– Ősztől jönnek az új történelemtankönyvek is. Mely osztályokban?

Képeken a Kossuth- és Széchenyi-díjak átadása
Orbán Viktor posztolt az eseményről.
– Ősztől jönnek az új történelemtankönyvek is. Mely osztályokban?
– Kétszer két változatban kellett átdolgozni a tankönyveket. Egyrészt két évfolyam számára, másrészt kétféle tálalásban. Ugyanis két sorozat van, az egyik a régi, a Horváth Péter–Száray Miklós-féle kiadvány, a másik a módszertanában kísérletibb Eszterházy Károly Egyetem-féle OFI-s változat. Most az ötödikes és kilencedikes új tankönyvek készültek el, de felmenő rendszerben jön a többi is.
– Tehát a módszertan különbözik, nem a tananyag.
– Így van. A történelem identitásfenntartó tantárgy. Ha egy államnak van valami koncepciója a saját jövőjére nézvést, akkor egységesen dolgozza ki azt a történelmi műveltséget, amit az emberek túlnyomó többsége egy életen keresztül magával visz! Az emberek többsége nem lesz történész. Tehát tanul az általános iskolában történelmet, majd a középiskolában, és kész. Onnantól kezdve még képezi magát, ha akarja. Olvas, ha akar. Az államnak igenis egységes történelmi kultúrát kell biztosítani az elkövetkező nemzedékek számára! Ez nem mond ellent a tanári egyéni alkotó mozgástérnek, gondolati szabadságnak. A kerettanterv, a tankönyv egy váz, de az, hogy ezt hogyan tanítja, mely forrásidézetekkel szemlélteti, a történelmi kérdéseket hogyan bocsátja vitára, az a tanáron múlik. Az egységes tárgyi anyag szükséges. Praktikusan: ne legyen az, hogy az egyik tankönyvben 895-től 907-ig, a másikban pedig 862-től 895-ig tart a honfoglalás, vagy az, hogy az egyikben Esztergomban koronázzák meg Szent Istvánt, a másikban Székesfehérvárott.
– Miért pont önre esett a választás, hogy a történelemtankönyvek korai magyar történelmét tartalmazó részeket átdolgozza, megírja? Apropó, melyik kifejezés a helyes?
– Is-is. Esete válogatja, egyes részeket újra kellett írnom, és voltak olyan részek, amelyeket csak át kellett dolgoznom. Az időben későbbi részeknél egyre kevesebb dolgom volt. Miért énrám esett a választás? Egyrészt – most az illendő szerénységet félretéve – szakmailag alkalmas voltam erre a feladatra, de természetesen vannak mások is, akik alkalmasak lettek volna rá; másrészt én kaptam a felkérést, jó időben voltam jó helyen.
– Jelentős dolog tankönyvírónak lenni? Értem ezen azt, hogy a történészek „erejét” gyakran azzal mutatják föl, mekkora a tanulmányaik idézettsége, mely konferenciákon szólalnak föl, milyen tudományos fokozataik vannak. A tankönyv valami más.
– Nagyon jelentős és nagyon felelős dolog tankönyvet írni. Ha van valami korszakalkotónak vélt felfedezésem, azt adott esetben lehet, hogy olvassa ötven ember a szakmából. A tankönyv egy átfogó munka. Ezt nem a szakemberek, hanem az emberek, a kicsike emberek, a növekvő emberek és a szüleik olvassák. Itt nem egyszerűen tudomány-népszerűsítésről van szó, hanem annál jóval többről, a történelmi műveltségi alap lefektetéséről. Szerintem ez a legnehezebb és a legfelelősebb dolog, mert itt nem lehet elbújni lábjegyzetek mögé. Ráadásul azt az őstörténetet is meg kell tanítani, amit nem lehet megtanítani… Azért nem, mert ebből a komplex jelenségből nagyon kevés adat maradt fent: egy kis régészeti, egy kis történeti, egy kis nyelvészeti, egy kis archeogenetikai adat, és nem biztos, hogy e különböző forráscsoportokból való adatok találkoznak egymással, nem biztos, hogy összehangolható a tanulságuk. Amikor összehangolható, az egy kegyelmi pillanat, mint például III. Béla király földi maradványának azonosítása esetén. A történelem valamilyen szinten mindig vitatott, a konszenzustól pedig legtávolabb eső két kor mindig a jelenkor maga, amiben élünk, és az őstörténet, ami az identitás alapja. Aki ebben teljes konszenzust vár el, az – hogy mondjam finoman? – vagy nincs otthon a szakmában, vagy elbarangol a valóság mondásának rögös ösvényéről.
– Mit lehet e konszenzusképtelen helyzetből kihozni?
