Múlt héten elkezdődött a tanév, arról azonban a szaktárcának még nincsenek adatai, hogy hány menekült gyermek iratkozott be magyar iskolába.
Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő arról tájékoztatta lapunkat, hogy a menedékes kérelmet benyújtó, tanköteles korú gyermekek a tavaszi időszakhoz hasonlóan a magyar köznevelés intézményrendszerében teljesítik tankötelezettségüket.
Kiemelte: a szabad iskolaválasztás joga őket is megilleti, ugyanakkor a lakóhelyük szerinti tankerületi intézmény köteles felvenni a tanulókat, ha oda kívánnak járni.
Kitért arra is, hogy a tavaszi tapasztalatok alapján a magyar köznevelésben jelen lévő ukrán tanulók az ország egész területén található, több száz intézmény valamelyikében kaptak helyet.
Egy-egy iskolában általában csak néhány gyermek tanult, ezért az ő esetükben nem volt indokolt külön ukrán osztályok megszervezése, a beilleszkedésüket is elősegíti, ha magyar osztályban tanulnak
– fogalmazott a kormányszóvivő.
Szentkirályi Alexandra hangsúlyozta, hogy a kormány az adott iskolában folytatott tanulmányokon túl természetesen továbbra is finanszírozza a heti öt délutáni foglalkozást minden érintett számára, ami a magyar nyelv tanítását és egyes tantárgyakból a felzárkóztatást is lehetővé teszi, továbbá ezen tanulóknak is jár az ingyenes tankönyvellátás.
A Pápai Tankerületi Központhoz tartozó pápai Tarczy Lajos Általános Iskola április végétől fogad Ukrajnából érkező, menedékes tanulókat. Venczel Csaba intézményvezető tájékoztatása szerint a legtöbb menekült gyermek a tavaszi szünet után érkezett az iskolába, az előző tanév végére pedig a számuk megközelítette a negyvenet.
Kifejtette: a diákokat életkoruk szerint sorolták osztályokba, illetve azt is figyelembe vették, hogy melyikük beszél angolul, ők a magyar–angol két tannyelvű tagozaton kaptak helyet, ezzel is segítve a beilleszkedésüket.
A legtöbben azonban nem tudtak magyarul, csak a Kárpátaljáról érkeztek – emelte ki.
A tankerület ezután gondoskodott arról, hogy egy Pápán élő, ukránul is beszélő, az ukrán oktatási rendszert ismerő kárpátaljai magyar pedagógus elhelyezkedjen az iskolában, ami nagyban megkönnyítette a további kommunikációt
– hangsúlyozta az igazgató.