– Ősztől jönnek az új történelemtankönyvek is. Mely osztályokban?
– Kétszer két változatban kellett átdolgozni a tankönyveket. Egyrészt két évfolyam számára, másrészt kétféle tálalásban. Ugyanis két sorozat van, az egyik a régi, a Horváth Péter–Száray Miklós-féle kiadvány, a másik a módszertanában kísérletibb Eszterházy Károly Egyetem-féle OFI-s változat. Most az ötödikes és kilencedikes új tankönyvek készültek el, de felmenő rendszerben jön a többi is.
– Tehát a módszertan különbözik, nem a tananyag.
– Így van. A történelem identitásfenntartó tantárgy. Ha egy államnak van valami koncepciója a saját jövőjére nézvést, akkor egységesen dolgozza ki azt a történelmi műveltséget, amit az emberek túlnyomó többsége egy életen keresztül magával visz! Az emberek többsége nem lesz történész. Tehát tanul az általános iskolában történelmet, majd a középiskolában, és kész. Onnantól kezdve még képezi magát, ha akarja. Olvas, ha akar. Az államnak igenis egységes történelmi kultúrát kell biztosítani az elkövetkező nemzedékek számára! Ez nem mond ellent a tanári egyéni alkotó mozgástérnek, gondolati szabadságnak. A kerettanterv, a tankönyv egy váz, de az, hogy ezt hogyan tanítja, mely forrásidézetekkel szemlélteti, a történelmi kérdéseket hogyan bocsátja vitára, az a tanáron múlik. Az egységes tárgyi anyag szükséges. Praktikusan: ne legyen az, hogy az egyik tankönyvben 895-től 907-ig, a másikban pedig 862-től 895-ig tart a honfoglalás, vagy az, hogy az egyikben Esztergomban koronázzák meg Szent Istvánt, a másikban Székesfehérvárott.
– Miért pont önre esett a választás, hogy a történelemtankönyvek korai magyar történelmét tartalmazó részeket átdolgozza, megírja? Apropó, melyik kifejezés a helyes?
– Is-is. Esete válogatja, egyes részeket újra kellett írnom, és voltak olyan részek, amelyeket csak át kellett dolgoznom. Az időben későbbi részeknél egyre kevesebb dolgom volt. Miért énrám esett a választás? Egyrészt – most az illendő szerénységet félretéve – szakmailag alkalmas voltam erre a feladatra, de természetesen vannak mások is, akik alkalmasak lettek volna rá; másrészt én kaptam a felkérést, jó időben voltam jó helyen.