A nagy felismerés
– Hangsúlyozni kell, hogy a fiatal Luther Ágoston-rendi szerzetesként nagyon komolyan vette azt az életformát – tért rá Fabiny Tamás. Mint mondta, Luther mindent megtett azért, hogy Istennek tetsző életet éljen, amihez hozzátartozott a rendszeres imádság, a rendszeres böjt és az a szerzetesi életforma, amit előírtak. Akkor kezdett el bizonytalankodni, amikor azt látta, hogy ez a vallásos élet, amit ők élnek a kolostorban, nagyon sokszor a külsőségeket hangsúlyozza: attól várták, hogy jobb és nemesebb emberré válnak, hogy pusztán megtartották az imádságot, a böjtöt és az önmegtartóztatást. Vagyis minél több vallásos cselekedetet hajtott végre az egyén, annál kedvesebb lett az Istennek. – Mivel Luther nagyon jól akarta csinálni, nagyon az Isten kedvében akart járni, állandó lelkiismeret-furdalást jelentett számára, hogy szerinte mindig lehetne többet tenni, jobban sanyargatnia magát, hogy ellen tudjon állni az egyre erősebb kísértéseknek. Ezért rettegett állandóan amiatt, hogy nem elég vallásos, és Isten ezért meg fogja büntetni – vélekedett a püspök. Mint hangsúlyozta:
az volt Luther nagy felismerése, hogy Isten nem fenyegető isten, hanem a szeretet istene, aki nem azt várja el az embertől, hogy vallási teljesítményt produkáljon, hanem a kegyelmet ajándékozza az embernek, vagyis nekünk adja azt, mégpedig Jézus Krisztusban.
A másik radikális tette az volt, hogy felszólalt a búcsúcédulákkal való visszaélés ellen. Az akkori katolikus egyház egyik ága kihasználta azt, hogy az emberek félnek a kárhozattól, ezért áldozatokra is képesek voltak. Luther Márton erről vitát akart kezdeményezni az egyházi vezetőkkel, de elutasították őt, és végső megoldásként – ma úgy mondanák, hogy a nyilvánossághoz fordult – kiszögezte a wittenbergi vártemplom külső kapujára a híres 95 tételt.
1517-ben írt vitaindító dokumentumát a protestáns reformáció kirobbantójaként tartják számon, amelynek központi témája a megtérés, a bűnbánat és az, hogy az egyház igazi kincse az evangélium.
Az események ezek után felgyorsultak: az egyházi kiközösítésen túl Wormsban úgynevezett birodalmi átokkal sújtották, ami azt jelentette, hogy bárki büntetlenül megölhette. Bölcs Frigyes, a szász választófejedelem egy színlelt emberrablás keretében mentette meg Luthert, aki Wartburg várában, Jörg lovag álnéven élt, és ezt az időt nem tétlenül töltötte, hanem lefordította először az Újszövetséget, majd az egész Szentírást. Fabiny Tamás részletezte, hogy ezért beszerzett szótárakat, kézikönyveket, a görög, latin és héber tudása pedig megvolt. – A fordításnál ugyanakkor közérthető nyelvet kellett használna, ezért kiment Wartburg várából az egyszerű emberek közé, és így ismerkedett meg a jól használható kifejezésekkel – mondta a püspök, hozzátéve:
a fordítással együtt Luther megteremtette az egységes irodalmi német nyelvet.