Karácsony Gergely újabb bukása: a Lánchíd felújítását is elrontotta a főváros

Ötmilliárd forinttal drágábban, másfél év késés után csak részlegesen adják át a Lánchidat, ráadásul sokkal rosszabb minőségben a tervezettnél.

Munkatársunktól
Forrás: Origo.hu2022. 12. 16. 16:14
Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elfuserált és drágábban megvalósult Blaha Lujza téri beruházás átadása után a Lánchíd felújításának tömjénezésével próbálkozik Karácsony Gergely és a baloldali vezetésű Városháza. A főpolgármester több Facebook-posztot is szentelt annak beharangozására, hogy pénteken délután újra megnyitják a közlekedők számára a Lánchidat.

Az eredeti ütemtervnek megfelelően és költségkereten belül halad a Lánchíd felújítása! Ez már önmagában is említésre méltó, mert mifelénk nem így szoktak menni az ilyen hatalmas beruházások. De ez, a Lánchíd felújítása, fővárosi beruházás…

– fogalmazott nem kevés önteltséggel a közösségi oldalán Karácsony.

A valóság viszont sokkal szerényebb eredményt mutat annál, mint ahogy a főpolgármester sikerpropagandája láttatni próbálja.

Fotó: Havran Zoltán

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tájékoztatása szerint ugyanis péntektől csak a BKK járatai, a taxik, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők használhatják a hidat. Az egyéni gépjárművel közlekedők nem hajthatnak fel az átkelőre, őket behajtani tilos tábla figyelmezteti erre. A közlemény kitér arra is, hogy a Lánchíd a teljes átadásáig munkaterület, a kivitelezés többek között a járdaépítéssel folytatódik, ezért gyalog csak a felújítás következő szakaszának befejezése után, várhatóan 2023 őszén lehet átkelni a hídon. A végleges forgalmi rendről 2023 nyarán születik majd csak döntés.

Tehát egyelőre csupán részleges átadásról és egyfajta tesztüzemmódról beszélhetünk, messze van még a Lánchíd rekonstrukciójának befejezése.

Lánchíd (Forrás: Ripost)
Lánchíd. Forrás: Ripost

Ötmilliárddal drágább lett a beruházás

Karácsony kijelentése, miszerint az „az eredeti ütemtervnek megfelelően és költségkereten belül halad a Lánchíd felújítása” azért is hazugság, mert a főpolgármester megfeledkezett említést tenni arról a tényről, hogy valójában másfél éves csúszással és több mint ötmilliárd forinttal drágábban valósul meg a beruházás. Sőt, a Budapesti Közlekedési Központ közbeszerzési bírságot is kapott a projekt miatt.

Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője a Magyar Nemzetnek a közelmúltban felhívta a figyelmet a főpolgármester hazugságaira. Kifejtette, hogy a Lánchíd felújítása nemcsak ötmilliárd forinttal drágábban, hanem csökkentett műszaki tartalommal valósul meg, hiszen az eredeti tervekhez képest a Váralagutat és a Széchenyi István teret nem újítják fel. A Tarlós István vezette korábbi fővárosi önkormányzat által kiírt közbeszerzés pedig ezeket a munkálatokat is tartalmazta.

Tüttő Kata, Kiss Ambrus és Karácsony Gergely (Fotó: Origo/Szabó Gábor)
Tüttő Kata, Kiss Ambrus és Karácsony Gergely. Fotó: Origo/Szabó Gábor

Wintermantel szerint a Karácsony Gergely-féle városvezetés miatt csúszott a kivitelezés, mert elvetették az előző városvezetés által kiírt közbeszerzési eljárást, és egy újat bonyolítottak le.

Ezeknek a tényeknek a tükrében nevetséges a főpolgármester azon állítása, hogy a Lánchíd felújítása a tervezett költségeken belül és az ütemtervnek megfelelően alakul

– tette hozzá a frakcióvezető.

Korábban, még 2020 decemberében Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ akkori vezérigazgatója cáfolta a fővárost az Indexnek, amikor egyértelművé tette: nem igaz, hogy a Lánchíd felújítására kedvezőbb ajánlatot kapott a főváros, az ár ugyanis nem csökkent, hanem nőtt ötmilliárd forinttal. Ezt megelőzően a fővárosi önkormányzat közleményt adott ki arról, hogy a Lánchíd kedvezőbb feltételekkel újulhat meg, miután a korábbinál 8,5 milliárd forinttal olcsóbb ajánlat érkezett a beruházás kivitelezésére. Mint írták, így a korábbi 35,3 milliárd forint helyett, az eddigi legalacsonyabb árból, 26,8 milliárd forintból újulhat meg a Lánchíd. Vitézy Dávid azonban felhívta a figyelmet, hogy ezt a 26,8 milliárdos ajánlatot nem lehet összehasonlítani a korábbival, ahogy a Főpolgármesteri Hivatal teszi, hiszen abban benne volt a Széchenyi István téri villamos-aluljáró rekonstrukciója, a tartalékkeret sőt, még az áfa is. Ebben a korábbi ajánlatban a Lánchíd felújítására eső rész bruttó 21,3 milliárd forint volt, ezt kell a mostani ajánlathoz mérni – hívta fel a figyelmet Karácsonyék hazugságára két évvel ezelőtt Vitézy.

Wintermantel Zsolt (Forrás: MTI/illyés Tibor)
Wintermantel Zsolt. Fotó: MTI/Illyés Tibor

A Lánchíd felújításának ára tehát az előző, Tarlós István irányításával kiírt, majd az új, baloldali városvezetés által 2020 elején érthetetlen okokból érvénytelenített pályázat áraihoz képest több mint ötmilliárd forinttal drágult egyetlen év alatt.

