Kosztyó Gyula kifejtette, hogy a mindössze negyven napig fennálló Tanácsköztársaság ideje alatt történtek gyilkosságok, de a megfélemlítés, a fosztogatás, az államosítás és a verések sem voltak ritka esetek Kárpátalján. Kiemelte: az erőszak általában kísérője volt a kommünnek, tetőfokát azonban a kommunista hatalom megszűnésének stádiumában érte el. Rámutatott: a fő ok az volt, hogy a menekülő direktóriumok – a Tanácsköztársaság helyi végrehajtó szervei – féktelen erőszakkal igyekeztek palástolni a Forradalmi Kormányzótanács előtt azt a szégyenletes tényt, hogy a közeledő román hadsereg elől menekülve, engedély nélkül elhagyták szolgálati helyüket. Beszélt arról, hogy akasztófákat állítottak forgalmas helyszíneken, piacokon, tereken, illetve túszokat szedtek, akiket teljes pszichikai nyomás alatt tartottak, elhurcoltak, megaláztak, kivégzéssel fenyegettek. Hangsúlyozta: ebben a kimúlási fázisban senki sem érezhette biztonságban magát, különösen nem az 1918 novembere előtti politikai elit, amely a fő célpontja voltak ennek az erőszaknak.
A kárpátaljai Tanácsköztársaság egyházpolitikájáról a történész elmondta, hogy a régió lakossága nagyon vallásos volt, különösen a hegyvidéki területen élő ruszinok. Felhívta a figyelmet, hogy ezt a vallásos érzületet az ide küldött agitátorok nem vették figyelembe, előadásaikban – amit tolmács segítségével tartottak – a „szabad szerelmet” hirdették, a vallást pedig butító tannak tartották. Kijelentette: magtárakká, füstölőkké akarták átalakítani a templomokat, miközben a kommunista eszméket isteni kinyilatkozásnak hirdették, ezért konfliktusok alakultak ki a hívek és a papok között. Előfordult, hogy a parasztok fellázadtak papjuk ellen, elkergették azokat, és szabadulni akartak olyan kötelezettségeik alól, mint például a párbér és a napszámbér – tette hozzá.
A történész szerint a helyi ruszin lakosság közül, ha néhányan eleinte éreztek is némi szimpátiát a kommunizmussal, az főleg azért volt, mert az agitációs munka az életszínvonal látványos javulását vizionálta: földosztást és az egyéni egzisztenciák javulását. Hangsúlyozta: miután az 1919 első hónapjában megindult földosztási munkálatokat a kommün idején leállították, jött a csalódás, hiszen a földosztás helyett kollektív gazdálkodást hangoztattak, amiről az itt élők szkeptikusan vélekedtek.