A Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) idei kiképzési tervei részeként április 21-én közös katasztrófa-felszámolási gyakorlatot tartottak a tűzoltók a vasúttársaság műszaki egységeivel a MÁV Zrt. Jászkiséri vasútgépészeti telephelyén. A gyakorlat érdekessége, hogy fél nappal a kiképzés előtt a tűzoltók és a vasutasok másfél száz kilométerrel arrébb, éles helyzetben, két személyvonat kisiklásánál tehették próbára felkészültségüket.

Fotó: BMOKF
Nyolc járművel harminckilenc tűzoltó érkezett április 20-án délután 15 óra körül az újfehértói vasúti átjáróhoz, ahol két vonat szerelvényei is kisiklottak. A vasúti átjáróba a tilos jelzés ellenére hajtott be egy mezőgazdasági vontató. A traktor előbb egy Debrecenből Nyíregyháza felé tartó személyvonattal ütközött, majd átsodródott a szemközti sínpárra, ahol nekicsapódott az ellenkező irányból érkező személyvonatnak. A két szerelvényen huszonhat utas tartózkodott, szerencsére sem ők, sem a mozdonyvezetők nem sérültek meg, a sínek között elakadt vontató vezetője is időben ki tudott ugrani a vezetőfülkéből. A helyszínen a tűzoltók mellett a vasúttársaság baleset-elhárító egysége is kivonult, együttes erővel végezték el a balesetben kisiklott és megdőlt, megborult vasúti kocsik és mozdonyok műszaki mentését.
Ezek az egységek egy nappal később, április 21-én reggel Jászkiséren olyan gyakorlatot hajtottak végre, amely a hasonló vonatbalesetek helyszínén várható helyzetekre készíti fel a tűzoltókat és a vasút mérnökeit. Az OKF szakértői szerint a vasúti balesetek kiemelt jelentőségűek tűzoltósági szempontból. Egy szerelvény hatalmas méretű is lehet, és rengeteg embert, vagy több száz tonnányi – akár veszélyes – árut is szállíthat. Ráadásul a vasúti baleseteknél a beavatkozásokat a több ezer voltos felsővezetékek is nehezíthetik, ezek jelenléte taktikai szempontból fokozott körültekintést igényel a mentésnél.

Fotó: BMOKF
A gyakorlaton részt vevő, az imitált helyzet riasztására kivonuló tűzoltók elsődleges feladata az volt, hogy kiszabadítsák a sérülteket, és átadják őket a mentőegységeknek. Ugyanezt hajtották végre fél nappal korábban az újfehértói balesetnél, élesben, sikerrel. Szerencsére ott tűz nem volt, a jászkiséri gyakorlat során viszont azzal is meg kellett küzdeniük, hogy több vasúti vagon kigyulladt. A veszélyessé vált vasúti kocsikat leválasztották a szerelvény többi részéről, majd eloltották a lángokat.