Rekordelőleget kapott a kivitelező cég

A költségek indokolatlan emelkedéséhez hozzájárulhatott az is, hogy a beruházás nyertese a fővárosi baloldal kedvenc cége, az A-Híd Zrt. lett. Korábban a Magyar Nemzet is beszámolt arról, hogy szokatlanul nagy összegű előleget, közel ötmilliárd forintot fizettek Karácsonyék a Lánchíd felújításával megbízott vállalatnak. Különös egybeesés, hogy éppen ekkora összeggel volt magasabb az A-Híd Zrt. nyertes ajánlata, mint amivel Tarlós István hivatali ideje alatt pályáztak. Az is figyelemre méltó, hogy az MSZP-s Tüttő Kata alig két héttel azután, hogy elfoglalta főpolgármester-helyettesi posztját, az A-Híd exkluzív rendezvényén volt vendég.

Magánvállalatok nem véletlenül szoktak meghívni politikusokat a rendezvényeikre, és annak is nyilván megvan az oka, hogy Tüttő Kata szocialista főpolgármester-helyettes is részt vett a Lánchíd felújítási tenderén nyertes A-Híd Zrt. exkluzív partiján

jelentette ki a Magyar Nemzetnek 2021 januárjában Wintermantel Zsolt, még a BKK igazgatóságának fideszes tagjaként. Arra is rámutatott: nem lehet véletlen, hogy Karácsony Gergely hevesen ágált a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata ellen, amikor azzal dobta vissza az BKK által kiírt pályázatot, hogy a közbeszerzési törvényben előírt, nyolcéves időkorlátnál régebbi referenciákat is elfogadtak volna, hogy az A-Híd korábbi, a Margit híd felújítási projektjére is hivatkozhassanak az ajánlatban. – A főpolgármesternek láthatóan fontos volt, hogy az A-Híd nyerje a közbeszerzést – mondta Wintermantel Zsolt.

Másfél év huzavona után indult a felújítás

A korábbi tervekhez képest indokolatlanul megdrágult beruházás ráadásul jelentős csúszással indult el, mivel Karácsonyék felrúgták az előző városvezetés által kiírt pályázati eljárást és hónapokon át semmit nem tettek, hiába sürgette őket a Fidesz, miután több szakértői vélemény is megerősítette, hogy nagyon rossz állapotban van a híd. Tarlós István előző főpolgármester szakértői véleményt kért a helyzet pontos tisztázásáért. Ennek eredménye csak a 2019. októberi önkormányzati választások után lett meg: a feltárt szerkezeti hibák miatt a szakértők azt javasolták, hogy a főváros hat hónapon belül kezdje meg a Lánchíd felújítását.

Azt, hogy Karácsony Gergely pontosan tisztában volt a helyzet súlyosságával, az mutatja a legjobban, hogy a felújításhoz szükséges előzetes hídvizsgálat miatt le is zárták a Lánchidat. Ekkor a főpolgármester még egyértelműen azt az álláspontot képviselte, hogy halaszthatatlan a projekt. Nem sokkal később azonban megváltoztatta véleményét, és már azt hangoztatta, hogy halasztható a felújítás. Ez azért is érthetetlen, mert a szakértők egyértelműen az azonnali cselekvés mellett foglaltak állást.

Az MSC Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft. jelentésében 2020. áprilisban megállapította: a Lánchíd annyira rossz állapotban volt, hogy számítani lehetett arra, hogy a lehulló betondarabok kárt okozhatnak a híd alatt (a rakparton) közlekedő autókban vagy hajókban. A dokumentum készítői szerint a legkritikusabb rész a Lánchíd déli oldali járdája, ahol akár a teljes rész beszakadhat. „Csak remélni lehet, hogy a híd felújításáig nem történik baleset” – fogalmazott meg súlyos végkövetkeztetést a jelentés. Karácsony Gergely mégis úgy döntött, hogy a főváros elhalasztja a híd rendbehozatalát, amit azzal magyarázott, hogy új közbeszerzési eljárást kell kiírni.

A főpolgármester előbb megpróbált alacsonyabb árat elérni a kivitelezőknél, ám ez a szándéka kudarcba fulladt, ami azzal járt, hogy az idő elteltével a korábban kiírt tender érvénytelenné vált. Ezek után a városvezetés részéről elkezdődött a szokásos, kormányt támadó kommunikációs offenzíva. Karácsonyék arról beszéltek, hogy a kabinet nem ad elég pénzt a Lánchíd felújítására, míg a kormány azt kifogásolta, hogy a fővárosi vezetés úgy kér több pénzt, hogy nem is ismeri a várható költségeket, hiszen ekkor már új közbeszerzést kellett elrendelni.

A felújítási munkálatokat végül másfél éves késéssel, 2021 tavaszán tudták csak elkezdeni, mivel a baloldali városvezetésnek fél év késlekedés után sem sikerült szabályos tartalmú közbeszerzést kiírni. A Közbeszerzési Hatóság 2020 augusztusában tartalmi hibák miatt visszadobta a dokumentumot, így a BKK igazgatóságának módosítania kellett azt.

Mindezek fényében semmiképpen nem nevezhető sikernek az, hogy jóval drágábban félig-meddig elkészült a híd, és részlegesen megindul rajta a forgalom, miközben csak jövő nyáron dőlhet el, valójában milyen funkciót szán a fővárosi vezetés Budapest egyik történelmi látványosságának.

Az eredeti cikk Karácsony Gergely újabb bukása: a Lánchíd felújítását is elrontotta a főváros címmel olvasható az Origo.hu oldalán.

Borítókép: Karácsony Gergely a felújított Lánchíd átadásán (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.