Az antik autók keresletének sem tett jót a 2020-as év

A koronavírus-járvány az autópiacnak, ezen belül a régiség számba menő autók iránti keresletben is komoly veszteségeket okozott. A külföldi megrendelések elmaradtak, van olyan vevő, aki ki sem tudja fizetni, vagy a határzárások miatt el sem tudja vinni az elkészült autóját. Riport Pásztor Tamással.

Végh Attila
2021. 02. 02. 15:50
Pásztor Tamás autórestaurátor
Forrás: pastorclassic.hu
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A veterán autók egyik magyarországi tudora szerint a televízióban látott autórestaurátor sorozatok két dologban hasonlítanak a valósághoz. Az epizódok elején, amikor egy kis időutazás során a szerelő rábukkan egy sufniban, egy régi raktárban az ott évtizedek óta porosodó, rozsdás, törött, működésképtelen matuzsálemre, meg amikor a film végén csillog-villog az újraélesztett muzeális járgány. Az életben a két végpont között eltelik olykor három év is, több ezer munkaóra, bosszankodás, na meg elhivatottság, elszántság, egyfajta hit: hit az értékmegőrzésben, hit abban, hogy a világ nem csak a pénzről szól.

Roncsok a hátsó udvarból

Pásztor Tamás francia autók között nőtt fel, nem csoda, hogy szerelmese lett a gall járgányoknak. Szerinte ahogy a divatban és a konyhaművészetben, úgy a franciák az autóiparban is a kifinomult stílust képviselik már száz éve, nagy hangsúlyt fektetve a kényelemre, az egyedi megoldásokra, az elegáns formákra. Az autóipar ismerői tudják, a komoly fejlesztések többsége is francia eredetű, a precíz német gyártók vagy a szorgos japánok csak lemásolták vagy átdolgozták azokat az ötleteket, amiket a Citroen vagy a Peugeot mérnökei kifejlesztettek.

Fotó: pastorclassic.hu

– Húszévesen már saját vállalkozásom volt, francia autóalkatrészeket hoztam be a német, osztrák kereskedések hátsó udvaraiból, az ott talált roncsokat szedtem darabokra. Később már inkább felújítottam a másnak nem kellő autókat, majd jelentkeztem a Citroen akkor magyarországi importőrénél, hogy új autók értékesítésével, szervizelésével is foglalkoznék. Igazi szakember volt, a vére helyett is benzin folyt az ereiben. A kérdéseire adott válaszaim és a francia autók iránti elhivatottságom tetszhetett neki, mert nemsokára értesítettek, megkaptam az engedélyt. Azóta is a két kedvenc francia márkám értékesítése, javítása a vállalkozásom fő profilja, de az igazi szerelem autófronton a veterán, a harminc évnél idősebb autók felújítása – vallja magáról Pásztor Tamás.

A stílus a lényeg

Huszonnégy saját, veterán minősítésű autó áll a Pásztor Classic telephelyén és bemutatótermében. A cégvezető ma is azt mondja, minden autót magának újít fel, még azokat is, amiket megrendelésre vagy eleve eladásra kelt újra életre. Ahhoz, hogy egy harminc évnél idősebb autó megkapja az európai veterán minősítést, nagyon sok kritériumnak kell megfelelnie, egy oldtimerben például csak eredeti alkatrész lehet. Pásztor Tamás elmondta, pont emiatt nem vesz Magyarországi veterán járművet, mert a szocialista világban alkatrész híján Wartburg- vagy Zsiguli-pótdarabokkal kontárkodták össze a tönkrement gépeket, amitől odalett az autók stílusa.

– Pedig a stílus a lényeg, pont ezért francia, olasz és angol autókra szakosodtam, a formatervezés, a műszaki megoldások zsenialitása, ezek újraélesztése az igazi kihívás. Mint ahogyan a szín is, egy oldtimer csak olyan színű lehet, ami szerepelt azon a színskálán, amikor az autót még gyártották – magyarázza Pásztor.

Fotó: pastorclassic.hu

A 2000-es évek elején üzlet lett a hobbiból, megnőtt a veterán autók iránti kereslet Magyarországon is. Sokan azonban csak státusszimbólum miatt vásárolták a veterán gépeket. Amikor rájöttek, a fél évszázados autó lassabb, büdösebb, kényelmetlenebb, mint egy modern gép, nincs benne légkondi, elektronika, akkor megváltak a régiségtől. A 2008-as gazdasági válság sem tett jót a veteránpiacnak, a Pásztor Classic kénytelen volt megszabadulni az „olasz sortól”: antik Ferrarik, Lamborghinik kerültek eladósorba.

Benzines műtárgyak

Csakúgy, mint a régiségpiacnak, az antik autók keresletének sem tett jót a 2020-as év, a koronavírus-járvány. Ráadásul – szintén a műtárgyakat, például egy festményt véve alapul – itt is annyit ér egy veteránautó, amennyit a vevő megad érte. Külföldön a Covid előtt volt érdeklődés a tökéletesen felújított veteránautók piacán, melyből a francia autók magyar tudorai is kivették a maguk tortaszeleteit. Ráadásul a budapesti műhelyben felújított autók híresek a magas minőségről, volt olyan osztrák veteránautó-árverés, ahol azért nem szerepelhetett egy, a Pásztor-műhelyt megjárt autócsoda, mert akkor a többi eladó autóját is ehhez a szinthez mérték volna, s az átlag meg sem közelítette a magyar mesterek munkáját.

Fotó: pastorclassic.hu

– Bár külön szakember gárda dolgozik a veteránműhelyben, nekem is itt lóg az irodámban a munkaruhám, ha csak tehetem, lemegyek a garázsba és könyékig belebújok egy váltóba vagy egy motorba – beszél a szenvedélyéről Pásztor Tamás. Hozzátette, ha jó az idő, tavasztól őszig csak a veterán autóival jár, nem siet, nem száguldozik, élvezi a benzinszagú műalkotások nyújtotta örömet. A veterán autók klasszikus, Monte-Carlóban megrendezett idei seregszemléje és autóversenye a járvány miatt elmaradt, de reméli, jövőre már megint hírét viheti egy Budapesten felújított régiségnek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.