olyan tényezők, amelyeket nem lehet elhanyagolni. (KRESZ-változás című szaklap)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.