Újból elkövetni készül a korábban már milliárdos kárt okozó hibáját a fővárosi közlekedésszervező – így kommentálta a Közlekedő Tömeg Egyesület a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) százötven buszból álló beruházását, amelyek a tervek szerint 2023 májusától állnak forgalomba.
Az egyesület szerint a probléma az, hogy a BKK a megszokottnál kevesebb ajtóval rendelkező buszokat rendelt meg, a döntést megelőzően pedig semmilyen hatásvizsgálatot, gazdaságossági számítást nem végzett, amely a közbeszerzési eljárás dokumentumaiból is kiderül.
Mint írják, a beruházás során intő tanulsággal kellett volna szolgálnia a 2015-től forgalomba állított CAF-villamosoknak is, amelyek ugyanilyen hiányosság miatt jelentősen lassabban tudnak közlekedni, ezáltal pedig súlyos beruházási és üzemeltetési többletköltséget idéznek elő. Kevesebb ajtó esetén ugyanis tovább tart az utasok le- és felszállása, ami megállóról megállóra összeadódva már érzékelhetően megnöveli egy járat menetidejét. A megnövekedett menetidő pedig azon túl, hogy rosszabb szolgáltatást jelent, azt is eredményezi, hogy egy jármű egy forduló után később ér vissza a végállomásra, később tud újra elindulni, így adott járatsűrűség teljesítéséhez többletjárművek forgalomba állítása szükséges – mutatnak rá.
A probléma orvoslására a Közlekedő Tömeg több kérdéssel és javaslattal fordult a BKK-hoz, megkeresésükre azonban a társaság csak valótlanságokat és csúsztatásokat tartalmazó válaszokat közölt.
Borítókép: Utas száll fel egy autóbusz első ajtaján a BKK a Keleti pályaudvari megállójában. (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)