– Egy forrásokon alapuló, „így is lehetett” történelmi rekonstrukciót. Hiszen számos vitatott kérdés van. Én azt a történelmi korszakot kaptam meg átdolgozásra, amelyet kutattam. Sietve megnyugtatok mindenkit, hogy például az ipari forradalom kapcsán én nagyon csendes ember leszek, mert ahhoz nem értek, de még a Jagelló-korba sem kívánok beleszólni. A korai magyar történelem sok sarkalatos kérdéséről van önálló, publikált kutatói véleményem, ami bizonyos esetekben illeszkedik a korábbiakhoz, más esetekben viszont nem. Az öncélú igazodási kényszer és az öncélú különcködés szélsőségét egyaránt el kell kerülni. Ami a tankönyv szempontjából nagyon fontos: itt nem arról van szó, hogy a „Szabados Válogatott Kinyilatkoztatási” szűretlenül zúdulnak a diákokra… Úgy ment a munka, hogy előbb megírtam vagy újraírtam az alapszöveget, és arra rétegződött rá a gyakorló pedagógusok szakmódszertani tudása. Ők mondták meg, ha kellett, hogy „bocs, ez már sok egy ötödikesnek, ez így nem megy át”. Gyakorló pedagógusok – akikkel nagyon jól lehetett együtt dolgozni! – szűrték meg a szövegemet, és igazították a megfelelő korosztály befogadóképességéhez, meg persze az új Nemzeti alaptantervhez. Lényeges, hogy úgy ment végbe a tananyagcsökkentés, hogy a korai magyar történelem részaránya emelkedett.
– Szóljunk az újításokról, néhány új történelmi felfedezésről! Az előbb például említette Szent Istvánt, Székesfehérvárt és Esztergomot… Mi szerepel az új tankönyvben?
– A székesfehérvári vonatkozású újítás alapvető jelentőségű. 2019. szeptember 6-án a Siklósi Gyula Várostörténeti Kutatóközpont által rendezett konferencián a fehérvári városházán tartottam egy előadást, s ott kimutattam, hogy Szent Istvánt bizony Székesfehérvárott koronázták, és nem Esztergomban, ahogy tudni véltük. Laskai Osvát 1497-től több alkalommal is kiadott prédikációjában ez áll (magyarul idézem): „Az Úr 1001. évében István fejedelmet Székesfehérváron mindenki örvendezése közepette megkoronázták.”
– S további logikai érvek, történelmi analógiák is vannak. Ezekből összességében mit kap meg egy ötödikes, illetve egy kilencedikes diák?
– Ebből a tényt kapja meg. Szívem szerint betettem volna a Laskai-idézetet és egyebeket is, de az sok lenne egy ötödikesnek. A kilencedikesnek is, de neki már jobban ki van szerkesztve Székesfehérvár eddig tudottnál nagyobb Árpád-kori jelentősége.
– Mondjon még két példát az új tankönyv új megközelítései, tudásanyaga közül!
– Az egyik az őstörténet. Ezt „hagyománybarát”, László Gyula-i szemlélettel ábrázoltam, kitérve az újabb tudományokban rejlő lehetőségekre, egyaránt kerülve a dogmatizmus és a dilettantizmus szélsőségeit. A katasztrófaszemlélet helyébe a realitásszemlélet lépett: merjük elővenni a dicsőséges csatákat is! Hangsúlyos például a pozsonyi csata sikerének megjelenítése. De ideillik a honfoglalás idejének és okának újraértékelése, miszerint a magyarok honfoglalása lényegében egy hosszan tartó tudatos beköltözési folyamat volt, amely a IX. század közepén vette kezdetét. 862-ben volt az általunk ismert első magyar hadjárat Nyugat-Európában, tehát akkor már legalább részben bent lehettek a Kárpát-medencében. Kényelmes dátumokhoz kötni, ezért a honfoglalás hosszú folyamatát 862 és 895 közé teszi az új tankönyv. Ilyenformán a magyarok 862-ben már elhatározott bejövetelét nem egy olyan 895-ös besenyő háború váltotta ki, ami jó eséllyel nem is létezett. A honfoglalás két magyar nagyfejedelem, apa és fia, Álmos és Árpád együttes érdeme.
Szabados György két fehérvári kutatóhely, a Siklósi Gyula Várostörténeti Kutatóközpont és a Szent István Király Múzeum munkatársa, illetve a Magyarságkutató Intézet (MKI) László Gyula Kutatóközpont és Archívum igazgatója.
Orbán Viktor posztolt az eseményről.
Szerinte a Sólyom László által megálmodott Alkotmánybíróság jobb volt.
Ma is vannak Bach-huszárok, akik adminisztratív és politikai, hatalmi eszközökkel követnek el zsarnokságot, csak most máshogy hívják őket
Drogos lehetett az ámokfutó.
Vonat és személyautó ütközött Nyírbátorban
Arne Slot: akár nyerünk, akár veszítünk, csalódottak leszünk
Könnyek és árulkodó jelek, Szoboszlai a BL-kiesés után még rosszabb híreket is kapott
Magyar Péter leüvöltötte és lefokozta főtanácsadóját, közben pedig háborog a Tisza + videó
A hatóság figyelmeztetése: töröld az sms-eidet, ha ilyet kapsz
Ez gyors volt: még aznap kitiltotta Rubio a nagykövetet, amikor kiderült, az Trumppal húzott ujjat
Tűzfalcsoport: Baka András állásfoglalása méltatlan egy főbíróhoz
Nélkülözhetetlen útmutató air fryerhez: mit mennyi ideig kell sütni?
Robert C. Castel: Minden euró vagy dollár egy tölténynek felel meg + videó
Kisboltban mészárolt egy férfi: az eladót ölte meg Somogyban
Mérgező anyagok lehetnek a falakban
Ferenc pápa állapota miatt döntést hoztak az orvosok
Orbán Viktor posztolt az eseményről.
Szerinte a Sólyom László által megálmodott Alkotmánybíróság jobb volt.
Ma is vannak Bach-huszárok, akik adminisztratív és politikai, hatalmi eszközökkel követnek el zsarnokságot, csak most máshogy hívják őket
Drogos lehetett az ámokfutó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.