– Harmincéves professzori pálya van ön mögött, és nemrég még a Corvinus rektoraként dolgozott. A tapasztalatai alapján mit mondana, mitől lesz jó egy egyetem?
– Egyrészt, mint minden munkahelyi közösség esetében, fontos, hogy jó érzéssel menjenek be dolgozni oda az emberek, hiszen az egyetem egy munkahely is. Másrészt az egyetemnek speciális feladata van. Oktatókat és hallgatókat köt össze egy tudásátadási folyamatban, amelyhez nevelési tevékenység is kapcsolódik. Röviden azt mondhatom: akkor jó egy egyetem, ha a hallgatók és az oktatók is azt érzik, valami nagy dologban vesznek részt.
– Elsőként az ön vezetése alatt a Corvinus kóstolt bele az alapítványi fenntartásba. Mit gondol a változásokról?
– Az egyetemi rendszer átalakításában nem hangsúlyoznám túl a Corvinus szerepét. Valóban mi voltunk az elsők, és magunk kezdeményeztük az átalakítást, hiszen az egyetem már régóta szerette volna, hogy észrevehető átalakulás történjen. Érthetően mindenki minket figyel. Néhány szempontból jó minta a Corvinus, másfelől viszont figyelmeztető jelek is voltak. Mindenképpen pozitív, hogy
viszonylag nyugodtan, kiegyensúlyozottan és folyamatosan előre haladva zajlik eddig a Corvinus átalakulása. Sokkal viharosabb is lehetett volna ez a folyamat.
– Az egyetemi rendszer átalakítását kísérő politikai viták arról szólnak, ki a jobb gazdája a képzésre szánt pénznek, az állam vagy az alapítványi kuratóriumok. Önnek mi az álláspontja?
– Az egyetemi átalakítást mindenki gazdasági és politikai szempontból akarja értelmezni, pedig nem lett volna értelme elkezdeni a folyamatot, ha csak így tekintünk rá. Az alapkérdés, hogy mi az egyetem eszméje, azaz egy adott korban mit gondolunk a világ egészéről, tudásról és az emberről. Csak ezután jönnek az oktatás és kutatás feltételei. Harminc éve dolgozom a felsőoktatásban, és átéltem, hogy a kilencvenes években a Közgazdaság-tudományi Egyetem csődközeli állapotban volt. Nevetgéltek is eleget akkoriban, hogy pont a közgazdászok viszik csődbe az egyetemüket. A felsőoktatási intézmények – akárcsak a kórházak – folyamatosan eladósodott állapotban voltak. Az állam csak fizetett, az intézmények pedig nem gazdálkodtak jól. Erre volt válasz a kancellári rendszer, ami által – csodák csodájára – az egyetemek pozitív gazdálkodásba fordultak át. Ez ugyanakkor még nem jelenti azt, hogy jobbá is váltak volna. A mostani átalakítás már ezt célozza. Hogy a kérdésére konkrétan is válaszoljak: annál van jobb kézben az egyetem, aki sokkal jobban oda tud figyelni, és a felelőssége is nagyobb.