Kövér László hozzátette: ezt a célt szolgálja a felsőoktatásban jelenleg zajló szervezeti modellváltás is.
Kifejtette: az állam – továbbra is szavatolva az egyetemek pénzügyi stabilitását – vagyonkezelő alapítványoknak adja át a fenntartói jogokat, ezzel növelve az egyetemek önállóságát, lehetőségét és felelősségét egyaránt, hogy még gyorsabban tudjanak alkalmazkodni az átalakuló gazdasági és társadalmi viszonyokhoz.
A növekvő önállóság azonban egyetlen intézmény számára sem jelenthet „növekvő különállást a magyar valóságtól, a nemzeti és társadalmi elvárásoktól” – hangsúlyozta a politikus, hozzáfűzve: „az egyetemi autonómia ugyanis a magyar kulturális szuverenitás megerősítésére, és nem annak szétrombolására szolgál”.
Kövér László azt mondta, hogy hétfőn nemcsak a világ egyik nagy múltú állatorvosi egyeteme kezdi meg 234. tanévét, hanem az egyik legjobb is; „149 esztendeje változatlan helyszínen és oktatási folytonossággal, napjainkban már mintegy 40 országból érkező egyetemi hallgatókkal”.
A koronavírus-járványról szólva közölte, hogy annak kezelésében „nemzetközi összehasonlításban Magyarország mindeddig jól vizsgázott”, ezért ma egészségügyi szempontból az Állatorvostudományi Egyetem is biztonságban kezdheti meg a tanévet.
Az Országgyűlés elnöke kitért arra, hogy a világban ma erőteljes verseny, hatalmi pozícióharc és átrendeződés zajlik – politikai, katonai, pénzügyi, gazdasági, technológiai és kulturális téren egyaránt. Ezért – folytatta – a növekvő bizonytalanságban a XXI. század embere számára felértékelődik a biztonság kérdése.
Közölte: ha meg akarjuk őrizni a demokrácia működőképességét és az egyéni, illetve közösségi szabadság jelenlegi fokát, akkor meg kell találni az együttműködésben azt az új egyensúlyt is, amely biztosítani tudja az alapvető nemzeti érdekek érvényesülését. Ellenkező esetben „semmi nem lesz, ami társadalmaink kapaszkodókat vesztett tagjait megvédhetné a pénzhatalom általi totális szellemi és anyagi alávetettségtől” – fogalmazott.
Kövér László rámutatott arra is, hogy ilyen körülmények között nemcsak a politikai szuverenitás értékelődik fel, hanem „a felsőoktatást és a tudományosságot is magába foglaló nemzeti kulturális teljesítmény is”.