A veterán autók egyik magyarországi tudora szerint a televízióban látott autórestaurátor sorozatok két dologban hasonlítanak a valósághoz. Az epizódok elején, amikor egy kis időutazás során a szerelő rábukkan egy sufniban, egy régi raktárban az ott évtizedek óta porosodó, rozsdás, törött, működésképtelen matuzsálemre, meg amikor a film végén csillog-villog az újraélesztett muzeális járgány. Az életben a két végpont között eltelik olykor három év is, több ezer munkaóra, bosszankodás, na meg elhivatottság, elszántság, egyfajta hit: hit az értékmegőrzésben, hit abban, hogy a világ nem csak a pénzről szól.
Roncsok a hátsó udvarból
Pásztor Tamás francia autók között nőtt fel, nem csoda, hogy szerelmese lett a gall járgányoknak. Szerinte ahogy a divatban és a konyhaművészetben, úgy a franciák az autóiparban is a kifinomult stílust képviselik már száz éve, nagy hangsúlyt fektetve a kényelemre, az egyedi megoldásokra, az elegáns formákra. Az autóipar ismerői tudják, a komoly fejlesztések többsége is francia eredetű, a precíz német gyártók vagy a szorgos japánok csak lemásolták vagy átdolgozták azokat az ötleteket, amiket a Citroen vagy a Peugeot mérnökei kifejlesztettek.

– Húszévesen már saját vállalkozásom volt, francia autóalkatrészeket hoztam be a német, osztrák kereskedések hátsó udvaraiból, az ott talált roncsokat szedtem darabokra. Később már inkább felújítottam a másnak nem kellő autókat, majd jelentkeztem a Citroen akkor magyarországi importőrénél, hogy új autók értékesítésével, szervizelésével is foglalkoznék. Igazi szakember volt, a vére helyett is benzin folyt az ereiben. A kérdéseire adott válaszaim és a francia autók iránti elhivatottságom tetszhetett neki, mert nemsokára értesítettek, megkaptam az engedélyt. Azóta is a két kedvenc francia márkám értékesítése, javítása a vállalkozásom fő profilja, de az igazi szerelem autófronton a veterán, a harminc évnél idősebb autók felújítása – vallja magáról Pásztor Tamás.
A stílus a lényeg
Huszonnégy saját, veterán minősítésű autó áll a Pásztor Classic telephelyén és bemutatótermében. A cégvezető ma is azt mondja, minden autót magának újít fel, még azokat is, amiket megrendelésre vagy eleve eladásra kelt újra életre. Ahhoz, hogy egy harminc évnél idősebb autó megkapja az európai veterán minősítést, nagyon sok kritériumnak kell megfelelnie, egy oldtimerben például csak eredeti alkatrész lehet. Pásztor Tamás elmondta, pont emiatt nem vesz Magyarországi veterán járművet, mert a szocialista világban alkatrész híján Wartburg- vagy Zsiguli-pótdarabokkal kontárkodták össze a tönkrement gépeket, amitől odalett az autók stílusa.